Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Dochodzenie świadczeń gwarancyjnych na drodze sądowej po upływie okresu gwarancyjnego (art. 578 k.c.)

Gwarancja przy sprzedaży (art 577 - 582 k.c.)

Kupujący może dochodzić swoich uprawnień przez samo zgłoszenie wad rzeczy przed upływem terminu gwarancji i jeżeli to uczyni, a żądanie okaże się bezskuteczne, to może wytoczyć powództwo po upływie terminu gwarancji, byleby tylko roszczenie nim objęte nie uległo przedawnieniu.

Zdaniem Sądu Apelacyjnego powyższy pogląd Sądu Najwyższego nie uprawniał Sądu I instancji do sformułowania kategorycznego stanowiska o wygaśnięciu roszczenia powódki z tego tylko względu, iż nie zgłosiła ona pozwanej wady pojazdu przed upływem terminu gwarancji. Stanowisko to jest zbyt daleko idące. Przede wszystkim należy wskazać, iż na gruncie przepisów o gwarancji, w przeciwieństwie do uregulowań dotyczących rękojmi, nie ma wymogu dochowania ze strony nabywcy aktów staranności warunkujących skuteczność późniejszego dochodzenia roszczeń przeciwko sprzedawcy (producentowi rzeczy).

Akty staranności przy gwarancji nie występują w takiej postaci jak przy rękojmi; termin i zakres notyfikacji (reklamacji) istnieje w całym okresie istnienia gwarancji, a nawet po nim. Od oświadczenia gwaranta zależy termin gwarancji i w tym czasie wada, która musi powstać z przyczyn tkwiących z rzeczy sprzedanej, ma się ujawnić- art. 578 k.c. Uprawnienia z gwarancji mogą jednak być dochodzone później, także przez następców prawnych kupującego i niezależnie od zakończenia postępowania reklamacyjnego przewidzianego w umowie. 

Nie jest wykluczone skuteczne dochodzenie świadczeń gwarancyjnych po upływie okresu gwarancyjnego, jeżeli tylko uprawniony udowodni, że ujawnienie się wady nastąpiło przed jego upływem.

Także w najnowszym orzecznictwie sądowym wyrażono pogląd, zgodnie z którym obowiązki gwarancyjne istnieją dopóki cel gwarancji nie zostanie osiągnięty i może się zdarzyć również tak, że strona uprawniona będzie dochodziła świadczeń gwarancyjnych już po upływie okresu gwarancyjnego; w takiej sytuacji obowiązana jest jednak udowodnić, że wady ujawniły się przed upływem okresu gwarancyjnego (wyrok SA w Warszawie z dnia 24 września 2012 r., I ACa 206/12).

Wyrok SA w Białymstoku z dnia 28 marca 2014 r., I ACa 830/13

Standard: 25947 (pełna treść orzeczenia)

Obowiązki gwarancyjne istnieją dopóki cel gwarancji nie zostanie osiągnięty i może zdarzyć się również tak, że strona uprawniona będzie dochodziła świadczeń gwarancyjnych już po upływie okresu gwarancyjnego. W takiej sytuacji obowiązana jest jednak udowodnić, że wady ujawniły się przed upływem okresu gwarancyjnego.

Wyrok SA w Warszawie z dnia 24 września 2012 r., I ACa 206/12

Standard: 25948 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.