Postanowienie z dnia 2016-07-15 sygn. I SA/Wa 604/16
Numer BOS: 761760
Data orzeczenia: 2016-07-15
Rodzaj organu orzekającego: Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sędziowie: Anna Wesołowska (sprawozdawca, przewodniczący)
Zobacz także: Wyrok
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Anna Wesołowska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 15 lipca 2016 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy wniosku Związku [...] o dopuszczenie do udziału w charakterze uczestnika postępowania w sprawie ze skargi S.Z., L.K. i M.Z. na zarządzenie Prezydenta W. z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...] w przedmiocie zakazu organizowania na terenach należących do W. objazdowych przedstawień cyrkowych z udziałem zwierząt postanawia: odmówić dopuszczenia Związku [...] do udziału w sprawie w charakterze uczestnika postępowania
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] marca 2016 r. S. Z. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Agencja [...], L. K. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Cyrk [...] i M. Z. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Agencja [...] wnieśli skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na zarządzenie Prezydenta W. z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...] w sprawie zakazu organizowania na terenach należących do W. objazdowych przedstawień cyrkowych z udziałem zwierząt.
W skardze zawarty został również wniosek o dopuszczenie do udziału w sprawie w charakterze uczestnika postępowania Związku [...] w W.. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że Związek jako organizacja pracodawców jest organizacją społeczną i może brać udział w postępowaniu w zakresie swojej działalności statutowej. Zakres działalności statutowej tego uczestnika obejmuje natomiast zakazy organów samorządu terytorialnego wynajmu nieruchomości gminnym członkom Związku, jeżeli w przedstawieniach cyrkowych prezentują oni również zwierzęta. Ponadto Związek jako organizacja zrzeszająca przedsiębiorców występuje w obronie interesu prawnego wszystkich cyrków polskich, które powinny mieć równy dostęp do najmu nieruchomości gminnych i należących do Skarbu Państwa.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 33 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.), zwanej dalej p.p.s.a., udział w charakterze uczestnika może zgłosić również osoba, która nie brała udziału w postępowaniu administracyjnym, jeżeli wynik tego postępowania dotyczy jej interesu prawnego, a także organizacja społeczna, o której mowa w art. 25 § 4, w sprawach innych osób, jeżeli sprawa dotyczy zakresu jej statutowej działalności. Z kolei art. 25 § 4 p.p.s.a. przyznaje zdolność sądową organizacjom społecznym, choćby nie posiadały one osobowości prawnej, w zakresie ich statutowej działalności w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób. Wydanie postanowienia o dopuszczeniu bądź odmowie dopuszczenia danej organizacji społecznej do udziału w postępowaniu uzależnione jest zatem od tego, czy sprawa, w której organizacja społeczna chce uczestniczyć, dotyczy jej statutowej działalności. Rozpoznanie wniosku o dopuszczenie organizacji społecznej do udziału w postępowaniu sądowoadministracyjnym na podstawie art. 33 § 2 p.p.s.a. wymaga ponadto wyjaśnienia, czy organizacja ta w postępowaniu realizuje tylko indywidualne interesy osób należących do niej, czy też działania te mają lub mogą mieć znaczenie dla interesu ogólnospołecznego.
Na wstępnie wskazać należy, że niewątpliwie Związek [...] w W. jest organizacją społeczną o jakiej mowa w art. 25 § 4 p.p.s.a. Zdaniem Sądu jednak brak jest podstaw do przyznania mu przymiotu strony w niniejszej sprawie.
Przede wszystkim wyjaśnić należy, że zaskarżone zarządzenie Prezydenta W. wydane zostało na podstawie art. 23 ust. 1 i art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 1774 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1445 ze zm.) i w zw. z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. z 2015 r. poz. 1438). Nie jest to zatem akt wydany w postępowaniu administracyjnym w rozumieniu art. 33 § 1 i 2 p.p.s.a.
Wskazać tu należy, że stroną postępowania sądowego w sprawie ze skargi wniesionej na podstawie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym, jest poza organem, który wydał zaskarżone zarządzenie, jedynie podmiot wnoszący skargę. Nie jest zatem wystarczające powołanie się w tym względzie przez wnioskującego o dopuszczenie do udziału w postępowaniu sądowym na fakt, że Związek jest organizacją społeczną i może brać udział w postępowaniu w zakresie swojej działalności statutowej. Nic nie stało ponadto na przeszkodzie aby wnioskodawca złożył skargę w terminie, jak wynika bowiem z akt sprawy złożył wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
W tym stanie rzeczy Sąd działając na podstawie art. 33 § 2 p.p.s.a. odmówił dopuszczenia do udziału w charakterze uczestnika postępowania Związku [...] w W.
Treść orzeczenia pochodzi z Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych (nsa.gov.pl).