Art. 59.
Ustawa z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych
1. Paszport lub paszport tymczasowy wydany przez konsula, w uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza w warunkach szczególnie utrudnionego dojazdu do urzędu konsularnego, na wniosek osoby ubiegającej się o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego, może zostać przesłany za pośrednictwem operatora wykonującego usługi pocztowe lub przewozowe w danym kraju, z uwzględnieniem bezpieczeństwa przekazywanego dokumentu.
2. W przypadku uwzględnienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba odbierająca paszport lub paszport tymczasowy jest obowiązana do:
1) uprzedniego przekazania do konsula dotychczas posiadanego ważnego paszportu lub paszportu tymczasowego, w miejsce którego został wydany przesyłany paszport lub paszport tymczasowy;
2) potwierdzenia odbioru paszportu lub paszportu tymczasowego przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji lub u konsula.
3. W przypadku nieuwzględnienia wniosku osoby ubiegającej się o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego, o którym mowa w ust. 1, konsul informuje tę osobę o braku przesłanek uzasadniających odstąpienie od osobistego odbioru tego dokumentu.