KRS - status
Krajowa Rada Sądownictwa (art. 186 konstytucji)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Krajowa Rada Sądownictwa nie jest i nigdy nie była organem samorządu sędziowskiego. Nie należy ona do żadnej z trzech rodzajów władzy określonych w Konstytucji, ani też nie jest organem administracji.
Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 25 marca 2019 r., K 12/18 KRS wykracza poza ujęcie zasady podziału władzy (art. 10 Konstytucji RP) bowiem w jej skład wchodzą przedstawiciele sędziów, władzy ustawodawczej i wykonawczej. Krajowa Rada Sądownictwa jest organem strukturalnie umiejscowionym pomiędzy władzami, co warunkuje jej rolę jako organu stanowiącego instrument realizacji konstytucyjnej zasady równowagi między trzema władzami, a także forum współpracy i równoważenia się władz (zob. wyrok TK z 20 czerwca 2017 r., K 5/17.
Pomimo, że Krajowa Rada Sądownictwa jest organem o szczególnym charakterze i roli w systemie trójpodziału władz, oczywistym jest, że nie może zastąpić sądu, a rozpoznawanie przez nią określonej kategorii spraw nie może być uznane za realizację prawa do sądu.
Postanowienie SN z dnia 9 stycznia 2020 r., I NO 181/19
Standard: 44931 (pełna treść orzeczenia)
W wyroku z 15 grudnia 1999 r., sygn. P. 6/99, Trybunał stwierdził, że Krajowa Rada Sądownictwa jest swoistym, samodzielnym, centralnym organem państwowym, którego funkcje powiązane są z władzą sądowniczą. KRS zgodnie z art. 186 ust. 1 Konstytucji, stoi na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów. Trybunał Konstytucyjny uznał, że takie usytuowanie konstytucyjne Krajowej Rady Sądownictwa nie przesądza jeszcze o formach prawnych działania tego organu, a w szczególności o tym, iż nie może ona wydawać decyzji administracyjnych. Trybunał stwierdził też, że KRS podejmuje uchwały w sprawach o zróżnicowanym charakterze. Część z nich to uchwały w sprawach indywidualnych dotyczących kandydatów na sędziów oraz sędziów, w których stanowisko Krajowej Rady Sądownictwa przybiera postać decyzji administracyjnej (OTK ZU nr 7/1999, poz. 164).
Rozstrzygnięcia KRS dotyczą organów władzy sądowniczej, lecz w kompetencjach tego organu leży wydawanie rozstrzygnięć indywidualnych; organ ten ma kompetencje z zakresu administracji publicznej. W rozumieniu art. 79 Konstytucji KRS, wydając rozstrzygnięcia indywidualne, nie jest sądem, lecz "organem administracji publicznej".
Wyrok TK z dnia 27 maja 2008 r., SK 57/06, OTK-A 2008/4/63, Dz.U.2008/96/621
Standard: 2668 (pełna treść orzeczenia)