Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Cel instytucji upadłości konsumenckiej

Upadłość konsumencka (art. 491[1] k.p.c.)

Wyświetl tylko:

Celem upadłości konsumenckiej jest umożliwienie oddłużenia osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w drodze umorzenia -po spełnieniu określonych obowiązków - części ich długów. W sferze pozaprawnej chodzi o to, aby konsument mógł legalnie - przy zachowaniu przyjętych zasad -pozbyć się ciążącego na nim balastu zadłużenia i rozpocząć życie „na nowo”. O przebiegu upadłości i kształcie restrukturyzacji zadłużenia decyduje - ustalany przez sąd w formie postanowienia - plan spłaty wierzycieli (art. 491[15] p.u.)

Uchwała SN z dnia 30 stycznia 2019 r., III CZP 76/18

Standard: 46697 (pełna treść orzeczenia)

Instytucja upadłości konsumenckiej ma w założeniu przeciwdziałać negatywnemu i narastającemu zjawisku społecznemu nadmiernego zadłużania się osób fizycznych. Jej celem jest umożliwienie oddłużenia tym osobom fizycznym, które są zadłużone w stopniu uniemożliwiającym samodzielną spłatę długów. Powyższe ma w założeniu ograniczyć wykluczenie społeczne - umożliwiając ponowny udział dłużnika w legalnym obrocie gospodarczym, a w dłuższej perspektywie umożliwić także ponowne skorzystanie z usług instytucji finansowych.

Postanowienie SO w Bydgoszczy z dnia 19 kwietnia 2018 r., VIII Gz 62/18

Standard: 19815 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.