Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

System ochrony konsumenta w dyrektywie 93/13

Cele dyrektywy; wyłączenia spod działania dyrektywy (art. 1 D. 93/13)

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Konsument ma prawo dochodzić praw, które wywodzi z dyrektywy 93/13, zarówno przed sądem, jak i na drodze pozasądowej, aby móc ewentualnie zaradzić nieuczciwemu charakterowi warunku poprzez zmianę go w drodze umownej (zob. podobnie wyrok z dnia 29 kwietnia 2021 r., Bank BPH, C-19/20, przy czym prawo to nie jest ograniczone prawem krajowym).

Wyrok TSUE z dnia 14 grudnia 2023 r., C-28/22

Standard: 82668 (pełna treść orzeczenia)

System ochrony stworzony przez dyrektywę 93/13 opiera się na założeniu, że konsument jest stroną słabszą niż przedsiębiorca, zarówno pod względem siły negocjacyjnej, jak i ze względu na stopień poinformowania, i w związku z tym godzi się on na postanowienia sformułowane wcześniej przez przedsiębiorcę, nie mając wpływu na ich treść. Ze względu na to gorsze położenie dyrektywa 93/13 zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia mechanizmu zapewniającego, by wszelkie warunki umowne, które nie były indywidualnie negocjowane, mogły zostać poddane kontroli w celu dokonania oceny ich ewentualnie nieuczciwego charakteru (wyrok z dnia 3 października 2019 r., Dziubak, C-260/18).

W tym względzie zgodnie z art. 6 ust. 1 dyrektywy 93/13 sąd odsyłający jest zobowiązany do zaniechania stosowania nieuczciwych warunków umownych, aby w braku sprzeciwu konsumenta nie wywierały one wiążących wobec niego skutków (zob. podobnie wyrok z dnia 3 marca 2020 r., Gómez del Moral Guasch, C-125/18).

Celem dyrektywy 93/13 jest przyznanie konsumentom wysokiego poziomu ochrony. Prawodawca Unii wyraźnie wskazał w szczególności, w art. 7 dyrektywy 93/13 w związku z motywem dwudziestym czwartym tego aktu, że organy władzy, w tym organy sądowe, muszą mieć do swojej dyspozycji stosowne i skuteczne środki umożliwiające położenie kresu stosowaniu nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich.

Z tej perspektywy konsekwencje, jakie należy wyciągnąć ze stwierdzenia nieuczciwego charakteru warunku zawartego w umowie zawartej między przedsiębiorcą a konsumentem, muszą umożliwiać osiągnięcie dwóch celów. Po pierwsze, sąd powinien czuwać nad tym, aby możliwe było przywrócenie równości stron umowy, której istnienie zostało podane w wątpliwość w wyniku stosowania nieuczciwego warunku wobec konsumenta. Po drugie, należy upewnić się, że przedsiębiorca zostanie zniechęcony do wprowadzania takich warunków w umowach oferowanych konsumentom.

Wyrok TSUE z dnia 25 listopada 2020 r., C-269/19

Standard: 82232 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 280 słów. Wykup dostęp.

Standard: 82514

Komentarz składa z 116 słów. Wykup dostęp.

Standard: 82937

Komentarz składa z 68 słów. Wykup dostęp.

Standard: 82417

Komentarz składa z 229 słów. Wykup dostęp.

Standard: 82488

Komentarz składa z 204 słów. Wykup dostęp.

Standard: 82553

Komentarz składa z 99 słów. Wykup dostęp.

Standard: 82536

Komentarz składa z 234 słów. Wykup dostęp.

Standard: 82420

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.