Kontrola - interpretacja przepisu, jako etap kontroli a nie jej cel
Kontrola konstytucyjności
Uwzględniając akcentowaną wielokrotnie w orzecznictwie okoliczność, iż przedmiotem kontroli Trybunału Konstytucyjnego są normy prawne o charakterze generalno-abstrakcyjnym wyinterpretowane z treści zaskarżonych przepisów (por. np. postanowienie z 14 grudnia 1999 r., sygn. U. 7/99, OTK ZU Nr 7/1999, poz. 170, s. 919), zauważyć trzeba, że tego rodzaju wykładni dokonuje każdorazowo zarówno podmiot kwestionujący dany akt normatywny, jak i sam Trybunał Konstytucyjny, weryfikujący jego treść z punktu widzenia zgodności z aktami wyższego rzędu. Interpretacja zaskarżonych przepisów stanowi więc jeden z etapów kontroli zgodności norm prawnych, w żadnym natomiast wypadku nie jest samoistnym celem postępowania prowadzonego przed Trybunałem Konstytucyjnym. Warto również zauważyć, iż niejednokrotnie odpowiednia wykładnia przepisów poddawanych badaniu przez Trybunał Konstytucyjny może być przesłanką przesądzającą uznanie ich konstytucyjności, co uwidacznia się szczególnie w przypadku tzw. orzeczeń interpretacyjnych Trybunału Konstytucyjnego.
Wyrok TK z dnia 16 stycznia 2001 r., P 5/00, OTK 2001/1/1, Dz.U.2001/7/6
Standard: 3133 (pełna treść orzeczenia)