Obowiązek niepodejmowania zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody dyrektora generalnego (art. 80 ust. 2 u.s.c.)
Służba cywilna
Istotą i ratio legis obowiązku niepodejmowania dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu lub wykonywania czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej, jest zapewnienie przestrzegania zasady bezstronności obowiązującej członków korpusu służby cywilnej (art. 76 ust. 1 pkt 4 u.s.c.), w tym szczególnie zapobieganie sytuacjom mogącym rodzić konflikt interesów pracownika z interes publicznym.
Zakaz podejmowania zajęć zarobkowych (poza pracą w urzędzie) bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu jest jednoznaczny z obowiązkiem powstrzymania się od takich zajęć. Dlatego stan naruszenia tego obowiązku trwa przez cały czas ich wykonywania bez stosownej zgody.
W konsekwencji, bieg miesięcznego terminu z art. 71 ust. 8 u.s.c. należy liczyć odrębnie w stosunku do każdego kolejnego dnia utrzymującego się stanu naruszenia określonego w art. 80 ust. 2 u.s.c. obowiązku niepodejmowania zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu. Nie ma przy tym znaczenia, czy wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka rady nadzorczej jest wypłacane za udział w poszczególnych posiedzeniach, czy jest płatne ryczałtowo za określone okresy np. co miesiąc. Zajęciem zarobkowym jest bowiem pełnienie funkcji członka rady, które nie ogranicza się do uczestniczenia w posiedzeniach, zwłaszcza gdy uwzględni się, że rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności (art. 219 § 1 k.s.h.).
Wyrok SN z dnia 6 kwietnia 2016 r., II PK 64/15
Standard: 64869 (pełna treść orzeczenia)