Przewóz sukcesywny (art. 34 CMR)
Przewóz sukcesywny w międzynarodowym przewozie (art. 34 CMR)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
(AI) O zakwalifikowaniu przewozu jako sukcesywnego w rozumieniu art. 34 Konwencji CMR decyduje list przewozowy – jeżeli wskazuje tylko jednego przewoźnika, a rubryka „przewoźnik sukcesywny” nie jest wypełniona, nie powstaje stosunek przewozu sukcesywnego.
Kluczowe znaczenie dla oceny, czy przewóz miał charakter sukcesywny, ma treść listu przewozowego CMR. W sprawie, mimo faktycznego zaangażowania kilku przewoźników, dokument przewozowy wskazywał wyłącznie jednego przewoźnika – A. S.A.S. – który podpisał dokument i opatrzył go swoją pieczęcią. Rubryka przewidziana dla „przewoźnika sukcesywnego” pozostała pusta, a powódka nie została wskazana w żadnym charakterze. Oznacza to, że nie został ukształtowany stosunek prawny przewidziany w art. 34 Konwencji. W konsekwencji, odpowiedzialność pozwanego przewoźnika za działania podprzewoźnika wynikała z art. 3 i 17 ust. 1 Konwencji, a nie z przepisów dotyczących przewozu sukcesywnego.
Wyrok SN z dnia 26 listopada 2019 r., IV CSK 415/18
Standard: 89062 (pełna treść orzeczenia)
Umowa, o której mowa w przepisie art. 34 CMR, to umowa dochodząca do skutku w drodze oświadczeń woli złożonych przez nadawcę i pierwotnego przewoźnika. Kolejni przewoźnicy stają się jej stroną przez fakt przyjęcia do przewozu tej samej przesyłki i tego samego listu przewozowego. Ich oświadczenia woli adresowane są z reguły do poprzednich przewoźników, a nie do drugiej strony – nadawcy przesyłki.
Oświadczenie woli składane przez kolejnego przewoźnika adresowane jest do przewoźnika, od którego przyjmuje towar i list przewozowy. Oświadczenie to wywiera jednak z mocy art. 34 CMR skutek w stosunku do nadawcy przesyłki będącego drugą stroną umowy przewozu. Kolejny przewoźnik staje się bowiem stroną stosunku zobowiązaniowego istniejącego już pomiędzy nadawcą przesyłki a poprzednimi przewoźnikami. Warunkiem uznania przewozu za przewóz sukcesywny jest objęciem całej trasy przewozu jednym listem przewozowym oraz przyjęcie przez kolejnych przewoźników towaru wraz z tym listem, co oznacza akceptację warunków umowy w nim określonych.
Wyrok SA w Warszawie z dnia 24 maja 2019 r., VII AGa 1232/18
Standard: 38241 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 38252
Standard: 38208
Standard: 38217