Art. 8.
Ustawa z dnia 17 grudnia 2020 r. o rezerwach strategicznych
1. Asortymenty rezerw strategicznych i ich ilości określa Rządowy Program Rezerw Strategicznych, zwany dalej „Programem”.
2. Projekt Programu opracowuje Prezes Rady Ministrów we współpracy z Agencją oraz:
1) Ministrem Obrony Narodowej;
2) Ministrem Sprawiedliwości;
3) ministrem właściwym do spraw administracji publicznej;
4) ministrem właściwym do spraw energii;
5) ministrem właściwym do spraw gospodarki złożami kopalin;
6) ministrem – Członkiem Rady Ministrów – Koordynatorem Służb Specjalnych, jeżeli został powołany;
7) ministrem właściwym do spraw gospodarski morskiej;
8) ministrem właściwym do spraw łączności;
9) ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej;
10) ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;
11) ministrem właściwym do spraw rolnictwa;
12) ministrem właściwym do spraw rynków rolnych;
13) ministrem właściwym do spraw transportu;
14) ministrem właściwym do spraw żeglugi śródlądowej;
15) ministrem właściwym do spraw zdrowia;
16) ministrem właściwym do spraw gospodarki;
17) ministrem właściwym do spraw aktywów państwowych;
18) ministrem właściwym do spraw klimatu;
19) ministrem właściwym do spraw środowiska;
20) Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
21) Rządowym Centrum Bezpieczeństwa;
22) innymi organami administracji rządowej oraz służbami, inspekcjami i innymi jednostkami realizującymi zadania w zakresie bezpieczeństwa i obronności państwa, zarządzania kryzysowego i ochrony infrastruktury krytycznej oraz bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, w tym sprawującymi, na mocy ustaw, nadzór nad realizacją tych zadań wykonywanych przez przedsiębiorców.
3. Prezes Rady Ministrów, opracowując projekt Programu, uwzględnia:
1) możliwość wystąpienia lub zaistnienie zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej, w tym ocenę ryzyka wystąpienia zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego;
2) sytuację gospodarczą i społeczną państwa;
3) stan i perspektywy koniunktury na świecie;
4) asortymenty rezerw strategicznych i ich ilości, niezbędne do realizacji celów, o których mowa w art. 3;
5) zobowiązania międzynarodowe Rzeczypospolitej Polskiej;
6) interesy narodowe Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego.
4. Organy i podmioty, o których mowa w ust. 2, przekazują Prezesowi Rady Ministrów, w terminie przez niego określonym, w zakresie swojej właściwości:
1) ocenę ryzyka wystąpienia zagrożeń wykonywaną w ramach opracowywania planów zarządzania kryzysowego, z uwzględnieniem sposobów i środków reagowania na te zagrożenia, zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o zarządzaniu kryzysowym;
2) wnioski wynikające z wykonania postanowień Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej, o którym mowa w art. 5b ustawy o zarządzaniu kryzysowym, w zakresie sprawowania nadzoru nad systemami infrastruktury krytycznej;
3) wykazy potrzeb wynikających z oceny ryzyka, dotyczących utworzenia rezerw strategicznych w danym asortymencie i ilości, w podziale na poszczególne lata, wraz ze wskazaniem ich planowanego przeznaczenia, a w przypadku specjalistycznego asortymentu technicznego rezerw strategicznych także miejsca jego przechowywania;
4) informacje o:
a) przeglądzie i ocenie skuteczności wykonywania aktualnie realizowanego Programu,
b) zobowiązaniach międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej,
c) rekomendacjach organizacji międzynarodowych w zakresie tworzenia i utrzymywania rezerw strategicznych,
d) interesach narodowych Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego