Odpowiedzialność przewoźnika (art. 17 ust. 1 CMR)
Odpowiedzialność przewoźnika (art. 17 - 29 CMR)
Odpowiedzialność przewoźnika oparta na postanowieniach Konwencji CMR jest odpowiedzialnością na zasadzie ryzykach wynika to w sposób jednoznaczny z jej art. 17 ust. 1. Przewoźnik może być zwolniony z tej odpowiedzialności jedynie z przyczyn, o których mowa w art. 17 ust. 2 i 4 Konwencji. Stosowanie do zasad dowodzenia ustanowionych w art. 18 Konwencji CMR, ma on obowiązek uprawdopodobnić, że zachodzi jedna z przyczyn egzoneracyjnych wymienionych w ust. 4 art. 17 Konwencji.
Wyrok SA w Krakowie z dnia 22 listopada 2017 r., I ACa 535/17
Standard: 38238 (pełna treść orzeczenia)
Odpowiedzialność przewoźnika za szkody w przesyłce, przewidziana w art. 17 ust. 1 oparta jest na zasadzie winy domniemanej. Chcąc się od tej odpowiedzialności uwolnić, przewoźnik zobowiązany jest wykazać (vide: art. 18 ust. 1 CMR) zaistnienie jednej z przewidzianych w art. 17 ust. 2 CMR, tzw. ogólnych przyczyn zwalniających, bądź okoliczności uprzywilejowanych, o których mowa w art. 17 ust. 4 CMR.
Wyrok SA w Szczecinie z dnia 9 maja 2013 r., I ACa 111/13
Standard: 38244 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 38195