Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Naprawienie szkód wynikłych z opóźnienia lotu w trybie konwencji montrealskiej i rozporządzenia nr 261/2004

Opóźnienie lotu (art. 6 rozp. 261/2004) Dalsze odszkodowanie (art. 12 rozp. 261/2004)

Wymóg wypłaty odszkodowania pasażerom opóźnionych lotów jest zgodny z konwencją montrealską o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, podpisana w Montrealu w dniu 9 grudnia 1999 r. zatwierdzona w imieniu Wspólnoty Europejskiej na mocy decyzji Rady 2001/539/WE z dnia 5 kwietnia 2001 r. (Dz.U. L 194, s. 38). Strata czasu związana z opóźnieniem lotu stanowi niedogodność, która nie jest uregulowana w konwencji montrealskiej. W konsekwencji obowiązek wypłaty odszkodowania pasażerom opóźnionych lotów znajduje się poza zakresem tej konwencji, mając jednocześnie charakter uzupełniający w stosunku do przewidzianych w niej zasad odszkodowania.

Wyrok TSUE z dnia 23 października 2012 r., C-581/10 i C-629/10

Standard: 83737 (pełna treść orzeczenia)

Pojęcie dalszego odszkodowania, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia nr 261/2004, należy interpretować w ten sposób, że pozwala sądowi krajowemu zasądzić, na warunkach przewidzianych w konwencji montrealskiej lub w prawie krajowym, odszkodowanie z tytułu poniesionej szkody, w tym krzywdy, w związku z niewykonaniem umowy przewozu lotniczego. 

Postanowienia art. 19, 22 i 29 konwencji montrealskiej, mające zastosowanie, na podstawie art. 3 ust. 1 rozporządzenia nr 2027/97, do odpowiedzialności przewoźnika lotniczego mającego siedzibę na terytorium państwa członkowskiego, precyzują przesłanki, zgodnie z którymi – w następstwie opóźnienia lub odwołania lotu – zainteresowani pasażerowie mogą dochodzić, tytułem zindywidualizowanego naprawienia szkody, odszkodowań od przewoźników lotniczych odpowiedzialnych za szkodę wynikającą z niewykonania umowy przewozu lotniczego. W tej kwestii warto przypomnieć, że w wyroku z dnia 6 maja 2010 r. w sprawie C-63/09 Walz, Trybunał orzekł, że pojęcie szkody, o którym mowa w rozdziale III konwencji montrealskiej, należy rozumieć jako obejmujące zarówno szkodę o charakterze materialnym, jak i krzywdę. Wynika z tego, że szkoda dająca prawo do odszkodowania na podstawie art. 12 rozporządzenia nr 261/2004 może mieć nie tylko charakter materialny, ale także moralny.

Wyrok TSUE z dnia 13 października 2011 r., C-83/10

Standard: 83793 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 625 słów. Wykup dostęp.

Standard: 83733

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.