Wpis na podstawie ostatecznej decyzji Komisji uchylającej decyzję reprywatyzacyjną

Reprywatyzacja Decyzja administracyjna jako podstawa wpisu do księgi wieczystej

Decyzja Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich uchylająca decyzję reprywatyzacyjną stanowi podstawę wykreślenia w księdze wieczystej tylko wpisu dokonanego bezpośrednio na podstawie tej decyzji albo na podstawie aktu notarialnego sporządzonego z jej uwzględnieniem (art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa, Dz. U. z 2017 r. poz. 718).

Decyzja Komisji nie rozstrzyga - jeżeli chodzi o jej sentencję (osnowę) - o nieważności umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste ani o nieistnieniu tego prawa, co dopiero mogłoby być wystarczające dla wykreślenia wadliwego nabywcy zgodnie z art. 31 ust. 2 u.k.w.h. Jest to zgodne z założeniem, że rozstrzyganie sporów co do ważności umowy czy prawa własności nie należy do kompetencji organów administracyjnych, lecz zgodnie art. 2 § 1 k.p.c., do drogi sądowej jako sporów dotyczących stosunków cywilnych (por. postanowienie SN z dnia 27 lipca 2010 r., II CSK 155/10 i wyrok SN z dnia 16 listopada 2016 r., I CSK 754/15).

 Podobnie kompetencje organów administracji publicznej nie obejmują co do zasady formułowania wiążących rozstrzygnięć o tym, jaki jest aktualny stan prawny konkretnej nieruchomości, nawet jeśli w przeszłości w stosunku do tej nieruchomości wydana została decyzja administracyjna mająca być zdarzeniem wywołującym skutki w sferze prawa jej własności (por. wyrok SN z dnia 17 kwietnia 2015 r., III CSK 212/14). W tej sytuacji, zgodnie z zasadami ogólnymi, stwierdzenie ewentualnej niezgodności między treścią księgi wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym, wynikającej z uchylenia decyzji reprywatyzacyjnej, mogłoby nastąpić tylko w trybie art. 10 u.k.w.h.

Zastosowanie tego przepisu zostało jednak wyłączone w art. 40 ust. 1 Ustawy, co należy rozumieć w ten sposób, że zgodnie z wolą ustawodawcy to sąd wieczystoksięgowy jest władny i zobowiązany wyciągnąć konsekwencje cywilnoprawne z uchylenia przez Komisję decyzji reprywatyzacyjnej dla zgodności treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym i - wobec stwierdzenia tej niezgodności - usunąć ją przez wykreślenie nieistniejącego prawa użytkowania wieczystego.

Wyjątkowy charakter tego rozwiązania i nakaz jego ścisłej wykładni dostarcza silnego argumentu na rzecz tezy, że pojęcie „aktu notarialnego sporządzonego z uwzględnieniem uchylonej decyzji reprywatyzacyjnej” powinno być ograniczone w zasadzie do umowy o oddanie nieruchomości warszawskiej w użytkowanie wieczyste. Zgodnie art. 40 ust. 1 Ustawy może być wykreślony tylko wpis dokonany na podstawie takiej umowy (a nie na podstawie dalszych przekształceń czy rozporządzeń).

Postanowienie SN z dnia 30 września 2020 r., I CSK 662/18

Standard: 47069 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.