Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Postanowienie z dnia 2010-01-14 sygn. I OW 154/09

Numer BOS: 1614240
Data orzeczenia: 2010-01-14
Rodzaj organu orzekającego: Naczelny Sąd Administracyjny
Sędziowie: Anna Łuczaj , Izabella Kulig-Maciszewska (przewodniczący), Jacek Hyla (sprawozdawca)

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska Sędziowie sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia del. NSA Jacek Hyla (spr.) Protokolant Aleksandra Żurawicka po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej z wniosku Prezydenta Miasta Bytom - Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta Bytom - Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Bytomiu a Wójtem Gminy Opatów - Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Opatowie w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku R. S. o udzielenie pomocy finansowej postanawia: wskazać Wójta Gminy Opatów jako organ właściwy do rozpoznania przedmiotowego wniosku.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta Bytomia wniósł o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta Bytomia i Wójtem Gminy Opatów w sprawie udzielenia pomocy finansowej R. S. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że [...] czerwca 2009r. wpłynęła do Miejskiego Ośrodek Pomocy Społecznej w Bytomiu prośba R. S. o udzielenie mu pomocy finansowej. W związku z wnioskiem zwrócono się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Opatowie o przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w miejscu pobytu klienta. W toku postępowania uzyskano wiadomość, że wprawdzie ubiegający się o świadczenie R. S. jest zameldowany w Bytomiu na pobyt stały od dnia [...] kwietnia 2009r. - lecz jednak nigdy faktycznie nie mieszkał ani nie przebywał w Bytomiu. Z informacji wynikających z wywiadu środowiskowego wynika zaś, że R. S. przebywa w Opatowie. Skoro zaś o miejscu zamieszkania osoby nie decyduje to, gdzie jest ona zameldowana, a jedynie to, gdzie przebywa z zamiarem stałego pobytu, to uznać należało, że miejscem zamieszkania R. S. jest Gmina Opatów i dlatego organem właściwym do rozpoznania jego wniosku jest Wójt tej gminy.

Postanowieniem z dnia [...] lipca 2009r. Wójt Gminy Opatów stwierdził swą niewłaściwość i przekazał sprawę do rozpatrzenia Prezydentowi Miasta Bytomia, podnosząc że tego samego wniosku nie mogą rozpatrywać równocześnie dwa organy pomocy społecznej, a ponieważ R. S. pozostaje zameldowany w Bytomiu, to właściwy do rozpoznania jego wniosku jest Prezydent tego miasta.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia sporu o właściwość przedstawionego do rozstrzygnięcia Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu ma wykładnia przepisu art.101 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 ze zm.), zwanej dalej ustawą, który stanowi, że właściwość miejscową gminy ustala się według miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie.

Z kolei według art. 25 kodeksu cywilnego, miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której ta osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. Na tak określoną prawną konstrukcję miejsca zamieszkania składają się dwa elementy tj. przebywanie w sensie fizycznym w określonej, w sensie administracyjnym, miejscowości oraz wola stałego w niej pobytu, rozumiana jako centrum życiowej działalności człowieka. Obie te przesłanki muszą przy tym wystąpić jednocześnie. Należy jednocześnie zauważyć, że samo zameldowanie, będące kategorią prawa administracyjnego, nie przesądza o miejscu zamieszkania w rozumieniu prawa cywilnego.

Skoro zatem nie budzi wątpliwości to, że R. S. wynajmuje w Opatowie dom, w którym przebywa wraz z dzieckiem i tam też koncentrują się jego sprawy życiowe, zaś w Bytomiu nigdy faktycznie nie zamieszkiwał, to uznać należało, że jego miejscem zamieszkania jest Opatów, choć pozostaje zameldowany na pobyt stały w Bytomiu.

Właściwość organu do załatwienia spraw z zakresu pomocy powinna zostać określona zatem z uwagi na miejsce zamieszkania R. S. na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy.

Skoro tak, to właściwym do wydania decyzji w przedmiocie przyznania R. S. świadczenia z pomocy społecznej jest zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy, organ gminy Opatów.

W tym stanie sprawy Naczelny Sąd Administracyjny postanowił na podstawie art.15§2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) w związku z art. 101 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej jak w sentencji postanowienia.

Treść orzeczenia pochodzi z Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych (nsa.gov.pl).

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.