Pełnienie funkcji publicznej przez Burmistrza
Podmiotowy zakres pojęcia "pełnienia funkcji publicznej" na gruncie przestępstwa łapownictwa (art. 228 § 1 k.k.)
Burmistrz, będąc pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru (art. 2 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 ze zm. obowiązującej do dnia 31 grudnia 2008 r., a obecnie art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, Dz.U. z 2016 r., poz. 902), niewątpliwie jest funkcjonariuszem publicznym (art. 115 § 13 pkt 4 k.k., zob. także uchwalę SN z dnia 10 października 1991 r., I KZP 21/91).
Obrońca oskarżonego zanegował natomiast możliwość uznania, że czynności wykonywane przez burmistrza w imieniu organu kapitałowej spółki prawa handlowego, tj. jednoosobowego zgromadzenia wspólników, do jakich należy powoływanie i odwoływanie ze stanowiska członków rady nadzorczej tejże spółki, są czynnościami służbowymi burmistrza wykonywanymi w związku z pełnieniem funkcji publicznej.Nie może budzić jakichkolwiek wątpliwości, że powoływanie członków rady nadzorczej K. Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej pozostawało w ścisłym związku z wykonywaną przez P. C. funkcją publiczną, czyli sprawowaniem urzędu burmistrza, i wchodziło w zakres wykonywanych w związku z pełnieniem tego urzędu czynności służbowych. Zaakcentować przy tym należy, że mimo tego, iż w jednoosobowych spółkach jednostek samorządu terytorialnego funkcję zgromadzenia wspólników (walnego zgromadzenia) pełnią organy wykonawcze jednostek samorządowych, i to właśnie one podejmują stosowne rozstrzygnięcia będące na zewnątrz rozstrzygnięciami zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia, to jednak podstawy tych rozstrzygnięć wynikają z uchwał właściwych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.
Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego jest bowiem w pełni podporządkowany organowi stanowiącemu, który nie tylko stanowi o kierunkach działań organu wykonawczego, ale również jest uprawniony do podejmowania uchwał zawierających wytyczne dla tego organu. Wytyczne mogą zaś obligować organ wykonawczy m.in. do podejmowania określonych zachowań (czynności), w tym i takich, które na zewnątrz będą wyrazem działania przez ten organ w charakterze zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia.Te trafne stwierdzenia dostarczają kolejnego argumentu niepozwalającego uznać za słuszne zaprezentowanego w kasacji stanowiska, że czynności związane z powoływaniem i odwoływaniem członków rady nadzorczej jednoosobowej komunalnej spółki leżą w sferze prawa własności, a tym samym nie mieszczą się w sferze imperium przysługującym burmistrzowi jako organowi władzy samorządu terytorialnego.
Kończąc wywód na temat charakteru prawnego analizowanej czynności, dla jego zupełności wspomnieć wypada, że użyte na gruncie art. 228 § 4 k.k. sformułowanie "uzależnia wykonanie czynności służbowej" należy rozumieć nie tylko jako dokonanie czynności służbowej, ale także jako "każde zachowanie mające wpływ na przebieg tej czynności, czyli j ej spowolnienie, przyspieszenie, także zaniechanie jej podjęcia" .
Postanowienie SN z dnia 20 października 2016 r., III KK 127/16
Standard: 27994 (pełna treść orzeczenia)