Artykuł 16 TFUE jako podstawa prawna RODO
Ochrona osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (art. 1 RODO)
Artykuł 16 TFUE, który stanowi podstawę prawną RODO, przewiduje w ust. 2, że Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej określają zasady dotyczące w szczególności ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w wykonywaniu działań wchodzących w zakres zastosowania prawa Unii.
W świetle tego postanowienia art. 2 ust. 1 RODO formułuje bardzo szeroką definicją materialnego zakresu zastosowania tego rozporządzenia [wyrok z dnia 22 czerwca 2021 r., Latvijas Republikas Saeima (Punkty karne), C-439/19]. Otóż w myśl tego przepisu omawiane rozporządzenie „ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych w sposób całkowicie lub częściowo zautomatyzowany oraz do przetwarzania w sposób inny niż zautomatyzowany danych osobowych stanowiących część zbioru danych lub mających stanowić część zbioru danych”. W art. 2 ust. 2 i 3 RODO wyczerpująco określono wyjątki od zasady określającej przedmiotowy zakres stosowania tego rozporządzenia określony w art. 2 ust. 1 tego aktu.
Wyrok TSUE z dnia 16 stycznia 2024 r., C-33/22
Standard: 84078 (pełna treść orzeczenia)
Podstawą prawną dla przyjęcia RODO jest art. 16 TFUE, który sankcjonuje przysługujące każdej osobie prawo do ochrony danych osobowych i upoważnia Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej do określenia norm dotyczących ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania tych danych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii, a także państwa członkowskie w wykonywaniu działań wchodzących w zakres zastosowania prawa Unii, a także zasad dotyczących swobodnego przepływu takich danych.
Zgodnie z motywem 1 tego rozporządzenia „[o]chrona osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych jest jednym z praw podstawowych”; przypomniano w nim również, iż art. 8 ust. 1 karty oraz art. 16 ust. 1 TFUE stanowią, że każda osoba ma prawo do ochrony danych osobowych jej dotyczących.
W konsekwencji, jak wynika z art. 1 ust. 2 RODO w związku z motywami 10, 11 i 13 tego rozporządzenia, nakłada ono na instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii oraz na właściwe organy państw członkowskich obowiązek zapewnienia wysokiego poziomu ochrony praw zagwarantowanych w art. 16 TFUE i w art. 8 karty. 46 Ponadto, jak stanowi motyw 4 tego rozporządzenia, nie narusza ono praw podstawowych, wolności i zasad uznanych w karcie.
Wyrok TSUE z dnia 15 czerwca 2021 r., C-645/19
Standard: 84175 (pełna treść orzeczenia)