Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Zasada asymilacji

Ochrona praw autorskich na podstawie umów międzynarodowych (art. 5 pkt pkt 4 Pr.Aut.)

Wyświetl tylko:

Przepisy ustawy o prawie autorskim stosuje się także do zagranicznych twórców, co wynika z zasady asymilacji przyjętej w art. 5 pkt [1] i 4 pr. aut. i wiążących Polskę przepisach konwencji międzynarodowych. Zasada asymilacji wyraża się w tym, iż twórcy zagraniczni nie mogą być traktowani gorzej niż twórcy polscy.

Wyrok SA w Warszawie z dnia 20 września 2016 r., I ACa 726/14

Standard: 67351 (pełna treść orzeczenia)

Z przyjętej w art. 5 pkt 4 Pr.aut. i przepisach wiążących Polskę konwencji międzynarodowych wynika zasada asymilacji (traktowania krajowego), czyli zrównania twórców oraz artystów wykonawców obcych z krajowymi (por. art. 3 ust. 1 porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej, Dz.U. z 1996 r. Nr 32, poz. 143 – dalej: „porozumienie TRIPS”, art. 5 aktu paryskiego konwencji berneńskiej o ochronie dzieł literackich i artystycznych, Dz.U. z 1990 r. Nr 82, poz. 474, w związku z art. 9 porozumienia TRIPS, art. 2 ust. 2 międzynarodowej konwencji o ochronie wykonawców, producentów fonogramów oraz organizacji nadawczych, Dz.U. z 1997 r. Nr 125, poz. 800, jak też art. 12 TWE). W związku z powołanymi przepisami porozumienia TRIPS wypada zaznaczyć, że ze względu na zasięg działania Światowej Organizacji Handlu (por. http://www.wto.int/english) mają one charakter powszechny.

Wyrok SN z dnia 16 września 2009 r., I CSK 35/09

Standard: 67350 (pełna treść orzeczenia)

Zobacz glosy

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.