Termin zgłaszania projektów uchwał i żądań zamieszczenia oznaczonych spraw w porządku obrad walnego zgromadzenia (art. 8[3] ust. 11 u.s.m.)

Walne zgromadzenie spółdzielni mieszkaniowej (art. 8[3] u.s.m.)

Szczególne zastrzeżenia konstytucyjne budzi art. 8[3] ust. 11 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, który w absurdalny sposób ogranicza prawo członków spółdzielni mieszkaniowej do zgłaszania projektów uchwał i żądań, o których mowa w ust. 10, w terminie do 15 dni przed dniem posiedzenia walnego zgromadzenia lub jego pierwszej części, a więc w sytuacji, gdy zazwyczaj nie znają oni jeszcze sprawozdań ani treści uchwał projektowanych przez organy spółdzielni.

Zgodnie z art. 89 § 1 pr. spółdz. roczne sprawozdanie z działalności spółdzielni, łącznie ze sprawozdaniem finansowym i sprawozdaniem z badania, jeżeli podlega ono obowiązkowemu badaniu, wykłada się w lokalu spółdzielni co najmniej na 14 dni przed terminem walnego zgromadzenia w celu umożliwienia członkom spółdzielni zapoznania się z nim. Nie ma podstaw do twierdzenia, że art. 8[3] ust. 6 u.s.m. stanowi lex specialis wobec art. 89 § 1 pr. spółdz. 

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 27 maja 2015 r., II CSK 512/14, wprowadzone w 2007 r. zmiany do u.s.m. mają poważne wady legislacyjne, co jednoznacznie wskazuje się w doktrynie, a potwierdzają to przykłady z orzecznictwa (zob. wyrok SN z dnia 3 grudnia 2010 r., I CNP 16/10). 

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 15 czerwca 2011 r.. V CSK 405/10 zwrócił uwagę, że nowelizacja dokonana przez ustawę z dnia 14 lipca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 125, poz. 873), wprowadzająca radykalne zmiany w art. 8[3] u.s.m., spotkała się z powszechną, gruntowną krytyką w piśmiennictwie i judykaturze. 

Podzielając powyższe  poglądy, należy podkreślić, że w istocie cały art. 8[3] u.s.m. pozostaje w sprzeczności z przepisami Konstytucji RP, w tym zwłaszcza z art. 2, z którego wywodzi się regułę przyzwoitej legislacji. Wobec jednak braku w dotychczasowym orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego rozstrzygnięcia dotyczącego tego artykułu należy przyjąć, że w okolicznościach niniejszej sprawy szczególne zastrzeżenia konstytucyjne budzi art. 8[3] ust. 11 u.s.m., który w absurdalny sposób ogranicza prawo członków spółdzielni mieszkaniowej do zgłaszania projektów uchwał i żądań, o których mowa w ust. 10, w terminie do 15 dni przed dniem posiedzenia walnego zgromadzenia lub jego pierwszej części, a więc w sytuacji, gdy zazwyczaj nie znają oni jeszcze sprawozdań ani treści uchwał projektowanych przez organy spółdzielni.

Wyrok SN z dnia 13 maja 2021 r., II CSKP 52/21

Standard: 72367 (pełna treść orzeczenia)

Zobacz glosy

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.