Kontrasygnata skarbnika gminy na zaciąganie przez gminę zobowiązań pieniężnych
Wymóg kontrasygnaty skarbnika przy czynności prawnej gminy kreującej powstanie zobowiązań pieniężnych (art. 46 u.s.g.)
Kontrasygnata skarbnika gminy nie stanowi oświadczenia woli, gdyż takie oświadczenie w imieniu gminy składa jednoosobowo wójt lub upoważnione przez niego osoby.
Kontrasygnata stanowi oświadczenie wiedzy skarbnika co do stanu planu finansowego gminy (budżetu) i jest narzędziem dyscypliny budżetowej. Brak jej nie powoduje zatem nieważności oświadczenia woli, chyba że ustawa taką sankcję wyraźnie przewiduje, jak to ma miejsce w przypadku czynności prawnych wymienionych w art. 262 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 885), ale jedynie jej nieskuteczność.
Wyrok SN z dnia 6 listopada 2014 r., II CSK 28/14
Standard: 66593 (pełna treść orzeczenia)
Kontrasygnata wyraża zgodę sekretarza na poniesienie przez gminę konsekwencji finansowych, jakie mogą wyniknąć z tej czynności i zapewnienie, że zobowiązania te będą uwzględniane w budżecie gminy stosownie do ich wielkości.
Nie ma więc podstaw do wykładania art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jako uzależniającego skuteczność kontrasygnaty od znajomości skonkretyzowanej wysokości zobowiązania przez skarbnika
Wyrok SN z dnia 15 marca 2013 r., V CSK 180/12
Standard: 66595 (pełna treść orzeczenia)
Kontrasygnata jest narzędziem dyscypliny budżetowej, a nie ograniczeniem kompetencji zarządu gminy w gospodarowaniu mieniem komunalnym (argument z art. 46 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym).
Wyrok SN z dnia 27 marca 2000 r., III CKN 608/98
Standard: 66594 (pełna treść orzeczenia)