Odpowiedzialność z tytułu szkody wywołanej zderzeniem się pojazdów
Odpowiedzialność w przypadku zderzenia się pojazdów, „przewóz z grzeczności” (art. 436 § 2 k.c.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Gdy doszło do zderzenia dwóch pojazdów mechanicznych odpowiedzialność za szkodę pasażerów jednego z tych pojazdów ponosi jego kierowca na podstawie art. 415 w związku z art. 436 § 2 KC, a więc na zasadzie winy, której wykazanie obciąża pasażera, natomiast kierowca drugiego pojazdu ponosi odpowiedzialność za tę szkodę na podstawie art. 436 § 1 w związku z art. 435 KC, a więc na zasadzie ryzyka, znacznie surowszej dla kierowcy, a dla pasażera bez wątpienia korzystniejszej. Zgodnie z art. 441 KC, odpowiedzialność obu kierowców wobec poszkodowanych jest solidarna, co oznacza, że poszkodowany może dochodzić, według własnego wyboru, całości odszkodowania od każdego z kierowców lub od nich obu, a zaspokojenie go przez jednego z nich zwalnia drugiego kierowcę.
Wyrok SA w Gdańsku z dnia 13 marca 2018 r., I ACa 157/17
Standard: 16927 (pełna treść orzeczenia)
Przepis art. 436 § 2 k.c. stanowi, że w razie zderzenia się mechanicznych środków komunikacji poruszanych za pomocą sił przyrody wymienione osoby mogą wzajemnie żądać naprawienia poniesionych szkód tylko na zasadach ogólnych.
Odesłanie w art. 436 § 2 k.c. do „zasad ogólnych” oznacza, że ma tutaj zastosowanie przepis art. 415 k.c. W razie zderzenia się mechanicznych środków komunikacji odpowiedzialność odszkodowawczą ponosi ten posiadacz samoistny lub zależny, który ponosi winę za zderzenie się pojazdów, przy czym jeżeli kierowcą nie jest posiadacz samoistny lub zależny, to posiadacz ten ponosi odpowiedzialność za kierowcę.
Wyrok SO w Lublinie z dnia 12 czerwca 2017 r., II Ca 31/17
Standard: 8589 (pełna treść orzeczenia)
W sytuacji, gdy doszło do zderzenia dwóch pojazdów mechanicznych, jak to miało miejsce w sprawie, odpowiedzialność za szkodę pasażerów jednego z tych pojazdów ponosi jego kierowca na podstawie art. 415 w zw. z art. 436 § 2 k.c., a więc na zasadzie winy, której wykazanie obciąża pasażera, natomiast kierowca drugiego pojazdu ponosi odpowiedzialność za tę szkodę na podstawie art. 436 § 1 w zw. z art. 435 k.c., a więc na zasadzie ryzyka, znacznie surowszej dla kierowcy, a dla pasażera bez wątpienia korzystniejszej. Zgodnie z art. 441 k.c. odpowiedzialność obu kierowców wobec poszkodowanych jest solidarna, co oznacza, że poszkodowany może dochodzić, według własnego wyboru, całości odszkodowania od każdego z kierowców lub od nich obu a zaspokojenie go przez jednego z nich, zwalnia pozostałego.
Art. 98 ust. 1 pkt 1 przepisy rozdziału 2 u.u.o. UFG i PBUK dotyczące odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń za kierowcę na podstawie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, nie przewidują żadnych ograniczeń powyższych zasad określonych w k.c. ani nie wprowadzają innych, a więc zakład ubezpieczeń odpowiada tak samo jak kierowca. W razie zderzenia pojazdów i dochodzenia odszkodowania przez poszkodowanych pasażerów od obu kierowców, ich zakłady ubezpieczeń będą odpowiadać za całość szkody in solidum, na zasadach i w granicach odpowiedzialności kierowcy, z którym łączy je umowa obowiązkowego ubezpieczenia OC (por. m.in. uchwałę (7) SN z dnia 21 października 1997 r. III CZP 34/97).
Wyrok SN z dnia 16 grudnia 2015 r., IV CSK 96/15
Standard: 47903 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 22083 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 33252 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 32193 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 31469 (pełna treść orzeczenia)