Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Zmiana planu podróży, na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie (art. 5 ust. 1 lit. a) i art. 8 ust. 1 lit. b) i c)

Prawo do zwrotu należności lub zmiany planu podróży (art. 8 rozp. nr 261/2004)

Pojęcie „zmiany planu podróży” nie zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 rozporządzenia nr 261/2004 ani w żadnym innym jego przepisie. W tych okolicznościach ustalenia znaczenia i zakresu tego pojęcia należy dokonywać zgodnie z jego zwyczajowym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym zostało ono użyte, i celów uregulowania, którego jest ono częścią (zob. podobnie wyrok z dnia 31 stycznia 2013 r., McDonagh C-12/11,

Jeżeli chodzi o zwykłe znaczenie pojęcia „zmiany planu podróży”, to odsyła ono w sposób ogólny do koncepcji trasy alternatywnej do tej pierwotnie przewidzianej, w szczególności w odniesieniu do trasy lub rozkładu jazdy, która kończy się jednak w tym samym miejscu docelowym. W tym zakresie pojęcie to nie posiada żadnej szczególnej cechy, która ograniczałaby „zmianę planu podróży” w ramach oferty handlowej.

Zaoferowanie „zmiany planu podróży” w rozumieniu art. 8 ust. 1 rozporządzenia nr 261/2004 nie może ograniczać się do zaproponowania przez obsługującego przewoźnika lotniczego pasażerowi lotniczemu przewiezienia go do miejsca docelowego lotem następującym po locie odwołanym przez tego przewoźnika lotniczego. Taka oferta może obejmować inne loty, w tym loty łączone, obsługiwane ewentualnie przez innych przewoźników lotniczych należących lub nienależących do tego samego sojuszu lotniczego, przylatujących w krótszym terminie niż lot następujący po odwołanym locie (zob. podobnie wyrok z dnia 11 czerwca 2020 r., Transportes Aéreos Portugueses, C-74/19).

Jedynie loty komercyjne mogą być objęte wykonaniem zmiany planu podróży.

Wyrok TSUE z dnia 8 czerwca 2023 r., C-49/22

Standard: 83863 (pełna treść orzeczenia)

Art. 5 ust. 1 lit. a) i art. 8 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 261/2004 należy interpretować w ten sposób, że informacja o przyśpieszeniu lotu przekazana pasażerowi przed rozpoczęciem podróży może stanowić „ofertę zmiany planu podróży” w rozumieniu tego ostatniego z wskazanych przepisów.

Z art. 5 ust. 1 lit. a) w związku z art. 8 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia wynika, że pasażerowie, których dotyczy odwołanie lotu, powinni otrzymać od obsługującego przewoźnika lotniczego ofertę zmiany planu podróży do ich miejsca docelowego na porównywalnych warunkach transportu i w najwcześniejszym możliwym terminie.

Przyśpieszenie lotu może stanowić zmianę planu podróży „na porównywalnych warunkach” w rozumieniu art. 8 ust. 1 lit. b) wskazanego rozporządzenia, ponieważ nastąpiła jedynie zmiana rozkładu godzin lotów.

Oferta zmiany planu podróży zawierająca propozycję odbycia lotu, którego czas odlotu jest przyśpieszony w stosunku do czasu odlotu odwołanego lotu, może stanowić zmianę planu podróży „w najwcześniejszym możliwym terminie” w rozumieniu art. 8 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 261/2004, o ile oferta ta umożliwia pasażerowi dotarcie do miejsca docelowego tak szybko, jak to możliwe.

Obsługujący przewoźnik lotniczy jest zobowiązany zaproponować pasażerowi, którego lot został odwołany, różne opcje określone w art. 8 ust. 1 lit. a)-c) tego rozporządzenia (zob. podobnie wyrok z dnia 29 lipca 2019 r., Rusu, C-354/18). W związku z tym, aby umożliwić pasażerowi skuteczne wykonywanie jego praw w przypadku odwołania lotu w rozumieniu motywu 20 tego rozporządzenia, obsługujący przewoźnik lotniczy powinien dostarczyć mu wszystkich informacji dotyczących praw wynikających z art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia.

Wyrok TSUE z dnia 21 grudnia 2021 r., C-146/20

Standard: 83780 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 303 słów. Wykup dostęp.

Standard: 83729

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.