Zdolność wnioskowa samorządu zawodowego do Trybunału Konstytucyjnego
Samorząd zawodowy zawodów zaufania publicznego
W swoim dotychczasowym orzecznictwie TK wypowiadał się już w sprawie legitymacji wnioskowej samorządów zawodowych zrzeszających osoby wykonujące zawód zaufania publicznego. W przywołanym wyżej postanowieniu z 12 sierpnia 2005 r. (sygn. Tw 23/05, OTK ZU nr 1/B/2006, poz. 2), badając legitymację wnioskową Krajowej Rady Notarialnej, Trybunał stwierdził: "Legitymacja ogólnokrajowych władz organizacji zawodowych, w tym samorządów zawodowych zrzeszających osoby wykonujące zawód zaufania publicznego, koncentruje się wokół spraw dotyczących wykonywania określonego zawodu przez członków korporacji, zwłaszcza w aspekcie nałożonych obowiązków i przyznanych uprawnień. [...] Intencją ustrojodawcy, na gruncie art. 191 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 191 ust. 2 ustawy zasadniczej, było przyznanie ochrony tylko takim interesom wskazanych w nim podmiotów, które odznaczają się pewnymi wspólnymi cechami. Są to [...] interesy związane z wykonywaniem zawodu. [...] W konsekwencji, organizacja zawodowa, występując o ochronę interesów związanych z zawodem wykonywanym przez jej członków, nie może abstrahować od zakresu swojego działania. Uzasadnieniem legitymacji będzie bowiem wykazanie, że wnioskodawca jest zarówno adresatem kwestionowanego aktu normatywnego (konkretnych przepisów), jak i wzorców kontroli (w tym konstytucyjnych), jeśli stawia zarzut ich naruszenia w kontekście ochrony interesów korporacyjnych". Pogląd ten TK podtrzymał w wydanym następnie w tej samej sprawie postanowieniu z 8 lutego 2006 r. (sygn. Tw 23/05, OTK ZU nr 1/B/2006, poz. 3), nieuwzględniającym zażalenia Krajowej Rady Notarialnej na wymienione wyżej postanowienie z 12 sierpnia 2005 r.
Wyrok TK z dnia 22 maja 2007 r., K 42/05, OTK-A 2007/6/49, Dz.U.2007/98/656
Standard: 437 (pełna treść orzeczenia)