Postanowienie z dnia 2016-02-15 sygn. II SA/Wa 52/16
Numer BOS: 826937
Data orzeczenia: 2016-02-15
Rodzaj organu orzekającego: Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sędziowie: Iwona Maciejuk (sprawozdawca, przewodniczący)
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Maciejuk po rozpoznaniu w dniu 15 lutego 2016 r. na posiedzeniu niejawnym skargi R. S. na pismo Prokuratora Generalnego nr [...] z dnia [...] listopada 2015 r. w przedmiocie powołania na stanowisko prokuratora Prokuratury Rejonowej postanawia: 1. Odrzucić skargę. 2. Zwrócić skarżącemu wpis sądowy od skargi w kwocie 200 (dwieście) złotych.
Uzasadnienie
R. S. uczynił przedmiotem skargi z dnia 4 grudnia 2015 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie pismo Prokuratora Generalnego z dnia nr [...]z dnia [...] listopada 2015 r. w przedmiocie powołania na stanowisko prokuratora Prokuratury Rejonowej w [...]. W piśmie tym Prokurator Generalny wyjaśnił, iż zarówno decyzja z dnia [...] września 2015 r. nr [...]o powołaniu na stanowisko prokuratora Prokuratury Rejonowej w [...] jak i decyzja z dnia [...] września 2015 r. o uchyleniu decyzji o powołaniu na stanowisko prokuratora Prokuratury Rejonowej w [...] nie są decyzjami administracyjnymi, ani innymi aktami administracyjnymi lub czynnościami z zakresu administracji publicznej. Prokurator Generalny wskazał, że powyższe decyzje dotyczyły powołania na stanowisko prokuratora na podst. art. 11 ust. ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2011 r. Nr 270, poz. 1599, ze zm.).
Prokurator Generalny przywołał wyrok Sądu Najwyższego z dnia 19 stycznia 2009 r. (sygn. akt II PK 131/08), z którego wynika, że stosunek pracy prokuratora, choć powstaje na skutek powołania, to faktycznie jest stosunkiem pracy wynikającym z mianowania.
W skardze R. S. zarzucił naruszenie art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a. w zw. z art. 104 § 1 i 2 k.p.a. i art. 1 pkt 1 k.p.a., art. 10 ust. 1 ustawy o prokuraturze, art. 63 § 1 i art. 63 § 3a pkt 1 k.p.a., art. 118 ustawy o prokuraturze, art. 64 § 2, art. 50 § 1 k.p.a., art. 136 k.p.a. w zw. z art. 140 k.p.a.
Skarżący wniósł o przeprowadzenie uzupełniającego dowodu z wydruku z publikatora Prokuratury Generalnej z dnia [...] września 2015 r. ogłaszającego o powołaniu jego osoby na stanowisko prokuratora Prokuratury Rejonowej w [...] oraz wydruku ze strony internetowej Prokuratury Generalnej. Ponadto wniósł o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji.
W odpowiedzi na skargę Prokurator Generalny wniósł o jej odrzucenie z powodu braku kognicji sądów administracyjnych w niniejszej sprawie, ewentualnie o oddalenie skargi.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje.
Skarga jest niedopuszczalna.
Stosownie do treści art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm. - dalej: p.p.s.a.), kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:
1) decyzje administracyjne;
2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;
3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie, z wyłączeniem postanowień wierzyciela o niedopuszczalności zgłoszonego zarzutu oraz postanowień, przedmiotem których jest stanowisko wierzyciela w sprawie zgłoszonego zarzutu;
4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, z wyłączeniem aktów lub czynności podjętych w ramach postępowania administracyjnego określonego w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.) oraz postępowań określonych w działach IV, V i VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz postępowań, do których mają zastosowanie przepisy powołanych ustaw;
4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;
5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;
6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;
7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;
8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4 lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadku określonym w pkt 4a;
9) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących innych niż określone w pkt 1-3 aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa podjętych w ramach postępowania administracyjnego określonego w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego oraz postępowań określonych w działach IV, V i VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa oraz postępowań, do których mają zastosowanie przepisy powołanych ustaw.
Z kolei art. 3 § 3 p.p.s.a. stwierdza, że sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw szczególnych przewidują sądową kontrolę, i stosują środki określone w tych przepisach.
Pismo Prokuratora Generalnego z dnia [...] listopada 2015 r. ma charakter informacyjny i nie stanowi decyzji administracyjnej. Nie rozstrzyga o prawach czy obowiązkach jednostki na gruncie prawa administracyjnego materialnego. Kwestia nawiązania stosunku służbowego prokuratora i objęcie bądź nieobjęcie stanowiska, w tym przyczyn tego dotyczących oraz rozwiązania stosunku służbowego nie należą do spraw podlegających kognicji sądu administracyjnego.
Należy podkreślić, że art. 5 p.p.s.a. wskazuje, w jakich rodzajach spraw sądy administracyjne nie są właściwe. W punkcie trzecim wykluczone zostały sprawy dotyczące odmowy mianowania na stanowiska lub powołania do pełnienia funkcji w organach administracji publicznej, chyba że obowiązek mianowania lub powołania wynika z przepisów prawa.
W niniejszej sprawie zaskarżone zostało pismo Prokuratora Generalnego zawierające stanowisko organu i wyjaśnienia w zakresie przebiegu postępowania dotyczącego powołania prokuratora Prokuratury Rejonowej. Na mocy powołanego wyżej art. 5 pkt 3 p.p.s.a. sąd administracyjny nie jest właściwy w niniejszej sprawie.
Wobec niedopuszczalności skargi, brak było podstaw do rozpoznania wniosków o przeprowadzenie dowodów oraz wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonego pisma.
Mając powyższe na uwadze Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzekł jak w sentencji.
Treść orzeczenia pochodzi z Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych (nsa.gov.pl).