Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Przedmiot i zakres i motywy stosowania dyrektywy w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (art. 1 D. 2011/7)

DYREKTYWA 2011/7 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych Zakres przedmiotowy ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (art. 1 u.p.n.o.t.h.)

Z art. 1 ust. 1 dyrektywy, interpretowanego w świetle jej motywów 12 i 19, wynika bowiem, że ma ona na celu nie tylko zniechęcanie do opóźnień w płatnościach, poprzez zapobieganie sytuacjom, w których opóźnienia takie są korzystne finansowo dla dłużnika ze względu na niski poziom odsetek lub brak ich naliczenia w takiej sytuacji, ale również skuteczną ochronę wierzyciela przed takimi opóźnieniami. 

Wyrok TSUE z dnia 11 lipca 2024 r., C-279/23

Standard: 82982 (pełna treść orzeczenia)

Cel dyrektywy 2011/7, który zgodnie z jej art. 1 ust. 1 w świetle jej motywu 3 polega na zwalczaniu opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, wspierając tym samym konkurencyjność przedsiębiorstw, ponieważ owe opóźnienia w płatnościach mają negatywny wpływ na płynność finansową tych przedsiębiorstw, komplikują zarządzanie ich finansami oraz szkodzą ich konkurencyjności i rentowności, gdyż z powodu owych opóźnień przedsiębiorstwa te zmuszone są sięgać do zewnętrznych źródeł finansowania [wyrok z dnia 9 lipca 2020 r., RL (Dyrektywa dotycząca zwalczania opóźnień w płatnościach), C-199/19).

Postanowienie TSUE z dnia 11 grudnia 2023 r., C-303/23

Standard: 82986 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 145 słów. Wykup dostęp.

Standard: 83021

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.