Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Nadzór nad stowarzyszeniem zwykłym

Stowarzyszenie zwykłe (art. 40 pr.s.)

Z art. 58 ust. 3 Konstytucji wynika, że ustawa określa rodzaje zrzeszeń podlegających sądowej rejestracji, tryb tej rejestracji oraz formy nadzoru nad tymi zrzeszeniami. Jak twierdzi skarżący, powołując się na pogląd wyrażony w literaturze przedmiotu, z przepisu tego wynika a contrario, że stowarzyszenia nie podlegające rejestracji, a takimi są stowarzyszenia zwykłe, nie podlegają nadzorowi. Taki wniosek nie jest jednak uprawniony, podlegają one bowiem przed podjęciem działalności – na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora -kontroli prewencyjnej, określonej w art. 41 p.o.s., a także kontroli sądu już po ich założeniu.

Przepis art. 58 ust. 3 Konstytucji nie oznacza, że nadzorowi podlegają tylko stowarzyszenia zarejestrowane przez sąd, reguluje bowiem jedynie określone kwestie ich dotyczące, z czego wynika, że kwestie dotyczące stowarzyszeń zwykłych pozostawione są regulacjom ustawy zwykłej. Skoro zaś z mocy art. 43 p.o.s. do stowarzyszeń zwykłych stosuje się przepisy ustawy odnoszące się do stowarzyszeń podlegających rejestracji sądowej, w tym przepisy dotyczące nadzoru nad stowarzyszeniami, z wyjątkiem przepisów wyraźnie wskazanych, to trzeba uznać, że one również podlegają nadzorowi.

Postanowienie SN z dnia 29 kwietnia 2005 r., V CK 506/04

Standard: 68054 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.