Zasady odpowiedzialności za ryzyko wypadku komunikacyjnego
Odpowiedzialność posiadacza mechanicznego środka komunikacji, wypadek (art. 436 k.c.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
W odniesieniu do odpowiedzialności w związku z wypadkiem komunikacyjnym ustawodawca przewidział odpowiedzialność na zasadzie ryzyka. W takim przypadku dowodzenie zostało ograniczone do przesłanek: popełnienia czynu wyrządzającego szkodę, szkody oraz adekwatnego związku przyczynowego między czynem a szkodą. Ten reżim odpowiedzialności w ogóle nie przewiduje badania bezprawności czynu, ponieważ w nim jest to okoliczność irrelewantna. Nawet jednak przy akceptacji koncepcji bezprawności względnej, w odniesieniu do wypadku komunikacyjnego trudno przyjmować, aby czyn wywołujący ten wypadek był w kogokolwiek wymierzony. Nie jest to odpowiedzialność na zasadzie winy, nie ma w ogóle znaczenia motyw sprawcy czy też dążenie przez niego do wyrządzenia szkody konkretnemu podmiotowi. Ustalany jest wyłącznie rezultat podjętego przez niego działania.
Uchwała SN z dnia 20 stycznia 2022 r., III CZP 9/22
Standard: 63462 (pełna treść orzeczenia)
Powstanie szkody musi być związane z ruchem pojazdu mechanicznego poruszanego siłami przyrody. Okolicznościami powodującymi przerwanie związku przyczynowego, mającego początek w ruchu pojazdu, są siła wyższa, wyłączna wina poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą posiadacz pojazdu mechanicznego nie ponosi odpowiedzialności.
Odpowiedzialność na zasadzie ryzyka nie może iść tak daleko, aby można było ją wiązać z każdym ruchem pojazdu mechanicznego przy pominięciu przyczynowości w rozumieniu art. 361 k.c.
Wyrok SN z dnia 28 czerwca 2017 r., IV CSK 542/16
Standard: 64100 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 46319
Standard: 52897
Standard: 55931
Standard: 55352
Standard: 73484
Standard: 31903
Standard: 31393