Zaniechanie prawodawcze - charakterystyka
Zaniechanie prawodawcze w kognicji Trybunału Konstytucyjnego
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Zaniechanie prawodawcze występuje niespornie wtedy, gdy na podmiocie wyposażonym w kompetencje prawodawcze spoczywa obowiązek uregulowania jakiejś dziedziny spraw aktem normatywnym, a prawodawca obowiązku tego nie spełnia: nie stanowi norm regulujących jakąś dziedzinę spraw. Ze względu na to, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sąd konstytucyjny nie jest upoważniony do badania zaniechań prawodawczych, to z punktu widzenia jego kognicji obojętne jest, czy obowiązek wydania aktu wyznacza norma konstytucyjna (tak zazwyczaj w przypadku ustaw), czy jest on wyznaczony przez akt niższej rangi (tak zazwyczaj w przypadku aktów wykonawczych).
Wyrok TK z dnia 6 listopada 2012 r., K 21/11
Standard: 3114 (pełna treść orzeczenia)
Zaniechanie prawodawcze polega na "niewydaniu aktu ustawodawczego, choćby obowiązek jego wydania wynikał z norm konstytucyjnych" (orzeczenie z 3 grudnia 1996 r., sygn. K 25/95), czyli ma miejsce wówczas, gdy ustawodawca pozostawia w całości określone zagadnienie poza regulacją prawną.
W przyjętym w polskim prawie ujęciu kognicji Trybunału Konstytucyjnego nie ma w jego kompetencjach orzekania o zaniechaniach ustawodawczych. Dotyczy to także skarg konstytucyjnych, gdyż "brak (...) określonej regulacji (...) nie może (...) stanowić wyłącznego przedmiotu skargi konstytucyjnej" (postanowienie z 8 czerwca 2000 r., sygn. Ts 182/99)
Wyrok TK z dnia 13 czerwca 2011 r., SK 41/09
Standard: 3115 (pełna treść orzeczenia)