Brak podstaw do zwolnienia pełnomocnika z urzędu, jeśli uczestniczka postępowania o przyjęcie do szpitala psychiatrycznego korzysta z pomocy prawnej pełnomocnika z wyboru
Cofnięcie ustanowienia pełnomocnika z urzędu; wygaśnięcie pełnomocnictwa (art. 120 k.p.c.)
To że uczestniczka korzystała z pomocy prawnej pełnomocnika z wyboru nie zwalnia sądu z konieczności zastosowania art. 48 ust. 2 u.o.z.p. Przepis ten bowiem nie wprowadza żadnych rozróżnień, nie wykluczając w szczególności obowiązku ustanowienia pełnomocnika z urzędu w przypadku korzystania przez uczestnika z pomocy prawnej pełnomocnika z wyboru.
Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2017, poz. 2439) wprowadziła w obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. art. 48 ust. 2 u.o.z.p. obowiązek ustanowienia adwokata lub radcy prawnego z urzędu, jeżeli postępowanie dotyczy bezpośrednio osoby przyjmowanej do szpitala psychiatrycznego albo do domu pomocy społecznej, albo przebywającej w danym podmiocie bez jej zgody.
Przepis art. 48 ust. 2 u.o.z.p. w brzmieniu nadanym przez ustawę z 24 listopada 2017 r. ma zastosowanie także w sprawach wszczętych przed wejściem w życie tej ustawy (tak postanowienie SN z 28 lutego 2019 r., V CSK 481/18).
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pełnomocnikiem z urzędu został ustanowiony ten sam adwokat albo radca prawny, który został uprzednio umocowany do działania przez uczestnika postępowania (zob. art. 117[3] § 3 k.p.c.).
Celem wprowadzenia art. 48 ust. 2 u.o.z.p. było zagwarantowanie osobie, której postępowanie dotyczy nieodpłatnej pomocy prawnej z urzędu z uwagi na przedmiot prowadzonego postępowania i jego możliwe daleko idące konsekwencje w postaci głębokiej ingerencji w prawa takiej osoby. Ustawodawca przesądził zatem, że osoby, których wniosek dotyczy powinny obligatoryjnie korzystać z wsparcia profesjonalnego pełnomocnika bez względu na istnienie zindywidualizowanych potrzeb w tym zakresie oraz reprezentowanie ich w sprawie przez pełnomocnika z wyboru.
Przepis art. 48 ust. 2 u.o.z.p. nie zawiera żadnych wyłączeń, od przewidzianej w nim zasady. W konsekwencji, niezapewnienie skarżącej od 1 stycznia 2018 r. pełnomocnika z urzędu, mimo wprowadzonego w tym zakresie obowiązku ustawowego, skutkuje nieważnością postępowania z uwagi na pozbawienie uczestniczki możności obrony swych praw (art. 379 pkt 5 k.p.c.)
Postanowienie SN z dnia 14 kwietnia 2021 r., I CZ 36/20
Standard: 67113 (pełna treść orzeczenia)