Rozpatrywanie skarg przez organ nadzorczy (art. 57 ust. 1 lit. f) RODO)

Zadania organu nadzorczego (art. 57 RODO)

Zgodnie z art. 57 ust. 1 lit. f) RODO każdy organ nadzorczy ma obowiązek na swoim terytorium rozpatrywać skargi, które może wnieść zgodnie z art. 77 ust. 1 tego rozporządzenia każda osoba, jeżeli sądzi, że przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych narusza to rozporządzenie i przeanalizować w koniecznym zakresie ich przedmiot oraz poinformować w rozsądnym terminie osobę wnoszącą skargę o postępach i wynikach tych postępowań.

Organ nadzorczy ma obowiązek rozpatrzenia skargi z zachowaniem wymaganej staranności [zob. podobnie wyrok z dnia 7 grudnia 2023 r., SCHUFA Holding, C-26/22 i C-64/22].

Do celów rozpatrywania wniesionych skarg art. 58 ust. 1 RODO przyznaje każdemu organowi nadzorczemu daleko idące uprawnienia w zakresie prowadzonych w tym kontekście postępowań. Jeżeli organ taki po zakończeniu postępowania stwierdzi naruszenie przepisów tego rozporządzenia, ma on obowiązek zareagować w odpowiedni sposób, aby usunąć stwierdzone uchybienie, przy czym każdy środek, jak wskazano w motywie 129 tego rozporządzenia musi być odpowiedni, niezbędny i proporcjonalny, aby zapewnić przestrzeganie niniejszego rozporządzenia, z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy.

Postępowanie skargowe pomyślano jako mechanizm umożliwiający skuteczną ochronę praw i interesów osób, których dane dotyczą [wyrok z dnia 7 grudnia 2023 r., SCHUFA Holding, C-26/22 i C-64/22].

Wyrok TSUE z dnia 26 września 2024 r., C-768/21

Standard: 83975 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.