Niestosowanie się do zakazu wstępu na imprezę masową (art. 244a k.k.)
Zakaz wstępu na imprezę masową (art. 39 pkt 2c i art. 41b k.k.) Przestępstwa przeciwko wymiarowi sprawiedliwości (art. 232 – 247[7]a k.k.)
Zachowanie polegające na niezastosowaniu się do orzeczonego przez sąd obowiązku stawiennictwa w określonym miejscu i czasie nie może być utożsamiane z żadnym wymienionym w art. 244 k.k. zakazem, nakazem lub obowiązkiem. Zachowanie takie nie było w dacie orzekania sądu w niniejszej sprawie spenalizowane w żadnym innym przepisie ustawy karnej, co czyni takie zachowanie w świetle prawa bezkarnym. Nieuprawnionym byłoby również wnioskowanie o penalizacji takiego zachowania, jako wynikającego z niezastosowania się do zakazu wstępu na imprezy masowe, skoro obowiązek stawiennictwa nie jest samodzielnym środkiem karnym, a orzeczony zakaz wstępu na imprezę masową nie został w istocie naruszony.
Powyższy stan prawny uległ aktualnie zmianie, a to w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy - Kodeks karny (Dz. U. Nr 152, poz. 1021), mocą której wprowadzono nowy typ przestępstwa - art. 244a k.k. penalizujący niestosowanie się do określonego przez sąd zakazu wstępu na imprezę masową lub połączonego z tym środkiem karnym obowiązku osobistego stawiennictwa w jednostce organizacyjnej Policji lub w miejscu określonym przez właściwego, ze względu na miejsce zamieszkania osoby skazanej albo ukaranej, komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji w czasie trwania imprezy masowej.
Wyrok SN z dnia 29 września 2010 r., IV KK 227/10
Standard: 75576
Zachowanie polegające na niestosowaniu się do środka karnego zakazu wstępu na imprezę masową, określonego w art. 39 pkt 2c k.k., nie wyczerpuje znamion przestępstwa określonego w art. 244 k.k.
Jednym z kluczowych założeń nowej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych było wyeliminowanie z uczestnictwa w masowych imprezach sportowych, w tym meczach piłki nożnej, osób, które swoim zachowaniem stworzyły zagrożenie dla bezpieczeństwa i przebiegu takiej imprezy. Natomiast powodem dodania art. 39 pkt 2c k.k. był m.in. "fakt, że katalog środków karnych przewidzianych w Kodeksie karnym ma charakter zamknięty", a więc "wprowadzenie zakazu wstępu na imprezę masową może nastąpić wyłącznie w drodze wprowadzenia tego środka karnego do katalogu zawartego w kodeksie" (uzasadnienie rządowego projektu ustawy o b.i.m. z dnia 3 października 2008 r. - druk nr 1074 Sejmu RP VI kadencji).
Za oczywiste należy więc uznać, że w zamyśle projektodawcy, a następnie ustawodawcy było, z jednej strony, skuteczne egzekwowanie zakazu stadionowego, ale z drugiej, respektowanie wymogów prawidłowej legislacji i zasad prawa karnego, w tym - odpowiedzialności karnej. Wprowadzono więc do Kodeksu karnego środek karny, którego tam uprzednio nie było.
Postanowienie SN z dnia 24 lutego 2010 r., I KZP 33/09
Standard: 75558 (pełna treść orzeczenia)