Strona podmiotowa sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy (art. 174 k.k.)
Sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym (art. 174 k.k.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Przestępstwo z art. 174 § 1 k.k. w odniesieniu do znamion strony podmiotowej jest przestępstwem cechującym się umyślnością zachowania sprawcy, co wymaga dokonania ustaleń co do zamiaru. Umyślność w kontekście wskazanej normy prawa karnego materialnego musi - w zakresie sprowadzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa nastąpienia katastrofy w ruchu lądowym - przybrać formę zamiaru bezpośredniego albo wynikowego. Te zagadnienia należą do sfery ustaleń faktycznych.
Postanowienie SN z dnia 16 kwietnia 2014 r., II KK 314/13
Standard: 77158 (pełna treść orzeczenia)
Zachowanie się skazanego, który w stanie nietrzeźwości, w takiej porze dnia i nasileniu ruchu, podjął ryzyko, najpierw tak niebezpiecznej dla innych użytkowników ruchu jazdy, a następnie ucieczki ulicami miasta przed próbującymi go zatrzymać policjantami, na nic przy tym nie zważając, pozwoliło na stwierdzenie, że co najmniej godził się on na skutek w postaci bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy, skoro takie niebezpieczeństwo, w tej konkretnej sytuacji, łatwo było przewidzieć.
Postanowienie SN z dnia 6 listopada 2013 r., V KK 326/13
Standard: 77136 (pełna treść orzeczenia)