Przetwarzanie danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą (art. 9 ust. 2 lit. e)
Przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych; dane wrażliwe (art. 9 RODO)
Zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. e) RODO, obowiązujący co do zasady zakaz jakiegokolwiek przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych, który został ustanowiony w tym art. 9 ust. 1, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy to przetwarzanie dotyczy takich danych osobowych „w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą”.
Ze względu na to, że w art. 9 ust. 2 lit. e) RODO przewidziany został wyjątek od zasady zakazu przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych, przepis ten należy interpretować zawężająco [zob. podobnie wyrok z dnia 4 lipca 2023 r., Meta Platforms i in. (Ogólne warunki korzystania z sieci społecznościowej), C‑252/21].
Do celów zastosowania wyjątku przewidzianego w art. 9 ust. 2 lit. e) RODO należy sprawdzić, czy osoba, której dane dotyczą, zamierzała, w drodze wyraźnej czynności potwierdzającej, udostępnić rozpatrywane dane osobowe ogółowi opinii publicznej [wyrok z dnia 4 lipca 2023 r., Meta Platforms i in., C‑252/21).
O ile okoliczność, że osoba, której dane dotyczą, w sposób oczywisty upubliczniła dane dotyczące swojej orientacji seksualnej, skutkuje tym, że dane te mogą być przetwarzane w drodze odstępstwa od zakazu przewidzianego w art. 9 ust. 1 RODO i zgodnie z wymogami wynikającymi z innych przepisów tego rozporządzenia [zob. podobnie wyrok z dnia 24 września 2019 r., GC i in., C-136/17], okoliczność ta sama w sobie nie pozwala na przetwarzanie innych danych osobowych dotyczących orientacji seksualnej tej osoby.
W związku z tym, po pierwsze, sprzeczne z zawężającą wykładnią, jaką należy nadać art. 9 ust. 2 lit. e) RODO, byłoby uznanie, że wszystkie dane dotyczące orientacji seksualnej danej osoby nie są objęte ochroną wynikającą z ust. 1 tego artykułu z tego tylko powodu, że osoba, której dane dotyczą, w sposób oczywisty upubliczniła dane osobowe dotyczące jej orientacji seksualnej.
Po drugie, okoliczność, że dana osoba w sposób oczywisty upubliczniła dane dotyczące swojej orientacji seksualnej, nie pozwala uznać, że osoba ta udzieliła zgody, w rozumieniu art. 9 ust. 2 lit. a) RODO, na przetwarzanie przez operatora platformy internetowej sieci społecznościowej innych danych dotyczących jej orientacji seksualnej.
W świetle powyższych rozważań na pytanie czwarte należy udzielić następującej odpowiedzi: art. 9 ust. 2 lit. e) RODO należy interpretować w ten sposób, że okoliczność, iż dana osoba wypowiedziała się na temat swojej orientacji seksualnej w trakcie otwartej dla publiczności dyskusji panelowej, nie upoważnia operatora platformy internetowej sieci społecznościowej do przetwarzania innych danych dotyczących orientacji seksualnej tej osoby, pozyskanych w danym wypadku poza tą platformą za pośrednictwem aplikacji i stron internetowych podmiotów zewnętrznych w celu ich agregacji i analizy służących oferowaniu tej osobie zindywidualizowanej reklamy.
Wyrok TSUE z dnia 4 października 2024 r., C-446/21
Standard: 83966 (pełna treść orzeczenia)
Co do zasady zakaz jakiegokolwiek przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych, który został ustanowiony w tym art. 9 ust. 1, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy to przetwarzanie dotyczy takich danych osobowych „w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą”. Odstępstwo to ma zastosowanie wyłącznie do danych w sposób oczywisty upublicznionych „przez osobę, której dane dotyczą”. W związku z tym nie ma ono zastosowania do danych dotyczących osób innych niż ta, która w sposób oczywisty je upubliczniła.
Ze względu na to, że w art. 9 ust. 2 RODO przewidziany został wyjątek od zasady zakazu przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych, przepis ten należy interpretować zawężająco (zob. podobnie wyroki: z dnia 17 września 2014 r., Baltic Agro, C-3/13; a także z dnia 6 czerwca 2019 r., Weil, C-361/18). Wynika z tego, że do celów zastosowania wyjątku przewidzianego w art. 9 ust. 2 lit. e) RODO należy sprawdzić, czy osoba, której dane dotyczą, zamierzała, w drodze wyraźnej czynności potwierdzającej, udostępnić rozpatrywane dane osobowe ogółowi opinii publicznej.
Wyrok TSUE z dnia 4 lipca 2023 r., C-252/21
Standard: 84136 (pełna treść orzeczenia)