Odpowiedzialność za szkodę powstałą wskutek złego zamiaru przewoźnika lub jego niedbalstwa (art. 29 CMR)
Odpowiedzialność przewoźnika (art. 17 - 29 CMR)
Rażące niedbalstwo przewoźnika występuje wówczas, gdy przewoźnikowi można przypisać naruszenie podstawowych, elementarnych zasad ostrożności. Przedmiotem przewozu był kosztowny sprzęt elektroniczny. Wysoka wartość przesyłki powinna mieć wpływ na organizację transportu, w tym miejsc odpoczynku. Zdaniem Sądu bez znaczenia jest argument o kończącym się czasie pracy kierowcy, gdyż przewoźnik powinien tak organizować jego pracę, aby mógł on zaparkować w bezpiecznym miejscu. Kierowca wybrał do tego parking w sąsiedztwie lasu i ustawił się w drugiej linii, co siłą rzeczy czyni go mniej widocznym na oświetlonym parkingu.
Wyrok SA w Waszawie z dnia 24 maja 2019 r., VII AGa 1232/18
Standard: 38243 (pełna treść orzeczenia)
"Zły zamiar" (ang. wilfulmisconduct, fr. dol) oznacza winę umyślną, która ma miejsce wówczas, gdy sprawca bezprawnego czynu chce wyrządzić szkodę ( dolus directus) lub co najmniej świadomie godzi się na jej wyrządzenie ( dolus eventualis). Działaniu lub zaniechaniu sprawcy można przypisać zły zamiar, gdy występuje chęć szkodzenia lub też świadomość, że określone działanie lub zaniechanie może wyrządzić szkodę, i akceptacja tego stanu rzeczy.
Wyrok SA w Krakowie z dnia 22 listopada 2017 r., I ACa 535/17
Standard: 38240 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 38237