Klauzula poufności nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej, rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia (art. 100 u.p.s.)
Ochrona dobra i dóbr osobistych korzystających ze świadczeń (art. 100 u.p.s.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Jednym z celów art. 100 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej jest poszanowanie prywatności osób ubiegających się o przyznanie świadczenia z pomocy społecznej (bez względu na skuteczność złożonego przez nich wniosku w tym przedmiocie, a także na etap realizacji świadczenia czy też weryfikacji zasadności przyznania takich świadczeń).
Wymienione w art. 100 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej zakazy dotyczące upublicznienia danych podane są przykładowo, a wyliczenie, w niewyczerpującym katalogu, informacji korzystających z klauzuli poufności, nazwisk osób korzystających z pomocy, rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia, jednoznacznie wskazują, że właśnie te dane zasługują - zdaniem ustawodawcy - na objęcie szczególną ochroną.
Osoby korzystające z pomocy społecznej mają bowiem prawo oczekiwać, że fakt korzystania przez nie z pomocy społecznej nie będzie ujawniony innym osobom, z uwagi na konieczność poszanowania ich prawa do prywatności, przewidzianą w art. 100 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.
Dobrem osobistym podlegającym szczególnej ochronie w pomocy społecznej jest m.in. godność osoby ludzkiej, gdyż jednym z nadrzędnych celów pomocy społecznej jest umożliwienie osobom i rodzinom życia w warunkach odpowiadających godności człowieka (art. 3 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej). Już sam fakt, że wobec danej osoby została wydana przez organ pomocy społecznej decyzja (bez względu na jej treść), sugeruje, że dana osoba znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, której – z różnych względów, np.: materialnych, rodzinnych czy zdrowotnych – nie była w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości, że musiała zwrócić się o udzielnie pomocy ze strony Państwa. Upublicznienie zatem nawet wyłącznie faktu ubiegania się o taką pomoc, w określonych warunkach, może uzasadniać zarzut naruszenia dobra osobistego danej osoby. Nie można więc podzielić stanowiska skarżącego, że podanie daty zakończenia postępowania w sprawie świadczenia z pomocy społecznej nie naruszy prywatności osoby, której to postępowanie dotyczy.
Wyrok WSA z dnia 17 stycznia 2019 r., II SA/Ol 829/18
Standard: 85632 (pełna treść orzeczenia)
Dokonując wykładni art. 100 ust. 1 u.p.s., należy mieć na względzie, że rozpatrując sprawy z zakresu przyznania bądź uchylenia świadczenia w postaci skierowania do domu pomocy społecznej, należy mieć na uwadze nie tylko dobro osoby kierowanej - strony postępowania, ale też innych osób, które wraz z nią zamieszkują.
Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2017 r., I OSK 1167/17
Standard: 85639 (pełna treść orzeczenia)
Art. 100 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009r.,nr.175, poz.1362 ze zm.) wyraźnie akcentując potrzebę ochrony dóbr osobistych osób, które otrzymały już pomoc z opieki społecznej sam w sobie nie zamyka drogi do podjęcia przez organ administracji postępowania mającego na celu wyjaśnienie sytuacji bytowej osób ubiegających się o pomoc tego rodzaju.
Wyrok SA w Białymstoku z dnia 12 kwietnia 2013 r., I ACa 71/13
Standard: 85641 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 85653 (pełna treść orzeczenia)