Przejęcie zakładu pracy realizującego cele społeczne, polityczne, publiczne
Przejście zakładu lub jego części na innego pracodawcę (art. 23[1] - art. 23[1a] k.p.)
W przypadku zakładów o celach gospodarczych przy wyjaśnieniu istoty aktu „przejęcia" zasadnicze znaczenie mają elementy i uwarunkowania typu majątkowego. Natomiast nie mogą one odgrywać dominującej roli tam, gdzie dochodzi do przejęcia zakładu pracy realizującego cele społeczne, polityczne czy publiczne.
W przypadku takich pracodawców jak np. szkoły, zasadniczymi elementami dla wyjaśnienia ich istoty (jako pracodawcy), obok organizacji i majątku, są zadania (por. wyrok z dnia 16 marca 1994 r., I PRN 4/94; patrz też: uchwała (7) SN z dnia 29 kwietnia 1993 r., I PZP 9/93; uchwała z dnia 16 czerwca 1993 r., I PZP 10/93; uchwała z dnia 23 października 1992 r., I PZP 38/92; wyrok z dnia 18 lutego 1994 r., I PRN 2/94; wyrok z dnia 10 maja 1994 r., I PRN 19/94; wyrok z dnia 17 maja 1995 r., I PRN 15/95).
Stanowisko to akceptowane jest w nowszym orzecznictwie Sądu Najwyższego (por. wyrok z dnia 26 stycznia 2000 r., I PKN 489/99 oraz wyrok z dnia 10 października 2003 r. I PK 456/02).
W wyroku z dnia 10 października 2003 r., I PK 456/02, podkreśla się, że przejęcie części zakładu pracy pracodawcy realizującego zadania publiczne, to przede wszystkim przejęcie jego zadań (kompetencji), a nie składników majątkowych, powołując się przy tym na orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości: z dnia 19 maja 1992 r., C-29/91, w sprawie Dr Sophie Redmond Stichting v. Henricus Bartol and Others, ECR 1992 nr I-3189 oraz z dnia 14 kwietnia 1994 r., C C-392/92, w sprawie Christel Schmidt v. Spar und Leihkasse Der Fruheren Aemter Bordeesholm, Kiel und Cronshagen, ECR 1994 nr I-1311).
Z powyższych orzeczeń wynika uznanie (potwierdzenie) prawnej doniosłości praktyki przekazywania zadań (kompetencji) w oderwaniu od majątku dotychczasowego pracodawcy dla ustalenia przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę.
Wyrok SN z dnia 19 kwietnia 2010 r., II PK 298/09
Standard: 59732 (pełna treść orzeczenia)
W przypadku zakładów pracy o celach gospodarczych przy wyjaśnieniu pojęcia ich części oraz istoty aktu "przejęcia" zasadnicze znaczenie mają elementy i uwarunkowania typu majątkowego natomiast nie mogą one odgrywać dominującej roli tam, gdzie dochodzi do przejęcia "w części" zakładu pracy realizującego cele społeczne, polityczne czy publiczne. W przypadku takich zakładów pracy jak szkoły, zasadniczymi elementami dla wyjaśnienia ich istoty, a tym samym odpowiednio i dla ustalenia istoty "części szkoły" (jako zakładu pracy) obok organizacji i majątku są zadania, a więc poddanie dzieci procesowi kształcenia i wychowania.
Wyrok SN z dnia 16 marca 1994 r., I PRN 4/94
Standard: 63504 (pełna treść orzeczenia)