Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Trwały zarząd państwowych i samorządowych jednostek, o których mowa w art. 33[1] k.c. na nieruchomościach Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego (art. 17 u.g.n.)

Ustawa o gospodarce nieruchomościami Jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi (art. 33[1] k.c.) Materialnoprawna konstrukcja Skarbu Państwa, podmiotowość państwa (art. 34 k.c.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Trwały zarząd, jako prawna forma władania nieruchomością przez określone jednostki organizacyjne, nieposiadające osobowości prawnej wprowadzony został ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Z dniem 1 stycznia 1998 r. dotychczasowy zarząd z mocy art.199 ust.2 wskazanej ustawy przekształcił się w trwały zarząd. 

Określenie "prawna forma władania" oznacza możliwość korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do korzystania przez jednostkę organizacyjną z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu działania tej jednostki, a także do innych przewidzianych w art. 43 ust.2 przykładowo wyliczonych sposobów i możliwości korzystania z nieruchomości. 

Na podstawie art.17 ust. 3 u.g.n ustawy państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej mogą z mocy prawa uzyskać trwały zarząd na nieruchomości nabytej na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, a także na prawie użytkowania wieczystego nabytego na rzecz tych podmiotów. 

W art. 60 i art.60 a ustawy o gospodarce nieruchomościami ustawodawca wprowadził regulacje dotyczące gospodarowania nieruchomościami przeznaczonymi na potrzeby organów centralnych. 

Wyrok NSA z dnia 10 listopada 2016 r., I OSK 97/16

Standard: 70944 (pełna treść orzeczenia)

W sytuacji oddania nieruchomości w trwały zarząd, wyłączne kompetencje do reprezentowania właściwego podmiotu w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących nieruchomości i obejmujących czynności prawne zastrzeżone dla trwałego zarządcy, posiada ten zarządca.

W świetle art. 43 ust. 1 w związku z art. 17 ust. 1 u.g.n., trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez nieposiadającą osobowości prawnej jednostkę organizacyjną Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka sprawująca trwały zarząd ma prawo korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania, a także prawo zabudowy i rozbudowy nieruchomości oraz oddania jej w najem, dzierżawę lub użyczenie, na podstawie umowy, za zgodą organu nadzorującego. 

Trwały zarząd powstaje, jest przekazywany oraz wygasa z mocy decyzji administracyjnej (art. 45 ust. 1, art. 48 ust. 1 i art. 46 ust. 1 u.g.n.). 

Zgodnie z art. 50 u.g.n., w sprawach nie uregulowanych do trwałego zarządu stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego o użytkowaniu.

Niezależnie od tego, czy trwały zarząd jest cywilnym czy publicznym prawem podmiotowym, jego ustawowa treść określona we wskazanych wyżej przepisach oraz w odpowiednio stosowanych przepisach kodeksu cywilnego o użyczeniu wskazuje, że ustanowienie trwałego zarządu prowadzi do ograniczenia właściciela nieruchomości oddanych w trwały zarząd w jego uprawnieniach właścicielskich, w zakresie, w jakim ustawa uprawnienia te przyznaje zarządowi. 

Przepisy regulujące stanowisko prawne zarządcy wyłączają określone uprawnienia do rzeczy i praw majątkowych przysługujące podmiotowi uprawnionemu i przyznają je jednostce sprawującej zarząd, która działa zamiast tego podmiotu w sferze prawnej w granicach określonych w ustawie.

Nieposiadające osobowości prawnej jednostki organizacyjne Skarbu Państwa sprawujące trwały zarząd działają jako stationes fisci, natomiast jednostki takie, stanowiące jednostki organizacyjne gminy, działają w istocie jak organy osoby prawnej, którą jest gmina. Mają one kompetencje określone przez ustawodawcę w bezwzględnie obowiązujących przepisach o trwałym zarządzie (art. 47 i nast. u.g.n. oraz art. 22 ust. 2 u.d.p.), obejmujące prawo do zawierania umów najmu, dzierżawy i użyczenia gruntów oddanych im w trwały zarząd. W tym zakresie zatem ustawodawca przeniósł kompetencje, które przysługują w odniesieniu do własnej nieruchomości zarządowi gminy, na jej jednostkę organizacyjną sprawującą trwały zarząd, działającą w tym zakresie w istocie jako organ gminy, wyłącznie uprawniony do podejmowania określonych ustawowo czynności prawnych.

Uchwała SN z dnia 23 lipca 2004 r., III CZP 35/04

Standard: 70947 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 31 słów. Wykup dostęp.

Standard: 70945

Komentarz składa z 55 słów. Wykup dostęp.

Standard: 70946

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.