Informacje o sponsorowaniu (art. 2[1] ust. 1 pkt. 5 u.w.t.p.a.)
Definicje (art. 2 u.w.t.p.a.)
Zgodnie z art. 2[1] ust. 1 pkt. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi informację o sponsorowaniu stanowi przekaz obejmujący wyłącznie informację zawierającą nazwę sponsora lub jego znak towarowy w związku ze sponsorowaniem.
Informowanie o sponsorowaniu w rozumieniu art. 13[1] ust. 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - mającego charakter wyjątku względem generalnego zakazu określonego w art. 13[1] ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a tym samym wykluczającego zasadność stosowania metody interpretacyjnej w postaci wykładni rozszerzającej - ogranicza się wyłącznie do podania nazwy producenta lub dystrybutora napojów zawierających do 18% alkoholu lub jego znaku towarowego, przy czym informacja ta nie może być prezentowana w telewizji przez osobę fizyczną lub z wykorzystaniem wizerunku postaci ludzkiej.
Przepis „art. 13[1] ust. 6 ustawy alkoholowej rozciąga wymóg dotyczący prezentacji informacji na wszelkie osoby fizyczne oraz wizerunek postaci ludzkiej, bez względu na jej rozpoznawalność” (zob. D. E. Harasimiuk, 3.2.5.2. Informowanie o sponsorowaniu przez producentów lub dystrybutorów napojów o zawartości alkoholu od 0,5% do 8% [w:] Zakazy reklamy towarów w prawie europejskim i polskim, Warszawa 2011, Lex/el.).
W informowaniu o sponsorowaniu przez producentów lub dystrybutorów napojów alkoholowych imprez masowych istotnym elementem jest wykazanie stosunku prawnego pomiędzy sponsorem a sponsorowanym, czyli istnienia instytucji sponsorowania.
W przypadku upowszechniania nazw i znaków towarowych bez wyraźnego wskazania na związek ze sponsorowaniem będziemy mieli do czynienia z reklamą napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i przez nią zabronioną” (zob. I. Skrzydło-Niżnik, G. Zalas [w:] I. Skrzydło-Niżnik, G. Zalas, Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komentarz, Kraków 2002, art. 13[1]).
Zawarcie w części audiowizualnej prezentacji wizerunku postaci ludzkiej uniemożliwia uznanie go za informację o sponsorowaniu.
Wyrok SN z dnia 24 października 2024 r., II NSKP 58/23
Standard: 88769 (pełna treść orzeczenia)