Oferta zawarcia umowy sprzedaży w rozumieniu art. 543 k.c.
Umowa sprzedaży (art. 535-602 k.c.) Oferta (art. 66 k.c.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Poprzez publikację informacji co do posiadanego w sprzedaży asortymentu, sprzedający złożył w istocie ofertę zawarcia umowy sprzedaży w rozumieniu art. 543 KC, znajdującym się w Tytule XI KC – Sprzedaż, w myśl którego wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Okoliczność, że platforma internetowa nie jest takim "miejscem sprzedaży" bo po prostu realnie nigdzie nie istnieje nie przesądza o tym, że informacja internetowa o dostępnym asortymencie traci charakter oferty skoro publikujący ją przedsiębiorca ma zamiar zawarcia umowy i ujawnił istotne jej warunki.
Zgodnie zaś z art. 66 § 1 KC oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy.
W myśl art. 66[1] § 1 oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie.
Wreszcie w art. 70 § 1 KC. wprowadza zasadę, że w razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w chwili otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane - w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.
§ 2. W razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w miejscu otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane albo oferta jest składana w postaci elektronicznej - w miejscu zamieszkania albo w siedzibie składającego ofertę w chwili zawarcia umowy.
Przenosząc te rozważania na grunt niniejszej sprawy zauważyć przyjdzie, że miejscem zawarcia umowy jest konkretny sklep zgodnie z treścią paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż.
Wyrok WSA siedziba w Gliwicach z dnia 9 lipca 2014 r., III SA/Gl 232/14
Standard: 25930
Zgodnie z treścią art. 66 § 1 k.c. ofertę stanowi złożone drugiej stronie oświadczenie woli zawarcia umowy o skonkretyzowanych istotnych postanowieniach. Z uwagi na to, że w praktyce mogą występować sytuacje wątpliwe – w art. 71 k.c. wprowadzona została norma interpretacyjna, zalecająca wątpliwości takie tłumaczyć jako przemawiające przeciwko traktowaniu ogłoszeń, reklam, cenników bądź innych informacji, nawet jeśli są skierowane do konkretnych osób, jako oferty. W odniesieniu do umowy sprzedaży art. 543 k.c. precyzuje z kolei, że wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.
Prawidłowe odróżnienie oferty od zaproszenia do zawarcia umowy wymaga przeprowadzenia oceny, czy w konkretnym wypadku do potencjalnego kontrahenta kierowana była informacja o możliwości zawarcia określonej umowy i płynących z niej korzyściach, czy też sprecyzowana została jednoznaczna propozycja zawarcia z nim określonej umowy. Pierwsza sytuacja odpowiadać będzie zaproszeniu do zawarcia umowy, drugą należy już kwalifikować jako ofertę.
Wyrok SN z dnia 17 czerwca 2010 r., III CSK 297/09
Standard: 25932 (pełna treść orzeczenia)