Zakres i przedmiot stosowania Konwencji CMR

Zakres i przedmiot stosowania konwencji (art. 1 CMR)

Wyświetl tylko:

Konwencja CMR zawiera normy szczególne, wyłączające co do objętych nią kwestii stosowanie norm prawa wewnętrznego oraz umów międzynarodowych. Regulacja ma charakter bezwzględny, a zakres jej obowiązywania dotyczy wszystkich sporów, które wynikają z przewozów podlegających Konwencji.

Przyjmuje się, że przepisy Konwencji CMR podlegają wykładni autonomicznej, która ma zagwarantować realizację celu polegającego na ujednoliconym rozumieniu przyjętych w niej rozwiązań.

Odpowiedzialność odszkodowawcza przewoźnika ‎w zasadzie ma charakter wyłączny, jedynie w nielicznych wypadkach dotyczących odpowiedzialności za nienależyte wykonanie niewskazanych w niej obowiązków kontraktowych, mają subsydiarne zastosowanie przepisy krajowego porządku prawnego (zob. wyroki SNz 3 września 2003 r., II CKN 415/01; z 7 marca 2017 r., II CSK 242/16 oraz z 26 listopada 2019 r., IV CSK 415/18)

Wyrok SN z dnia 5 lipca 2024 r., II CSKP 900/22

Standard: 89021 (pełna treść orzeczenia)

(AI) Konwencja CMR znajduje zastosowanie do przewozu drogowego między Polską a Rosją lub Kazachstanem, jeżeli miejsce nadania i miejsce przeznaczenia znajdują się w różnych państwach, a przynajmniej jedno z nich jest stroną Konwencji.

Sąd Apelacyjny przypomniał, że zgodnie z art. 1 Konwencji CMR jej przepisy mają zastosowanie do umów przewozu drogowego towarów, jeżeli miejsce przyjęcia przesyłki i miejsce jej dostarczenia znajdują się w dwóch różnych krajach, z których przynajmniej jeden jest stroną Konwencji. W sprawie przewóz odbywał się z Polski (państwo-strona Konwencji) do Rosji i Kazachstanu – oba te państwa również są stronami Konwencji CMR. W konsekwencji nie budziło wątpliwości, że przewóz podlegał reżimowi Konwencji CMR, niezależnie od narodowości stron umowy czy użytych środków transportu. Zastosowanie przepisów Konwencji CMR miało charakter obligatoryjny i wyłączało możliwość ograniczania odpowiedzialności przewoźnika na podstawie krajowych regulacji spedycyjnych.

Wyrok SA w Białymstoku z dnia 25 września 2020 r., I AGa 112/19

Standard: 89044 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 427 słów. Wykup dostęp.

Standard: 38214

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.