Kontrola - racjonalność ustawodawcy i domniemanie zgodności norm z Konstytucją

Kontrola konstytucyjności

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Trybunał przypomina, że kontrola konstytucyjności ustaw opiera się na założeniu racjonalności ustawodawcy i domniemaniu zgodności kontrolowanych norm z Konstytucją. W kompetencji ustawodawcy jest stanowienie prawa odpowiadającego założonym celom politycznym i gospodarczym oraz przyjmowanie takich rozwiązań prawnych, które jego zdaniem będą najlepiej służyły realizacji tych celów. Dopiero gdy ustawodawca wyjdzie poza granice swobody działania i naruszy określoną normę, zasadę lub wartość konstytucyjną, dopuszczalna jest ingerencja Trybunału Konstytucyjnego (zob. orzeczenie z 24 lutego 1997 r. w sprawie K 19/96, pkt III.1 uzasadnienia).

Trybunał może ingerować w domenę zastrzeżoną dla ustawodawcy tylko w sytuacjach, gdy kontrolowane unormowania ustawowe godzą w sposób oczywisty w inne normy, zasady czy wartości konstytucyjne. Nie ma zaś podstaw do trybunalskiej ingerencji, gdy ustawodawca wybrał jeden z konstytucyjnie możliwych wariantów unormowania danej kwestii, nawet jeżeli można mieć wątpliwości, czy było ono najlepsze z możliwych (zob. wyrok z 3 listopada 1998 r. w sprawie K 12/98, pkt III.2 uzasadnienia).

Wyrok TK z dnia 1 grudnia 2016 r., K 45/14, OTK-A 2016/99, Dz.U.2016/2208

Standard: 3193

Punktem wyjścia orzeczeń Trybunału jest zawsze założenie racjonalnego działania ustawodawcy i domniemanie zgodności ustaw z Konstytucją, a także wzgląd na konstytucyjną rolę władzy ustawodawczej (zob. np. orzeczenie TK z 26 kwietnia 1995 r. w sprawie K 11/94, s. 6). W myśl bowiem ustaleń zawartych w wyroku z 21 marca 2005 r. w sprawie P 5/04, "[s]tanowienie prawa, a więc także wybór najwłaściwszych wariantów legislacyjnych, jest rolą parlamentu. Trybunał Konstytucyjny jest powołany jedynie do badania, czy parlament nie narusza przy tym norm, zasad i wartości ustanowionych w Konstytucji (...) nie jest natomiast właściwy do oceny słuszności czy celowości działań ustawodawcy, bo pozostaje to w ramach politycznej swobody działań parlamentu, za które ponosi on odpowiedzialność przed elektoratem". Jak wielokrotnie podkreślał Trybunał, opisana wyżej swoboda jest ograniczona zasadami i przepisami konstytucyjnymi oraz obowiązkiem poszanowania chronionych przez te zasady i przepisy wartości. Trybunał może zaś interweniować tylko w wypadkach, gdy ustawodawca przekroczył jej zakres w sposób na tyle drastyczny, że naruszenie tych zasad jest ewidentne (tak np. orzeczenie TK z 9 stycznia 1996 r. w sprawie K 18/95, s. 20; wyrok TK z 6 marca 2007 r. w sprawie P 45/06, s. 10). Musi mieć przy tym na uwadze, że wynikająca z art. 10 Konstytucji zasada podziału władz wyklucza jego udział w wykonywaniu władzy ustawodawczej - co nakazuje mu powściągliwość w ocenie wniosków i skarg kwestionujących przyjęte rozwiązania normatywne, ponieważ związany jest zarówno domniemaniem racjonalności ustawodawcy, jak i domniemaniem konstytucyjności badanych przepisów (zob. wyrok TK z 12 czerwca 2008 r. w sprawie K 50/05, s. 16).

"[W] wypadkach wątpliwych domniemanie powinno przemawiać na rzecz zgodności rozstrzygnięć ustawowych z Konstytucją, a obalenie tego domniemania wymaga bezspornego wykazania niezgodności zachodzącej między ustawą i Konstytucją" (wyrok TK z 30 października 2006 r. w sprawie P 10/06, III.4.5).

Wyrok TK z dnia 12 lipca 2016 r., SK 40/14, OTK-A 2016/57, Dz.U.2016/1248

Standard: 3194

W postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym obowiązuje zasada domniemania konstytucyjności prawa, a dla jej obalenia nie wystarczy ogólnikowe powołanie się na wskazane wzorce konstytucyjne, choćby pozostawały one w związku z danym przepisem. Z domniemaniem tym wiąże się bowiem zasada, że ciężar dowodu spoczywa na tym, kto kwestionuje konstytucyjność aktu normatywnego (por. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 9 października 2001 r., sygn. SK 8/00, OTK ZU nr 7/2001, poz. 211; zob. także E. Siemieński, Pozycja ustrojowa i właściwość Trybunału Konstytucyjnego, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" nr 4/1985, s. 108). Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego "swoboda władzy ustawodawczej jest wprawdzie ograniczona zasadami i przepisami konstytucyjnymi oraz obowiązkiem poszanowania chronionych przez te przepisy i zasady wartości, ale w wypadkach wątpliwych domniemanie powinno przemawiać na rzecz zgodności rozstrzygnięć ustawowych z konstytucją, zaś obalenie tego domniemanie wymaga bezspornego wykazania sprzeczności zachodzącej między ustawą a konstytucją" (orzeczenie z 24 maja 1994 r., sygn. K. 1/94, OTK z 1994 r., cz. I, poz. 10; zob. także wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 9 października 2001 r., sygn. SK 8/00).

Wyrok TK z dnia 27 lutego 2014 r., P 31/13, OTK-A 2014/2/16, Dz.U.2014/288

Standard: 3195 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 186 słów. Wykup dostęp.

Standard: 3197 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 381 słów. Wykup dostęp.

Standard: 3198 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 293 słów. Wykup dostęp.

Standard: 3196 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 81 słów. Wykup dostęp.

Standard: 3199 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 263 słów. Wykup dostęp.

Standard: 3200 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 100 słów. Wykup dostęp.

Standard: 3202 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 177 słów. Wykup dostęp.

Standard: 3201 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.