Wyłączenie oceny zasadności orzeczenia podlegającego wykonaniu przez sąd orzekający o zleceniu kuratorowi przymusowego odebrania osoby podlegającej władzy rodzicielskiej (art. 598[6] k.p.c.),
Przymusowe odebranie osoby podlegającej władzy rodzicielskiej (art. 598[6] k.p.c.)
Sąd opiekuńczy, orzekając o zleceniu kuratorowi sądowemu przymusowego odebrania osoby podlegającej władzy rodzicielskiej (art. 5986 k.p.c.), nie bada zasadności orzeczenia podlegającego wykonaniu.
Zlecając kuratorowi czynności zmierzające do odebrania dziecka, jak o tym stanowi art. 5986 k.p.c., sąd zaangażowany w postępowanie wykonawcze dotyczące orzeczenia w przedmiocie opieki nad dzieckiem dąży do osiągnięcia wartości, jaką jest dobro dziecka. O tym, jaki stan rzeczy realizuje dobro dziecka, decydują bowiem ustalenia poczynione na bazie materiału dowodowego odnoszącego się do osoby dziecka i jego opiekunów, zweryfikowanego w postępowaniu rozpoznawczym, zakończonym wydaniem podlegającego wykonaniu orzeczenia. Idea dobra dziecka realizowana w fazie wykonawczej postępowania uregulowanego w art. 598[1]-598[12] k.p.c. wyraża się w tym, że znajdzie się ono, tak szybko jak to w okolicznościach sprawy możliwe, pod pieczą osoby, której przysługuje władza rodzicielska i obowiązek wykonywania nad nim bieżącej pieczy, która to osoba władna jest też podejmować w stosunku do jego osoby wiążące decyzje. Nie sposób jest uznać za realizujące ideę dobra dziecka utrzymywanie stanu, w którym wydane w stosunku do jego osoby orzeczenia w przedmiocie władzy rodzicielskiej i opieki miałyby pozostawać niewykonane, a dziecko miałoby przebywać pod faktyczną pieczą osoby niemającej w świetle przepisów prawa materialnego uprawnień do podejmowania decyzji co do jego osoby.
Jeżeli zdaniem osoby sprawującej faktyczną pieczę nad dzieckiem jego dobro ma przemawiać za zmianą rozstrzygnięcia w przedmiocie władzy rodzicielskiej i opieki nad nim, to do wykazania świadczących o tym okoliczności ma dojść w postępowaniu o zmianę orzeczenia będącego podstawą wszczęcia procedury wydania dziecka, w którym to postępowaniu może dojść do zabezpieczenia roszczenia przez wstrzymanie postępowania wykonawczego, jeżeli wszczynająca je osoba zgłosi stosowny wniosek odpowiednio go uprawdopodobniając. Sąd rozpoznający taki wniosek może, badając sytuację dziecka i jego dobro, zabezpieczyć postępowanie przez wstrzymanie postępowania o wydanie dziecka. W aktualnym stanie prawnym tylko w ten sposób można doprowadzić do zrealizowania celów, o których Sąd Najwyższy wypowiedział się w uchwale z 18 lipca 1969 r., III CZP 44/69, w której stwierdził, że „Sąd opiekuńczy może oddalić wniosek matki o odebranie dziecka od osoby nieuprawnionej, jeżeli dobro dziecka przemawia przeciwko uwzględnieniu tego wniosku; obowiązany jest jednak w takim wypadku wydać jednocześnie zarządzenie co do ograniczenia władzy rodzicielskiej przez pozostawienie dziecka u osoby, u której ono się znajduje”, zaś w uzasadnianiu wyraził pogląd, że „Wzgląd na dobro dziecka nie pozwala bowiem na to, by istniała rozbieżność pomiędzy stanem prawnym, jaki wynika z nieograniczonej władzy rodzicielskiej, a zalegalizowanym orzeczeniem sądu opiekuńczego stanem faktycznym, wyrażającym się w pozostawieniu dziecka - wbrew woli rodzica - poza jego domem”. Pogląd Sądu Najwyższego wyrażony w tej uchwale, aktualny także obecnie, oznacza, że to w postępowaniu rozpoznawczym (w stanie faktycznym, którego dotyczyła uchwała, prowadzonym na podstawie przepisów prawa materialnego - art. 95 § 3 i art. 100 k.r.o. i ewentualnie także art. 109 k.r.o. oraz prawa procesowego - art. 568-584 k.p.c.) ma dojść do uregulowania kwestii opieki nad dzieckiem, władzy rodzicielskiej nad nim i ewentualnie określenia sposobu wykonywania kontaktów z dzieckiem przez rodziców dążących do odbudowania zerwanych więzi z dzieckiem.
Nie jest dopuszczalne oddalenie wniosku zmierzającego do przeprowadzenia postępowania wykonawczego mającego na celu uzgodnienie stanu faktycznego dotyczącego dziecka ze stanem prawnym (wynikającym albo z przepisów o tym, komu przysługuje władza rodzicielska i związane z nią prawo i obowiązek sprawowania pieczy nad nim, albo z orzeczenia wydanego w postępowaniu rozpoznawczym, w którym rozstrzygnięto o władzy rodzicielskiej i opiece nad dzieckiem) bez jednoczesnego ustalenia sytuacji prawnej dziecka w postępowaniu rozpoznawczym, uwzględniającym ewentualne zmiany stanu faktycznego co do dziecka i jego relacji z opiekunami prawnymi i faktycznymi.
W celu doraźnego zabezpieczenia interesów dziecka ustawodawca w art. 595[12] § 2 k.p.c. przewidział podstawę ku temu, by działający na zlecenie sądu kurator sądowy, stwierdziwszy, że wskutek wykonania orzeczenia miałoby doznać poważnego uszczerbku dobro dziecka, wstrzymał się z wykonaniem orzeczenia do czasu ustania zagrożenia, chyba że wstrzymanie wykonania orzeczenia stwarza poważniejsze zagrożenie dla tej osoby. Regulacja ta ma charakter wyjątkowy, pozwala ona nieco uelastycznić przebieg czynności wykonawczych zmierzających do odebrania dziecka od osoby, która nie ma uprawnienia i obowiązku wykonywania bieżącej pieczy nad dzieckiem. Wstrzymanie się z wykonaniem orzeczenia z powołaniem się na art. 59512 § 2 k.p.c. nie może jednak prowadzić do utrwalenia stanu faktycznego sprzecznegoz rozstrzygnięciem w przedmiocie władzy rodzicielskiej i pieczy nad dzieckiem, gdyż taki właśnie stan godzi w dobro dziecka.
Uchwała SN z dnia 21 stycznia 2022 r., III CZP 58/22
Standard: 82792 (pełna treść orzeczenia)