Postanowienie z dnia 1967-09-07 sygn. II CR 184/67

Numer BOS: 377737
Data orzeczenia: 1967-09-07
Rodzaj organu orzekającego: Sąd Najwyższy

Najważniejsze fragmenty orzeczenia w Standardach:

Sygn. akt II CR 184/67

Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 7 września 1967 r.

Przewodniczący: sędzia B. Łubkowski.

Sędziowie: W. Markowski, J. Pietrzykowski (sprawozdawca).

Sąd Najwyższy w sprawie z wniosku Izabeli O. przeciwko Pawłowi G. o podział majątku wspólnego, na skutek rewizji pozwanego od postanowienia Sądu Wojewódzkiego we Wrocławiu z dnia 27 stycznia 1967 r., oddalił rewizję.

Małżeństwo stron zostało zawarte dnia 3 września 1946 r., rozwiązane zaś wyrokiem Sądu Powiatowego w Jeleniej Górze z dnia 18 grudnia 1961 r. orzekającym rozwód. W toku postępowania o podział majątku wspólnego, wszczętego na wniosek Izabeli O. (poprzednio G.), Sąd Wojewódzki we Wrocławiu postanowieniem wstępnym z dnia 27 stycznia 1967 r. stwierdził, że gospodarstwo rolne w G. pow. L., nadane Pawłowi G. aktem nadania nr 226344 z dnia 5 marca 1958 r. w Powiatowej Komisji Ziemskiej w L. (księga wieczysta Kw. nr 3201 Państwowego Biura Notarialnego w J.) wraz z objętymi nadaniem nieruchomościami, stanowi przedmiot wspólności ustawowej uczestników postępowania. W rewizji, błędnie nazwanej zażaleniem (por. art. 518 k.p.c.)., Paweł G. żądał uchylenia zaskarżonego postanowienia i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania lub oddalenia wniosku. Skarżący twierdzi, że wobec objęcia przez niego, jako osadnika wojskowego, wspomnianego gospodarstwa w posiadanie w dniu 14 kwietnia 1946 r., a więc przed zawarciem małżeństwa, na podstawie "protokołu objęcia", stał się on z tą datą właścicielem tego gospodarstwa, wobec czego stanowi ono jego odrębny majątek.

Sąd Najwyższy zważył, co następuje:

Małżeństwo uczestników postępowania oraz wspólność ustawowa ustały przed dniem wejścia w życie kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, wobec czego - jak wynika z zestawienia art. V i VIII przep. wprowadzających ten kodeks - o składzie majątku wspólnego decydują przepisy dotychczasowe, w szczególności art. 21 kodeksu rodzinnego z 1950 r. Zgodnie z ustaloną judykaturą (por. m. in. orzeczenia SN z dnia 12.VI.1956 r. 1 CR 718/55, z dnia 10 października 1956 r. 3 CO 26/56, z dnia 30 listopada 1963 r. 2 CO 12/62) nieruchomość nadana jednemu z małżonków w trybie przepisów o reformie rolnej oraz przepisów o osadnictwie stanowi przedmiot wspólności ustawowej.

Według art. 21 § 1 k.r. przesłanką zaliczenia przedmiotu stanowiącego dorobek do wspólności ustawowej jest jego nabycie w czasie trwania małżeństwa. W związku z tym wymaga rozważenia, w jakiej dacie Paweł G. nabył gospodarstwo rolne, tj. w jakiej dacie stał się jego właścicielem. Jak wynika ze sprawy, akt nadania otrzymał on w dniu 5 marca 1958 r., a więc w czasie obowiązywania dekretu z dnia 6 września 1951 r. o ochronie i uregulowaniu własności osadniczych gospodarstw chłopskich na Obszarze Ziem Odzyskanych (Dz. U. Nr 46, poz. 340). Z przepisów tego dekretu, w szczególności z art. 2, 3 i 15, wynika, że wydany po wejściu w życie tego dekretu akt nadania jest administracyjnym aktem deklaratoryjnym, stwierdzającym nabycie z mocy prawa własności gospodarstwa przez osadnika, który objął to gospodarstwo w posiadanie przed dniem 7 września 1951 r. Data objęcia w posiadanie, jeżeli nastąpiło ono przed dniem 7 września 1951 r., nie ma znaczenia z punktu widzenia chwili nabycia własności gospodarstwa. Niezależnie bowiem od okresu posiadania przed tym dniem osadnik, który otrzymał akt nadania w trybie cytowanego dekretu i który posiadał gospodarstwo w chwili wejścia w życie dekretu w sposób określony w art. 2, jest uważany za właściciela gospodarstwa z mocą wsteczną od dnia 7 września 1951 r. W niniejszej sprawie nabycie własności gospodarstwa nastąpiło zatem w okresie trwania małżeństwa stron, trafnie więc uznał Sąd Wojewódzki wspomniane gospodarstwo za przedmiot wspólności ustawowej. Trafnie również Sąd Wojewódzki nie wiązał skutków prawnych, gdy chodzi o chwilę nabycia gospodarstwa z protokołem sporządzonym przez komisję gromadzką w G. z dnia 14 kwietnia 1946 r., protokół ten bowiem może oznaczać jedynie wprowadzenie Pawła G. w posiadanie gospodarstwa, w żadnym jednak razie nie oznacza nabycia przez G. w tej dacie własności gospodarstwa. Użyte w protokole sformułowanie o "przekazaniu na własność" jest pozbawione jakiejkolwiek podstawy prawnej, a tym samym skuteczności prawnej. W związku z tym nie mają znaczenia dla wyniku sprawy rozważania zarówno Sądu Wojewódzkiego, jak i rewizji dotyczące stosunków zachodzących między uczestnikami postępowania przed zawarciem małżeństwa oraz w czasie trwania małżeństwa. Nie można również zgodzić się z poglądem skarżącego, jakoby Sąd Wojewódzki nie mógł stwierdzić przynależności gospodarstwa do majątku objętego wspólnością ustawową przed przeprowadzeniem stosownych zmian w księdze wieczystej. Okoliczność, że tytuł własności nieruchomości wchodzących w skład tego gospodarstwa jest uregulowany w księdze wieczystej tylko na nazwisko Pawła G., nie stanowi przeszkody do ustalenia w postępowaniu o podział majątku objętego wspólnością ustawową przynależności nieruchomości do tego majątku.

Według bowiem art. 567 § 3 k.p.c. do tego postępowania stosuje się odpowiednio przepisy o dziale spadku, z zestawienia zaś przepisów art. 684 i 618 k.p.c. w związku z art. 688 k.p.c. wynika nie tylko, że w postępowaniu o podział majątku wspólnego sąd jest uprawniony do ustalenia składu tego majątku, lecz ponadto, że w czasie trwania tego postępowania sąd jest wyłącznie właściwy do rozstrzygnięcia sporu między uczestnikami postępowania o to, czy konkretny przedmiot majątkowy należy do majątku objętego wspólnością ustawową. Gdyby więc wnioskodawczyni wytoczyła nawet odrębne powództwo o uzgodnienie księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym, to sprawa taka musiałaby być przekazana sądowi, przed którym toczy się postępowanie o podział majątku wspólnego (art. 618 § 2 k.p.c. w związku z wyżej przytoczonymi przepisami k.p.c.).

W tym stanie rzeczy rewizja, jako nieuzasadniona, ulega oddaleniu na podstawie art. 387 k.p.c.

Treść orzeczenia została pozyskana od organu orzekającego na podstawie dostępu do informacji publicznej.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.