Postanowienie z dnia 2022-10-03 sygn. C-302/22
Numer BOS: 2226760
Data orzeczenia: 2022-10-03
Rodzaj organu orzekającego: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Najważniejsze fragmenty orzeczenia w Standardach:
- Zderzenie samolotu z ptakiem jako „nadzwyczajna okoliczności” w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozp. nr 261/2004
- Uszkodzenie opony statku powietrznego jako nadzwyczajna okoliczność w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozp. 261/2004
Postanowienie Trybunału (ósma izba)
z dnia 3 października 2022 r.
(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Amtsgericht Eilenburg – Niemcy) – YS, RW/Freebird Airlines Europe Ltd.
(Sprawa C-302/22)
Odesłanie prejudycjalne – Artykuł 99 regulaminu postępowania przed Trybunałem – Transport lotniczy – Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 – Artykuł 5 ust. 3 –Odszkodowanie na rzecz pasażerów w przypadku dużego opóźnienia lotu – Zwolnienie z obowiązku odszkodowania – Nadzwyczajne okoliczności – Zderzenie samolotu z ptakami – Manewr awaryjnego hamowania prowadzący do uszkodzenia opon tego samolotu
Język postępowania: niemiecki
Sąd odsyłający
Amtsgericht Eilenburg
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: YS, RW
Strona pozwana: Freebird Airlines Europe Ltd.
Sentencja
Artykuł 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91, należy interpretować w ten sposób, że:
przerwanie fazy startu samolotu spowodowane jego zderzeniem z ptakami i skutkujące manewrem awaryjnego hamowania prowadzącym do uszkodzenia opon samolotu jest objęte pojęciem „nadzwyczajnych okoliczności” w rozumieniu tego przepisu.
Treść orzeczenia pochodzi z curia.europa.eu