Zasady ekspozycji krzyży oraz innych symboli religijnych w pomieszczeniach publicznych jako informacja publiczna
Kryteria przedmiotowe informacji publicznej (art. 6 u.d.i.p.)
Nie jest uprawnione twierdzenie, że informacje na temat zasad ekspozycji krzyży oraz innych symboli religijnych w pomieszczeniach publicznych zarządzanych przez władze powiatu, powiatowych aktów prawnych regulujących powyższe zagadnienie oraz prac prawodawczych związanych z tego rodzaju aktami nie stanowią informacji publicznych. Twierdzenie to jest sprzeczne z zakresem przedmiotowym prawa dostępu do informacji publicznej.
Informacje dotyczące zasad ekspozycji krzyży oraz innych symboli religijnych w pomieszczeniach publicznych zarządzanych przez władze powiatu oraz obowiązującego stanu prawnego lub podejmowanych prac prawodawczych w przedmiocie powyższych zasad wykazują bezpośredni związek z działalnością zewnętrzną i wewnętrzną organów powiatu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. Działalność ta dotyczy po pierwsze wykonywania zadań publicznych związanych z ustalaniem wewnętrznego funkcjonowania powiatowych jednostek organizacyjnych (art. 6 ust. 1 pkt. 2 i 3 w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.; por. także np. art. 35 ust. 1 i art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym) w zakresie zagadnienia ekspozycji symboli religijnych, wykazującego relewancję z punktu widzenia konstytucyjnej zasady neutralności światopoglądowej państwa (art. 25 ust. 2 Konstytucji RP) oraz zasady rozdziału kościołów i innych związków wyznaniowych od państwa (art. 25 ust. 3 Konstytucji RP). Również działalność organów powiatu w zakresie planowanych działań prawodawczych lub uchwałodawczych oraz projektowanych aktów normatywnych w powyższym zakresie stanowi expressis verbis (art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. a-b) u.d.i.p.) przedmiot informacji publicznej.
Wyrok NSA z dnia 26 stycznia 2018 r., I OSK 1365/16
Standard: 75378 (pełna treść orzeczenia)