Wygaśnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w razie likwidacji punktu sprzedaży (art. 18 ust. 5 pkt 5, ust. 6 pkt 2, ust. 7 pkt 5, ust. 12 pkt 1 u.w.t.p.a.)

Wygaśnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu (art. 18 ust. 12 - 13 u.w.t.p.a.)

W myśl ust. 1 art. 18 ustawy, sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego dalej "organem zezwalającym". Wniosek o wydanie zezwolenia, musi zawierać między innymi adres punktu sprzedaży (ust. 5 pkt 5). Zgodnie z ust. 6 pkt 2 do wniosku należy dołączyć także dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych. W art. 18 ust. 7 pkt 5 ustawodawca wśród obligatoryjnych warunków prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży wskazał wprost – posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży.

W myśl art. 18 ust. 10 pkt 2 ustawy zezwolenie organ zezwalający cofa w przypadku nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych. Jednym z takich warunków jest zatem ewidentnie to, aby podmiot, któremu udzielono zezwolenia na czas określony, przez cały tan okres posiadał tytuł prawny do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży. Wskazać również należy, że w sytuacji utraty powyższego tytułu prawnego do lokalu właściwy podmiot winien zlikwidować punkt sprzedaży i poinformować o tym organ zezwalający. W takim przypadku bowiem zezwolenie wygasa (art. 18 ust. 12 pkt 1). Takie działanie chroni przedsiębiorcę od ustawowej sankcji związanej z cofnięciem zezwolenia określonej w ust. 11 art. 18.

Wyrok WSA z dnia 11 marca 2020 r., II SA/Bd 986/19

Standard: 88846 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.