Pełnienie funkcji publicznej przez posła i senatora
Posłowie i senatorowie (art. 102 - 108 konstytucji)
Działalnością publiczną mającą zorganizowany charakter jest niewątpliwie sprawowanie mandatu posła lub senatora, a więc pełnoprawne i sformalizowane uczestnictwo w organie ustawodawczym. Trybunał Konstytucyjny w uchwale o sygn. akt W. 17/94 stwierdził, że art. 2 Małej Konstytucji pozwala wyróżnić z ogólnego kręgu pojęcia "funkcja" węższy termin "funkcja publiczna", obejmujący takie funkcje, które łączą się z wykonywaniem zadań publicznych, m.in. związanych z działaniami podmiotów państwowych i samorządowych. Zastosowanie językowych reguł interpretacyjnych prowadzi do nie budzącego wątpliwości wniosku, że termin "pełnienie funkcji publicznej" oznacza m.in. sprawowanie mandatu posła lub senatora.
Niezależnie od braku językowych wątpliwości dotyczących tego, że termin "pełnienie funkcji publicznej" oznacza sprawowanie mandatu poselskiego lub senatorskiego, za takim rozumieniem tego terminu przemawiają także argumenty odwołujące się do tzw. wykładni systemowej.
Pojęcie "pełnienie funkcji publicznej" występuje wielokrotnie w różnego rodzaju ustawach. Żadna z nich nie zawiera, co prawda, jego definicji, niemniej jednak wskazując przykłady działalności stanowiącej pełnienie funkcji publicznej, pozwala stworzyć katalog różnych rodzajów aktywności na niwie państwowej, które stanowią zarazem pełnienie funkcji publicznej. Takie przykładowe wyliczenia pozycji w organach państwa, której sprawowanie ustawodawca uznaje za pełnienie funkcji publicznej pozwala zaliczyć do nich właśnie sprawowanie mandatu posła lub senatora.
Uchwała TK z dnia 6 lutego 1996 r., W 11/95
Standard: 3318 (pełna treść orzeczenia)