Umowa franchisingu
Umowa franchisingu, franczyzy
Umowa franchisingowa według ukształtowanego w praktyce modelu ma charakter umowy wzajemnej. Ujmując najogólniej na jej podstawie franchisingobiorca (partner) uzyskuje od franchisingodawcy (organizatora sieci) zezwolenie (franschise) na wykorzystanie wypracowanego przez niego, sprawdzonego sposobu prowadzenia określonej działalności gospodarczej i stosowanych przez niego oznaczeń w zamian za wynagrodzenie (periodycznie uiszczane opłaty franchisingowe). Umowa ta jest zawierana na czas oznaczony albo nieoznaczony. Rodzi, więc podobnie jak umowa najmu czy dzierżawy zobowiązanie o charakterze trwałym.
Rozwiązanie za pomocą wypowiedzenia trwałego stosunku zobowiązaniowego wywiera skutki jedynie na przyszłość, wobec czego nie może zniweczyć już spełnionych świadczeń w ramach tego stosunku.
Wyrok SA w Poznaniu z dnia 29 listopada 2005 r., I ACa 1026/05
Standard: 37205
Umowa franchisingowa według ukształtowanego w praktyce modelu ma charakter umowy wzajemnej. Ujmując rzecz najogólniej, na jej podstawie franchisingobiorca (partner) uzyskuje od franchisingodawcy (organizatora sieci) zezwolenie (franschise) na wykorzystywanie wypracowanego przez niego, sprawdzonego sposobu prowadzenia określonej działalności gospodarczej i stosowanych przez niego oznaczeń, w zamian za wynagrodzenie (periodycznie uiszczane opłaty franchisingowe). Umowa ta jest zawierana na czas oznaczony lub nieoznaczony, rodzi więc, podobnie jak umowa najmu lub dzierżawy, zobowiązanie o charakterze trwałym.
Z przytoczonej charakterystyki umowy franchisingowej wynika, że franchisingodawca, podobnie jak wynajmujący lub wydzierżawiający, spełnia swoje świadczenie mające postać świadczenia ciągłego stale wraz z trwaniem zobowiązania. Przyjętym w prawie cywilnym sposobem normalnego oraz przedwczesnego zakończenia stosunków trwałych jest wypowiedzenie. Wywiera ono skutek na przyszłość (ex nunc), tj. znosi stosunek prawny dopiero po upływie terminu wypowiedzenia, a gdy termin taki wyjątkowo nie jest wymagany – z chwilą złożenia kontrahentowi oświadczenia o wypowiedzeniu.
Wyrok SN z dnia 8 października 2004 r., V CK 670/03
Standard: 22155 (pełna treść orzeczenia)
W ostatnich latach w obrocie coraz częściej funkcjonują przeszczepione ze Stanów Zjednoczonych umowy zwane z angielska franchisingowymi. W ramach takiej umowy franchisingodawca może organizować sieć placówek sprzedaży i usług prowadzonych na własny rachunek i we własnym imieniu przez przystępujących do sieci franchisingobiorców, które na zewnątrz występują jednak pod nazwą franchisingodawcy. Do najbardziej znanych firm franchisingowych należą Coca Cola, Mc Donald, Kentucky Fried Chicken, Holiday Inn. Praktyki udostępniania prawa używania firmy w tych przypadkach nikt nie kwestionuje.
Przykład umów franchisingowych pokazuje, że zgoda przedsiębiorcy może wyłączać bezprawność używania firmy wcześniej zaistniałej w obrocie.
Wyrok SN z dnia 6 maja 1998 r., II CKN 734/97
Standard: 59593 (pełna treść orzeczenia)