Zwrócenie się o informacje do władz państwa stałego pobytu dziecka; wymiana informacji o sytuacji dziecka (art. 7 i 13 ust. 3 Kon.Has))
Cywilne aspekty uprowadzenia dziecka za granicę w trybie Konwencji haskiej (art.. 598[2] § 1 k.p.c.)
Zgodnie z art. 7 pkt d Konwencji haskiej organy centralne, jeżeli okaże się to potrzebne – dla realizacji celów konwencji – mogą wymieniać informacje dotyczące sytuacji społecznej dziecka. Zgodnie natomiast z art. 13 Konwencji władza sądowa powinna brać pod uwagę informacje dotyczące sytuacji społecznej dziecka dostarczoną przez organ centralny lub inną właściwą władzę miejsca pobytu dziecka.
Postanowienie SN z dnia 17 listopada 2023 r., II CSKP 684/23
Standard: 88459 (pełna treść orzeczenia)
Art. 13 zdanie 3 konwencji haskiej upoważnia sąd do uwzględnienia przy ocenie okoliczności określonych w art. 13 zdanie 1 i 2 konwencji informacji dotyczących sytuacji społecznej dziecka, dostarczonych przez organ centralny lub inną właściwą władzę państwa miejsca stałego pobytu dziecka. Z przepisu tego nie wynika jednak obowiązek podejmowania przez sąd z urzędu czynności zmierzających do pozyskania takich informacji od organu centralnego państwa stałego pobytu dziecka.
Jak wyjaśnił Sąd Najwyższy w postanowieniu z 17 grudnia 2020 r., I CSK 183/20 art. 13 zdanie 3 konwencji haskiej ma na celu łagodzenie ciężaru dowodu spoczywającego na osobie sprzeciwiającej się nakazaniu powrotu dziecka i zaakcentowanie użyteczności informacji udzielanych przez władze państwa stałego pobytu dziecka. Jego brzmienie ani cel nie uprawniają natomiast do wniosku, że sąd jest zobowiązany ubiegać się o tego rodzaju informacje w każdej sprawie; przemawia przeciwko temu także wzgląd na pożądaną szybkość postępowania. Informacje te powinny być uzyskiwane tylko w razie konieczności i z uwzględnieniem wymagania niezwłoczności postępowania.
Postanowienie SN z dnia 21 stycznia 2022 r., II CSKP 1190/22
Standard: 88472 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 49044