Art. 00000000. Załącznik nr 6
Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze
OBJAŚNIENIA TERMINÓW UŻYTYCH W ZAŁĄCZNIKU
Ilekroć w załączniku nr 6 jest mowa o:
1) certyfikacie AHAC (Airport Handling Agent Certificate) – należy przez to rozumieć certyfikat agenta obsługi naziemnej;
2) certyfikacie AMO (Approved Maintenance Organization) – należy przez to rozumieć certyfikat jednostki obsługi technicznej i napraw;
3) certyfikacie AOC (Air Operation Certificate) – należy przez to rozumieć certyfikat przewoźnika lotniczego;
3a) certyfikacie ATO (Approved Training Organization) – należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, z wyjątkiem specjalności, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1 lit. j, k, r oraz s ustawy;
4) (uchylony)
5) certyfikacie CAMO (Continuing Airworthiness Management Organization) – należy przez to rozumieć certyfikat zarządzania ciągłą zdatnością do lotu;
6) (uchylony)
6a) certyfikacie ATCO TO (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organisation) – należy przez to rozumieć certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 4 i 4a ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;
6b) certyfikacie FISP TO (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organisation) – należy przez to rozumieć certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu służb informacji powietrznej, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 8 i 9 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania świadectwa kwalifikacji oraz wpisywanych do niego uprawnień;
7) certyfikacie CTO (Certified Training Organization) – należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w zakresie wymaganym do uzyskania licencji pilota wiatrakowcowego turystycznego, pilota wiatrakow-cowego zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, dyspozytora lotniczego lub uprawnień wpisywanych do tych licencji;
8) certyfikacie FSTD (Flight Simulation Training Device) – należy przez to rozumieć certyfikat kwalifikacji szkoleniowego urządzenia symulacji lotów, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiającym wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
9) (uchylony)
10) certyfikacie POA (Production Organization Approval) – należy przez to rozumieć certyfikat jednostki produkującej wyroby, części i akcesoria;
11) certyfikacie MTO (Approved Maintenance Training and Examination Organization) – należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową lub organizacyjną w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w zakresie wymaganym do uzyskania licencji lub uprawnień wpisywanych do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej;
12) (uchylony)
13) ICAO – należy przez to rozumieć Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego;
14) Konwencji – należy przez to rozumieć Konwencję, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy;
15) licencji Part-66 – należy przez to rozumieć licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wydaną zgodnie z załącznikiem III Część 66 do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania;
16) IFR (Instrument Flight Rules) – należy przez to rozumieć przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów;
17) VFR (Visual Flight Rules) – należy przez to rozumieć przepisy dla lotów z widocznością;
18) Part-21 – należy przez to rozumieć część 21 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących;
19) Part-66 – należy przez to rozumieć Część 66 załącznika III do rozporządzenia nr 1321/2014/UE;
20) Part-145 – należy przez to rozumieć Część 145 załącznika II do rozporządzenia nr 1321/2014/UE;
21) Part-147 – należy przez to rozumieć Część 147 załącznika IV do rozporządzenia nr 1321/2014/UE;
22) Part M/F – należy przez to rozumieć Część M podsekcję F załącznika I do rozporządzenia nr 1321/2014/UE;
23) Part M/G – należy przez to rozumieć Część M podsekcję G załącznika I do rozporządzenia nr 1321/2014/UE;
24) PL-6 – należy przez to rozumieć szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych lotnictwa ogólnego i usługowego oraz obowiązków ich użytkowników zawarte w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy;
25) poświadczeniu ARC (Airworthiness Review Certificate) – należy przez to rozumieć poświadczenie przeglądu zdatności do lotu statku powietrznego;
26) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
27) rozporządzeniu 216/2008/WE – należy przez to rozumieć rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE;
28) rozporządzeniu 3922/91/EWG – należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady EWG nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego;
28a) rozporządzeniu nr 965/2012/UE – należy przez to rozumieć rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;
29) FFS (Full Flight Simulator) – należy przez to rozumieć kompletny symulator lotu stanowiący pełnowymiarową replikę kabiny samolotu, włącznie z zabudową pełnego wyposażenia oraz instalacją programów komputerowych niezbędnych do odwzorowania konkretnego typu, rodzaju, modelu lub serii samolotu w warunkach na ziemi i w locie, z systemem wizualizacji zapewniającym widok na zewnątrz kabiny pilotów oraz system odwzorowywania ruchu;
30) FTD (Flight Training Device) – należy przez to rozumieć urządzenie do szkolenia lotniczego stanowiące pełnowymiarową replikę przyrządów samolotów, jego wyposażenia, paneli i sterownic w otwartej lub zamkniętej kabinie załogi, zawierającą niezbędne wyposażenie i programy komputerowe reprezentujące odwzorowywany samolot w warunkach na ziemi i w locie bez systemu odwzorowywania ruchu lub systemu wizualizacji;
31) FNTP (Flight and Navigation Procedures Trainer) – należy przez to rozumieć urządzenie do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych, które przedstawia kabinę i otoczenie włącznie z zabudową pełnego wyposażenia oraz instalacją programów komputerowych niezbędnych do odwzorowania danej klasy samolotu w warunkach na ziemi i w locie w takim stopniu, że systemy te działają tak jak systemy samolotu;
32) BITD (Basic Instrument Training Device) – należy przez to rozumieć urządzenie do podstawowego szkolenia w lotach według wskazań przyrządów, które przedstawia stanowisko ucznia pilota w danej klasie samolotów przy wykorzystaniu tablicy przyrządów na bazie ekranu i sprężynowego urządzenia sterowania lotem, stanowiące platformę szkoleniową co najmniej w aspekcie proceduralnym lotu według wskazań przyrządów;
33) OTD (Other Training Devices) – należy przez to rozumieć inne urządzenia szkoleniowe wykorzystywane do celów szkoleniowych, jeśli środowisko kabiny załogi nie jest konieczne.
34) (uchylony)
35) (uchylony)
36) (uchylony)
37) (uchylony)
38) (uchylony)
39) (uchylony)
OPŁATY LOTNICZE
Tabela nr 1
Wykaz czynności urzędowych i wysokość stawki opłaty lotniczej za koncesje, zezwolenia, promesy, licencje, certyfikaty, świadectwa, zaświadczenia i inne dokumenty
Część I Koncesje i zezwolenia |
|
1.1. Koncesje |
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
1 |
2 |
1. W zakresie koncesji na przewóz lotniczy: |
|
1) przyznanie uprawnień do wykonywania regularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) i liczby miejsc pasażerskich |
6000 |
2) przyznanie uprawnień do wykonywania regularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20 |
4000 |
3) przyznanie uprawnień do wykonywania nieregularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) i liczby miejsc pasażerskich |
5000 |
4) przyznanie uprawnień do wykonywania nieregularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub liczbę miejsc pasażerskich poniżej 20 |
2000 |
5) zmiana koncesji |
10% wynikającej z uprawnień stawki lub sumy stawek określonych w pkt 1–4 |
2. Wydanie promesy koncesji na przewóz lotniczy |
50% stawki lub sumy stawek określonych w ust. 1 pkt 1–4, z uwzględnieniem zakresu uprawnień objętych promesą |
3. Związane z nadzorem nad koncesjonariuszami: |
|
1) wyrażenie zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego leasingującego od innego przedsiębiorstwa statek powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie nie-będącym członkiem Konfederacji Szwajcarskiej, państwem członkowskim UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym |
2000 |
2) zmiana decyzji w sprawie wyrażenia zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego leasingujące-go od innego przedsiębiorstwa statek powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie niebędącym członkiem Konfederacji Szwajcarskiej, państwem członkowskim UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w zakresie: a) okresu na jaki została wyrażona zgoda b) przyznanych decyzją uprawnień |
1000 |
3) inne czynności związane ze zmianą decyzji w sprawie wyrażenia |
200 |
|
zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego przewoź- |
||
nika lotniczego leasingującego od innego przedsiębiorstwa statek |
||
powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie niebędącym |
||
członkiem Konfederacji Szwajcarskiej, państwem członkowskim |
||
UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia |
||
o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Ob- |
||
szarze Gospodarczym) |
||
1.2. Zezwolenia |
||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. |
W zakresie zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego: |
|
1) przyznanie uprawnienia do zarządzania lotniskiem użytku publicznego |
6000 |
|
2) czynności związane ze zmianą zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego |
600 |
|
2. |
Promesa zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego |
3000 |
3. |
W zakresie zezwolenia na obsługę naziemną na lotnisku użytku publicznego: 1) przyznanie uprawnień do wykonywania usług obsługi naziemnej na danym lotnisku użytku publicznego: |
|
a) w kat. 1 – ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkowników |
1000 |
|
b) w kat. 2 – obsługa pasażerów |
1000 |
|
c) w kat. 3 – obsługa bagażu |
600 |
|
d) w kat. 4 – obsługa ładunków (towarów i poczty) |
1000 |
|
e) w kat. 5 – obsługa płytowa statków powietrznych |
1000 |
|
f) w kat. 6 – obsługa kabinowa statków powietrznych |
1000 |
|
g) w kat. 7 – obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne |
6000 |
|
h) w kat. 8 – obsługa techniczno-administracyjna statków powietrznych |
1000 |
|
i) w kat. 9 – obsługa operacyjna lotu i administracyjna załóg statków powietrznych |
1000 |
|
j) w kat. 10 – transport naziemny |
1000 |
|
k) w kat. 11 – obsługa w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych |
1000 |
|
2) przyznanie uprawnień do wykonywania własnej obsługi naziemnej na danym lotnisku użytku publicznego za każdą z kategorii określonych w ust. 3 pkt 1 |
1000 |
|
3) czynności związane ze zmianą zezwolenia na obsługę naziemną |
10% stawki lub sumy stawek określonych |
|
na danym lotnisku użytku publicznego |
w pkt 1 i 2, z uwzględnieniem zakresu przyznanych uprawnień |
4. W zakresie zezwolenia na prawa sprzedaży: 1) zezwolenie na prowadzenie przez obcego przewoźnika lotniczego sprzedaży przewozów lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 2) czynności związane ze zmianą zezwolenia na prowadzenie przez obcego przewoźnika lotniczego sprzedaży przewozów lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej |
6000 600 |
5. Rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia na wykonywanie przewozów lotniczych na określonych trasach lub obszarach polskiemu przewoźnikowi lotniczemu lub przewoźnikowi lotniczemu posiadającemu koncesję udzieloną przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym |
2093 |
6. (uchylony) |
|
7. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie przez przewoźnika lotniczego z państwa trzeciego przewozów lotniczych do, z lub na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: 1) regularnych (zezwolenie eksploatacyjne) 2) nieregularnych (10 lub więcej nieregularnych lotów handlowych w jednym sezonie rozkładowym – zezwolenie ogólne) |
20 927 15 695 |
8. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia pojedynczego na wykonywanie przez przewoźnika lotniczego z państwa trzeciego przewozów lotniczych do, z lub na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. |
0 |
9. Rozpatrzenie wniosku o zmianę lub dokonanie z urzędu zmiany w upoważnieniu lub zezwoleniu, wskazanych w ust. 5–10 |
0 |
10. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia pojedynczego na wykonanie dziesiątego lub kolejnych nieregularnych lotów handlowych, obejmujących lądowanie handlowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w danym sezonie rozkładowym dla przewoźnika lotniczego z państwa trzeciego. |
15 695 |
Część II Licencje i świadectwa kwalifikacji |
|
2.1. Licencje i świadectwa kwalifikacji mechaników obsługi technicznej |
|
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
1 |
2 |
1. Wydanie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej po raz pierwszy lub jej przywrócenie |
200 |
2. Każde następne wydanie licencji, o której mowa w ust. 1, bez względu na zakres wpisanych kategorii lub podkategorii |
100 |
3. Wpisanie nowego uprawnienia do licencji, o której mowa w ust. 1, za każde uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia lub przywrócenie jego ważności |
108 |
4. Uznanie licencji, o której mowa w ust. 1, wydanej przez właściwy organ obcego państwa |
1000 |
5. |
Wydanie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 po raz pierwszy z wpisaną jedną kategorią lub podkategorią w zakresie: |
|
1) B1.1, B1.3, B2, C |
300 |
|
2) B1.2, B1.4 |
200 |
|
3) pozostałych kategorii lub podkategorii |
100 |
|
6. |
Przedłużenie ważności licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66, niezależnie od uprawnień wpisanych do licencji |
200 |
7. |
Przywrócenie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 bez względu na zakres wpisanych kategorii lub podkategorii |
200 |
8. |
Wpisanie do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 uprawnienia, typu statku powietrznego lub grupy statków powietrznych: |
|
1) za każde uprawnienie |
100 |
|
2) za typ w każdej kategorii lub podkategorii |
100 |
|
3) za każdą grupę |
100 |
|
9. |
Wpisanie drugiej i każdej kolejnej kategorii lub podkategorii do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 w zakresie: |
|
1) B1.1, B1.3, B2, C |
100 |
|
2) B1.2, B1.4 |
100 |
|
3) innych kategorii lub podkategorii |
50 |
|
10. |
Wydanie duplikatu licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 lub wprowadzenie w licencji zmian danych adresowych |
40 |
11. |
Zniesienie ograniczenia obsługowego w licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 |
100 |
12. |
Konwersja kwalifikacji krajowych do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 |
100 |
13. |
Wydanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych po raz pierwszy lub jego przywrócenie |
100 |
14. |
Każde następne wydanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych |
100 |
15. |
Wpisanie nowego uprawnienia do świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych, za każde uzyskane uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia, przywrócenie ważności uprawnienia |
100 |
16. |
Uznanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych wydanego przez właściwy organ obcego państwa |
1000 |
17. |
Wydanie duplikatu świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych lub wprowadzenie do niego zmian danych adresowych |
40 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Uznanie licencji wydanej przez właściwy organ obcego państwa: |
1) pilota samolotowego rekreacyjnego, pilota samolotowego turystycznego, pilota śmigłowcowego rekreacyjnego, pilota śmigłowcowego turystycznego, pilota wiatrakowcowego, pilota balonowego rekreacyjnego, pilota balonowego, pilota szybowcowego rekreacyjnego, pilota szybowcowego turystycznego, pilota sterowcowego
108
2) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego 3) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego |
1068 1603 |
|
5. |
Wydanie duplikatu licencji, o której mowa w ust. 1, lub wprowadzenie do niej zmian danych adresowych |
44 |
6. |
Wydanie świadectwa kwalifikacji po raz pierwszy lub jego przywrócenie dla: |
|
1) pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe |
44 |
|
2) informatora służby informacji powietrznej lub informatora lotniskowej służby informacji powietrznej |
44 |
|
7. |
Każde następne wydanie świadectwa kwalifikacji dla: |
|
1) pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe |
44 |
|
2) informatora służby informacji powietrznej lub informatora lotniskowej służby informacji powietrznej |
44 |
|
8. |
Wpisanie nowego uprawnienia do świadectwa kwalifikacji, za każde uzyskane uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia, przywrócenie ważności uprawnienia |
43 |
9. |
Uznanie świadectwa kwalifikacji wydanego przez właściwy organ obcego państwa |
108 |
10. Wydanie duplikatu świadectwa kwalifikacji lub wprowadzenie do niego zmian danych adresowych |
44 |
|
Część III Certyfikaty, świadectwa, zaświadczenia i inne dokumenty |
||
3.1. Certyfikacja podmiotów w zakresie szkolenia lotniczego |
||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. |
Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu ATO lub |
Opłata podstawowa |
CTO po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu CTO nie- |
449 |
|
ważnego dłużej niż 12 miesięcy w zakresie: |
zwiększona o opłatę za poszczególne wskazane specjalności |
|
1) pilot samolotowy rekreacyjny |
148 |
|
2) pilot samolotowy turystyczny |
151 |
|
3) pilot samolotowy zawodowy |
300 |
|
4) pilot samolotowy liniowy |
748 |
|
5) pilot śmigłowcowy rekreacyjny |
148 |
|
6) pilot śmigłowcowy turystyczny |
151 |
|
7) pilot śmigłowcowy zawodowy |
300 |
8) pilot śmigłowcowy liniowy |
748 |
9) pilot wiatrakowcowy turystyczny |
151 |
10) pilot wiatrakowcowy zawodowy |
449 |
11) pilot sterowcowy turystyczny |
151 |
12) pilot sterowcowy zawodowy |
300 |
13) pilot balonowy rekreacyjny |
148 |
14) pilot balonowy |
151 |
15) pilot szybowcowy rekreacyjny |
148 |
16) pilot szybowcowy |
151 |
17) nawigator lotniczy |
300 |
18) mechanik pokładowy |
300 |
19) pilot ultralekkiego statku powietrznego |
151 |
20) pilot wiatrakowca ultralekkiego |
151 |
21) pilot motolotni |
151 |
22) instruktor |
300 |
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu CTO, ATCO TO lub FISP TO w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy w zakresie: |
Opłata podstawowa 300 zwiększona o opłatę za poszczególne specyfikacje |
1) kontroler ruchu lotniczego |
748 |
2) dyspozytor lotniczy |
449 |
3) informator służby informacji powietrznej |
449 |
4) praktykant-kontroler ruchu lotniczego |
748 |
3. Przeprowadzenie procesu certyfikacji na rozszerzenie zakresu certyfikatu ATO, CTO, ATCO TO lub FISP TO i wydanie nowego certyfikatu w zakresie: |
Opłata podstawowa 162 zwiększona o opłatę za poszczególne wskazane specjalności |
1) pilot samolotowy rekreacyjny |
108 |
2) pilot samolotowy turystyczny |
108 |
3) pilot samolotowy zawodowy |
269 |
4) pilot samolotowy liniowy |
535 |
5) pilot śmigłowcowy rekreacyjny |
108 |
6) pilot śmigłowcowy turystyczny |
108 |
7) pilot śmigłowcowy zawodowy |
269 |
8) pilot śmigłowcowy liniowy |
535 |
9) pilot wiatrakowcowy turystyczny |
108 |
10) pilot wiatrakowcowy zawodowy |
428 |
11) pilot sterowcowy turystyczny |
108 |
12) pilot sterowcowy zawodowy |
269 |
13) pilot balonowy rekreacyjny |
108 |
14) pilot balonowy |
108 |
15) pilot szybowcowy rekreacyjny |
108 |
16) pilot szybowcowy |
108 |
17) nawigator lotniczy |
162 |
18) mechanik pokładowy |
162 |
19) kontroler ruchu lotniczego |
696 |
20) dyspozytor lotniczy |
535 |
21) informator służby informacji powietrznej |
428 |
22) praktykant-kontroler ruchu lotniczego |
696 |
23) pilot ultralekkiego statku powietrznego |
108 |
24) pilot wiatrakowca ultralekkiego |
108 |
25) pilot motolotni |
108 |
26) instruktor |
215 |
27) informator lotniskowej służby informacji powietrznej |
428 |
4. Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu organizacji szkoleniowej lotniczej albo dokumentu równoważnego wydanego przez inne państwo na podstawie wymagań ICAO w zakresie: |
Opłata podstawowa 5337 zwiększona o opłatę za poszczególne specjalności |
1) pilota paralotni, pilota lotni, uprawnienia na klasę samolotów jednosilnikowych, uprawnienia do wykonywania lotów nocnych VFR, uprawnienia na motoszybowiec, uprawnienia na klasę balonu, uprawnienia do wykonywania lotów z napędem, uprawnienia do wykonywania lotów na motoparalotni |
108 za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie |
2) pilota samolotowego, pilota sterowcowego, pilota ultralekkiego statku powietrznego, pilota śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 600 kg, pilota wiatrakowca ultralekkiego, pilota motolotni, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego |
215 za każdą wskazaną specjalność |
3) uprawnienia do lotów z pasażerem, uprawnienia do zarobkowego wykonywania czynności dowódcy balonu wolnego na gaz, uprawnienia do zarobkowego wykonywania czynności dowódcy balonu wolnego na ogrzane powietrze |
322 za każde wskazane uprawnienie |
4) specjalności nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego, uprawnienia na klasę samolotów wielo-silnikowych |
428 za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie |
5) specjalności instruktora |
535 za każde wskazane uprawnienie |
6) uprawnienia do lotów IFR, uprawnienia pilota doświadczalnego |
748 za każde wskazane uprawnienie |
7) specjalności pilota zawodowego, uprawnienia na typ samolotu z załogą jednoosobową (wpisywany do licencji), uprawnienia na typ śmigłowca jednosilnikowy z załogą jednoosobową |
855 za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie |
8) specjalności pilota liniowego, informatora służby informacji powietrznej, informatora lotniskowej służby informacji powietrznej, dyspozytora lotniczego, uprawnienia na typ śmigłowca wielosilni-kowy z załogą jednoosobową |
1603 za każdą specjalność lub uprawnienie |
9) specjalności praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego i kontrolera ruchu lotniczego |
2135 |
10) uprawnienia na typ samolotu z załogą wieloosobową, uprawnienia na typ śmigłowca z załogą wieloosobową |
3202 za każdą specjalność lub uprawnienie |
5. Przeprowadzenie procesu certyfikacji urządzenia do szkolenia lotniczego i wydanie certyfikatu po raz pierwszy albo przywrócenie ważności certyfikatu dla: |
|
1) BITD |
535 |
2) FNPT |
535 |
3) FTD |
855 |
4) FFS |
855 |
6. Przeprowadzanie procesu certyfikacji na rozszerzenie zakresu certyfikatu FTD dla wszystkich uprawnień lub specjalności |
2135 |
7. Wydanie certyfikatu kwalifikacji szkoleniowego urządzenia symulacji lotu (FSTD) |
535 za każde zatwierdzenie |
8. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia szkoleń podstawowych i egzaminowania, za każdą kategorię lub podkategorię: |
|
1) B1.1, B1.3, B2 |
748 |
2) B1.2, B1.4 |
642 |
3) inne kategorie lub podkategorie |
535 |
9. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia szkoleń i egzaminowania, za każdy typ statku powietrznego w poszczególnych kategoriach lub podkategoriach: |
|
1) B1.1, B1.3, B2 |
375 |
2) B1.2, B1.4 |
322 |
3) inne kategorie lub podkategorie |
269 |
10. Przeprowadzanie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia egzaminów, za każdy typ statku powietrznego w poszczególnych kategoriach lub podkategoriach: |
|
1) B1.2, B1.4 |
647 |
2) innych kategoriach |
535 |
11. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO w zakresie obsługi technicznej statków powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce oraz samolotów i śmigłowców, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia nr 2018/1139/UE, i wydanie certyfikatu na: |
opłata podstawowa 322 zwiększona o opłatę za każdą specjalność |
1) statek powietrzny jako całość |
535 |
2) płatowiec |
269 |
3) silnik |
269 |
4) awionikę |
269 |
12. Rozszerzenie zakresu certyfikatu MTO Part-147: |
|
1) za każdą kategorię 2) za każdy typ statku powietrznego: |
215 |
a) szkolenie i egzaminowanie |
428 |
b) egzaminowanie |
322 |
13. Rozszerzenie zakresu certyfikatu MTO |
322 |
14. Wpisanie do rejestru podmiotów szkolących i wydanie zaświadczenia o wpisie |
162 |
15. |
Rozszerzenie wpisu do rejestru podmiotów szkolących i wydanie zaświadczenia o wpisie |
108 |
|
16. |
Przeprowadzenie procesu zaliczenia wiedzy i kwalifikacji lotniczych do egzaminów z modułów Part-66 za każdą kategorię i podkategorię licencji Part-66 |
50 |
|
3.2. Rejestracja statków powietrznych |
|||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||
1 |
2 |
||
1. |
Rezerwacja znaków rozpoznawczych |
30 |
|
2. |
Przedłużenie rezerwacji znaków rozpoznawczych |
20 |
|
3. |
Przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku powietrznego do rejestru cywilnych statków powietrznych lub ewidencji statków powietrznych i wydanie świadectwa rejestracji lub ewidencji: |
||
1) lotni, motolotni, paralotni, balonów, spadochronów |
50 |
||
2) szybowców, motoszybowców, statków powietrznych kategorii specjalnej |
70 |
||
3) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|||
a) do 1000 kg |
100 |
||
b) od 1000 kg do 5700 kg |
300 |
||
c) od 5700 kg do 20 000 kg |
800 |
||
d) powyżej 20 000 kg |
2000 |
||
4. |
Wydanie duplikatu lub wymiana świadectwa rejestracji lub świadectwa ewidencji dokonana na wniosek jego posiadacza |
30 |
|
5. |
Wydanie zaświadczenia o wykreśleniu statku powietrznego z rejestru lub ewidencji albo wydanie zaświadczenia o niewpisaniu statku powietrznego do rejestru lub ewidencji |
50 |
|
6. |
Wydanie wyciągu z rejestru cywilnych statków powietrznych lub z ewidencji statków powietrznych |
300 |
|
7. |
Przeprowadzenie postępowania o wydanie zgody na wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych zgodnie z art. 35 ustawy |
80 |
|
8. |
Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania osobie innej niż właściciel |
100 |
|
9. |
Przydział kodu adresowego transpondera MODE-S |
200 |
|
10. |
Dokonanie wpisu zastawu cywilnego lub rejestrowego w świadectwie rejestracji lub świadectwie ewidencji |
100 |
|
3.3. Certyfikacja sprzętu lotniczego (Type Certificate) |
|||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość stawki w zł |
||
1 |
2 |
||
1. |
Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi typu (nie obejmuje czynności, za które pobierane są opłaty wnoszone na rzecz EASA) dla: |
||
1) samolotów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|||
a) do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
1500 |
||
b) od 1000 kg do 5700 kg |
3200 |
c) od 5700 kg do 20 000 kg |
8000 |
d) powyżej 20 000 kg |
18 000 |
2) wiropłatów |
jak dla samolotów |
3) sterowców |
4000 |
4) motoszybowców |
1500 |
5) szybowców |
1000 |
6) balonów załogowych |
1000 |
7) statków powietrznych kategorii specjalnej |
500–3000 |
8) spadochronów 9) silników lotniczych o maksymalnej mocy startowej lub dopuszczalnym ciągu: |
500 |
a) do 75 kW |
800 |
b) od 75 kW do 375 kW lub 10 000 N |
1200 |
c) od 375 kW do 750 kW lub od 10 000 N do 50 000 N |
3500 |
d) powyżej 750 kW lub 50 000 N |
8000 |
10) silników do motoszybowców, samolotów ultralekkich lub motolotni 11) śmigieł: |
300 |
a) o skoku stałym lub nastawnym na ziemi |
600 |
b) o skoku zmiennym |
2000 |
12) motolotni |
400 |
13) lotni |
80 |
14) paralotni 15) wydanie uzupełniającego certyfikatu typu (STC) dla samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
60 |
a) do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
300 |
b) od 1000 kg do 5700 kg |
1000 |
c) od 5700 kg do 20 000 kg |
2000 |
d) powyżej 20 000 kg |
5000 |
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie orzeczenia typu dla następującego sprzętu lotniczego: |
|
1) urządzenia ratownicze dla konstrukcji ultralekkich, lotni, motolotni i paralotni |
200–600 |
2) zaczepy do holowania szybowców i transparentów |
100 |
3) uprzęże do lotni i paralotni |
60 |
3. Zmiany i uzupełnienia certyfikacji sprzętu lotniczego |
50% stawki określonej w ust. 1 lub 2 |
4. Zatwierdzanie biuletynów zdatności lub dokumentacji technicznej statków powietrznych i wyposażenia istotnych dla bezpieczeństwa lotniczego: 1) programów prób na ziemi oraz programów prób w locie dla: a) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
– do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
100 |
– od 1000 kg do 5700 kg |
300 |
– od 5700 kg do 20 000 kg |
500 |
– powyżej 20 000 kg |
1000 |
b) pozostałych rodzajów statków powietrznych |
100 |
2) |
instrukcji użytkowania w locie dla: a) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM): – do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
300 |
– od 1000 kg do 5700 kg |
500 |
|
– od 5700 kg do 20 000 kg |
2000 |
|
– powyżej 20 000 kg |
8000 |
|
b) motoszybowców i szybowców |
200 |
|
c) sterowców i balonów załogowych |
500 |
|
d) statków powietrznych kategorii specjalnej |
50–800 |
|
e) spadochronów |
50 |
|
f) motolotni, lotni i paralotni |
50 |
|
3) |
instrukcji obsługi technicznej dla: a) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
– do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
200 |
|
– od 1000 kg do 5700 kg |
500 |
|
– od 5700 kg do 20 000 kg |
1000 |
|
– powyżej 20 000 kg |
3000 |
|
b) pozostałych statków powietrznych i silników |
100 |
|
4) |
głównego wykazu wyposażenia minimalnego (MMEL) dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
a) do 5700 kg |
500 |
|
b) powyżej 5700 kg |
1000 |
|
5. Zmiany w dokumentacji technicznej |
50% stawki określonej w ust. 4 |
|
6. Szczególne przypadki certyfikacji: |
||
1) |
uznanie dokumentów zdatności wydanych przez władze lotnicze innych państw: a) dla samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
– do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
200 |
|
– od 1000 kg do 5700 kg |
500 |
|
– od 5700 kg do 20 000 kg |
1000 |
|
– powyżej 20 000 kg |
6000 |
|
b) dla pozostałych rodzajów statków powietrznych |
100 |
|
2) |
wydanie świadectw zgodności z normą hałasu, wibracji oraz zanieczyszczeniem ziemi, wody i powietrza dla: a) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
– do 5700 kg |
500 |
|
– powyżej 5700 kg |
2000 |
|
b) pozostałych rodzajów statków powietrznych |
300 |
3) wydanie świadectwa zgodności z normą hałasu, wibracji oraz za- |
300 3000 |
|
nieczyszczenia ziemi, wody i powietrza dla importowanych stat- |
||
ków powietrznych |
||
4) certyfikacja statków powietrznych bezpilotowych, wszystkich ro- |
||
dzajów |
||
3.4. Zdatność do lotu statków powietrznych |
||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. |
Przeprowadzenie procesu oceny zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego po raz pierwszy dla: 1) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
a) do 1000 kg (w tym ultralekkie) |
300 |
|
b) od 1000 kg do 2730 kg |
900 |
|
c) od 2730 kg do 20 000 kg |
3000 |
|
d) powyżej 20 000 kg |
10 000 |
|
2) sterowców i bezpilotowych |
400 |
|
3) szybowców |
120 |
|
4) motoszybowców |
250 |
|
5) balonów załogowych |
250 |
|
6) spadochronów osobowych |
120 |
|
7) spadochronów ratunkowych |
200 |
|
2. |
Przedłużanie i odnawianie świadectw zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego dla statków powietrznych, wykonanie przeglądu zdat-ności do lotu i wydanie poświadczenia ARC |
75% opłaty określonej w ust. 1 |
3. |
Wydanie poświadczenia ARC w oparciu o rekomendację organizacji CAMO (wg Part-M/G z przywilejem M.A.711(b)) – obejmuje to kontrole Prezesa Urzędu, zatwierdzanie wszelkiego typu dokumentacji i ich zmian |
10% opłaty określonej w ust. 1 |
4. |
Wystawienie eksportowego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego lub dokumentu równoważnego dla elementu wyposażenia: 1) samoloty i wiropłaty o maksymalnej masie startowej (MTOM): |
|
a) do 2730 kg |
100 |
|
b) od 2730 kg do 5700 kg |
300 |
|
c) od 5700 kg do 20 000 kg |
500 |
|
d) powyżej 20 000 kg |
1500 |
|
2) sterowce |
200 |
|
3) motoszybowce |
100 |
|
4) szybowce |
50 |
|
5) balony załogowe |
50 |
|
6) spadochrony osobowe |
30 |
|
7) spadochrony ratunkowe |
80 |
5. Wystawienie świadectw oględzin dla statków powietrznych będących w próbach: 1) samoloty i wiropłaty o maksymalnej masie startowej (MTOM): a) do 1000 kg (w tym ultralekkie) b) od 1000 kg do 5700 kg c) od 5700 kg do 20 000 kg d) powyżej 20 000 kg 2) szybowce 3) motoszybowce 4) inne (w szczególności sterowce, balony) |
200 300 700 2000 55 100 200 |
||
6. Wydanie duplikatu dokumentów, o których mowa w ust. 1–5 i 7 |
55 |
||
7. Wydanie zezwolenia na wykonanie lotu przez statek powietrzny nie-mający ważnego świadectwa zdatności do lotu o maksymalnej masie startowej (MTOM): 1) do 1000 kg 2) od 1000 kg do 5700 kg 3) od 5700 kg do 20 000 kg 4) powyżej 20 000 kg |
100 300 1000 3000 |
||
8. Zatwierdzenie personelu przeglądu zdatności do lotu statku powietrznego wykonującego przeglądy zdatności do lotu na podstawie rozporządzenia nr 1321/2014/UE pkt M.A.901 (g) |
300 |
||
3.5. Certyfikacja jednostek produkujących wyroby, części i akcesoria |
|||
Rodzaj czynności urzędowej |
Zakres prac |
||
A1 Samoloty duże A3 Śmigłowce duże B1 Silniki turbinowe |
A2 Samoloty małe A4 Śmigłowce małe A5 Autożyra A6 Szybowce A7 Motoszybowce A8 Balony załogowe A9 Sterowce A11 Samoloty klasy VLA A12 Inne B2 Silniki tłokowe B3 APU D2 Wydawanie pozwolenia na lot |
B4 Śmigła C1 Akcesoria C2 Części D1 Czynności obsługowe |
|
Wysokość stawki w zł |
|||
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certy fikatu POA po raz pierwszy lub wznowienie ważności zatwierdzenia nieważnego dłużej niż 12 miesięcy |
2000 |
1000 |
500 |
2. Rozszerzenie zakresu zatwierdzenia: 1) Rozszerzenie zakresu prac 2) Rozszerzenie o inne typy wyrobów – w zatwierdzonym zakresie prac |
840 |
420 |
140 |
jak za zatwierdzenie zmiany znaczącej (ust. 3) |
3. Zatwierdzenie zmian znaczących w organizacji posiadającej zatwierdzenie
25% wartości opłaty jak za certyfikację (ust. 1)
50% wartości opłaty jak za certyfikację (ust. 1)
4. Wydanie zgody na produkcję wyrobów, części lub akcesoriów bez przeprowadzenia procesu certyfikacji i wydania certyfikatu POA
3.6. Certyfikacja jednostek obsługi technicznej sprzętu lotniczego i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3) spełniającej wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(c) |
1500 |
700 |
500 |
250 |
|
4) spełniającej wymagania PL-6 |
600 |
400 |
200 |
||
3. Rozszerzenie zakresu certyfikatu AMO o nową kategorię |
Stawka jak w ust. 1 w zakresie dodanych kategorii |
||||
4. Rozszerzenie zakresu certyfikatu CAMO o nową kategorię |
Stawka jak w ust. 2 w zakresie dodanych kategorii |
||||
Kategorie: A1 – samoloty o maksymalnej masie startowej (MTOM) powyżej 5700 kg A2 – samoloty o maksymalnej masie startowej (MTOM) 5700 kg i poniżej A3 – śmigłowce A4 – statki powietrzne inne niż kategoria A1, A2 i A3 B1 – silniki turbinowe B2 – silniki tłokowe B3 – silniki pomocnicze APU |
|||||
3.7. Uznawanie certyfikatów wydanych przez nadzory obcych państw |
|||||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość stawki w zł |
||||
Wielkość jednostki organizacyjnej2) |
|||||
M |
Ś |
D |
|||
* 1. Uznanie certyfikatu AOC lub dokumentu równoważnego |
500 |
1500 |
4500 |
||
2. Uznanie certyfikatu AMO lub dokumentu równoważnego |
Opłata lotnicza jak w podczęści 3.6. ust. 1 pkt 3 |
||||
3. Uznanie certyfikatu CAMO lub dokumentu równoważnego |
Opłata lotnicza jak w podczęści 3.6. ust. 2 pkt 4 |
||||
4. Uznanie certyfikatu symulatora lotu oraz urządzeń treningowych |
300 |
500 |
1000 |
||
3.8. Certyfikacja i rejestracja lotnisk3) |
|||||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||||
1 |
2 |
||||
1. Przeprowadzenie postępowania o wydanie promesy zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego i wydanie promesy: 1) o literze kodu A, B 2) o literze kodu C, D, E |
5000 25 000 |
||||
2. Przeprowadzenie postępowania o wydanie promesy zezwolenia na zało żenie lotniska użytku wyłącznego i wydanie promesy: 1) o literze kodu A, B 2) o literze kodu C, D, E |
1500 3000 |
||||
3. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego i wydanie zezwolenia: 1) o literze kodu A, B 2) o literze kodu C, D, E |
10 000 40 000 |
||||
4. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na założenie lotniska użytku wyłącznego i wydanie zezwolenia: 1) o literze kodu A, B 2) o literze kodu C, D, E |
2000 4000 |
5. |
Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lotniska użytku publicznego do rejestru lotnisk cywilnych i wydanie zaświadczenia o wpisie: 1) o literze kodu A, B 2) o literze kodu C, D, E |
7000 30 000 |
6. |
Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lotniska użytku wyłącznego do rejestru lotnisk cywilnych i wydanie zaświadczenia o wpisie: |
|
1) o literze kodu A, B |
2500 |
|
2) o literze kodu C, D, E |
5000 |
|
7. |
Wydanie zaświadczenia o wpisie lotniska do rejestru lotnisk cywilnych |
100 |
8. |
Przeprowadzenie postępowania o dokonanie zmiany w rejestrze lotnisk cywilnych |
300 |
9. |
Wydanie zmienionego zaświadczenia o wpisie lotniska do rejestru lotnisk cywilnych |
100 |
10. |
Zatwierdzenie instrukcji operacyjnej nowo zakładanego lotniska użytku publicznego: |
|
1) o literze kodu A |
8000 |
|
2) o literze kodu B |
16 000 |
|
3) o literze kodu C |
24 000 |
|
4) o literze kodu D |
32 000 |
|
5) o literze kodu E |
40 000 |
|
11. |
Zatwierdzenie instrukcji operacyjnej nowo zakładanego lotniska użytku wyłącznego: |
|
1) o literze kodu A |
500 |
|
2) o literze kodu B |
1600 |
|
3) o literze kodu C |
2700 |
|
4) o literze kodu D |
3800 |
|
5) o literze kodu E |
5000 |
|
12. |
Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na wprowadzenie pojedynczej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska użytku publicznego: |
|
1) o literze kodu A, B |
1300 |
|
2) o literze kodu C, D, E |
2600 |
|
13. |
Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na wprowadzenie pojedynczej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska użytku wyłącznego o literze kodu A, B, C, D, E |
200 |
14. |
Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lądowiska do ewidencji lądowisk i wydanie zaświadczenia |
1000 |
15. |
Wydanie zaświadczenia o wpisie lądowiska do ewidencji lądowisk |
100 |
16. |
Wydanie duplikatu zaświadczenia o wpisie lądowiska do ewidencji lądowisk lub o wpisie lotniczego urządzenia naziemnego do rejestru lotniczych urządzeń naziemnych |
300 |
17. |
Wydanie zgody na odstępstwo od wymogów dotyczących powierzchni ograniczających przeszkody |
2670 |
18. Przeprowadzenie procesu certyfikacji lotniska: |
||
1) o literze kodu A |
10 000 |
|
2) o literze kodu B |
20 000 |
|
3) o literze kodu C |
30 000 |
|
4) o literze kodu D |
40 000 |
|
5) o literze kodu E |
50 000 |
|
19. Przeprowadzenie procesu certyfikacji rozszerzającego zakres upraw- |
||
nień wynikających z procesu certyfikacji, o wykonywanie operacji: |
||
1) lądowania w warunkach ograniczonej widzialności (LVO) dla: |
||
a) kategorii II (CAT II) |
20 000 |
|
b) kategorii III A (CAT III A) |
30 000 |
|
c) kategorii III B (CAT III B) |
40 000 |
|
d) kategorii III C (CAT III C) |
55 000 |
|
2) startów przy ograniczonej widzialności (LVTO) |
20 000 |
|
20. Przeprowadzenie procesu certyfikacji lotniska przedłużającego waż- |
50% stawki określonej w ust. 18 |
|
ność certyfikatu lotniska |
||
21. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 19, |
50% opłaty określonej |
|
przedłużającego ważność uprawnień |
w ust. 19 |
|
22. Przeprowadzenie procesu certyfikacji wznawiającego ważność certy- |
50% stawki określonej w ust. 18 |
|
fikatu, który był nieważny dłużej niż 12 miesięcy |
||
23. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 19, |
50% stawki określonej w ust. 19 |
|
wznawiającego ważność uprawnień, które były nieważne dłużej niż |
||
12 miesięcy |
||
24. Przeprowadzenie procesu certyfikacji wznawiającego ważność certy- |
25% stawki określonej w ust. 18 |
|
fikatu, który był cofnięty, zawieszony lub nieważny dłużej niż |
||
6 miesięcy, ale nie dłużej niż 12 miesięcy |
||
25. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 19, |
25% stawki określonej w ust. 19 |
|
wznawiającego ważność uprawnień, które były cofnięte, zawieszone |
||
lub nieważne dłużej niż 6 miesięcy, ale nie dłużej niż 12 miesięcy |
||
3.9. Certyfikacja zarobkowego transportu lotniczego oraz wydawanie zatwierdzeń szczególnych |
||
(zgodnie z rozporządzeniem nr 965/2012/UE) |
||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AOC po raz |
opłata podstawowa |
|
pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu AOC nieważnego dłużej niż |
5000 |
|
12 miesięcy: |
||
zwiększona o opłatę za |
||
1) przewóz pasażerów i ich bagażu |
5000 |
|
2) przewóz towarów i poczty |
5000 |
|
3) przewóz sanitarny i medyczny |
5000 |
|
2. Przeprowadzenie procesu wznowienia ważności certyfikatu AOC, który był |
75% opłaty wyliczonej zgodnie |
|
cofnięty, zawieszony nie dłużej niż 12 miesięcy |
z ust. 1 |
3. Przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zatwierdzenia szczególnego – dla każdego egzemplarza statku powietrznego: |
||||
1) na operacje przy ograniczonej widzialności (LVO): |
||||
a) kategorii II (CAT II) |
2135 |
|||
b) kategorii IIIA (CAT IIIA) |
2135 |
|||
c) kategorii IIIB (CAT IIIB) |
2135 |
|||
d) kategorii IIIC (CAT IIIC) |
4270 |
|||
e) operacja poza standardem w kategorii II (OTS CAT II) |
2000 |
|||
f) operacja poniżej standardu w kategorii I (LTS CAT I) |
2000 |
|||
g) wykonywanie startów przy ograniczonej widzialności (LVTO) |
1068 |
|||
h) operacja podejścia z wykorzystaniem systemów polepszających widzenie (EVS), dla której wykorzystuje się możliwość wykonywania operacji przy minimach widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) zmniejszonych o nie więcej niż jedną trzecią publikowanych RVR |
2000 |
|||
2) na operacje z określonymi specyfikacjami minimalnych osiągów nawigacyjnych (MNPS) |
2135 |
|||
3) na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi (ETOPS) |
4270 |
|||
4) na operacje z nawigacją w oparciu o charakterystyki systemów (PBN) – za każdą wpisywaną specyfikację PBN |
2000 |
|||
5) na operacje w przestrzeni powietrznej ze zredukowanymi minimami separacji pionowej (RVSM) |
3202 |
|||
6) na operacje śmigłowcowe z użyciem systemu noktowizyjnego (NVIS) |
2000 |
|||
7) na operacje śmigłowcowe z ładunkiem na zaczepie zewnętrznym (HHO) |
2000 |
|||
8) na każde inne zatwierdzenia szczególne, o których mowa w dodatku II do załącznika II (Part-ARO) rozporządzenia nr 965/2012/UE przypis 20 |
1000 |
|||
4. Przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zatwierdzenia szczególnego dla organizacji: |
||||
1) na transport materiałów niebezpiecznych (DG) |
4270 |
|||
2) na upoważnienie do prowadzenia szkoleń personelu pokładowego zgodnie z podczęścią CC (Part-CC) załącznika III do rozporządzenia nr 965/2012/UE |
2000 |
|||
3) na upoważnienie do wydawania świadectw dopuszczenia do pracy personelu pokładowego zgodnie z podczęścią CC (Part-CC) załącznika III do rozporządzenia nr 965/2012/UE |
2000 |
|||
4) na operacje śmigłowcowych służb ratownictwa medycznego (HEMS) |
5000 |
|||
3.10. (uchylona) |
||||
3.11. Certyfikacja obsługi naziemnej w portach lotniczych |
||||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|||
Wielkość jednostki organizacyjnej2) |
||||
M |
Ś |
D |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AHAC po raz pierwszy lub po upływie 12 miesięcy od daty wygaśnięcia certyfikatu lub jego zawieszenia w zakresie zaopatrywania statków powietrznych w materiały napędowe |
980 |
2100 |
3100 |
|
2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji AHAC w zakresie obsługi towarów niebezpiecznych po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy (z prawem spedycji drogą lotniczą) |
1068 |
1603 |
2135 |
3.12. Certyfikacja służb żeglugi powietrznej |
||||||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|||||
1 |
2 |
|||||
1. |
Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, odpowiednio do: |
|||||
1) służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service) |
20 000 |
|||||
2) służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service) |
10 000 |
|||||
3) służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service) |
10 000 |
|||||
4) służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service) |
10 000 |
|||||
5) służby lotniskowej informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service) |
1000 |
|||||
6) służby łączności (COM – Communication Service) |
1000 |
|||||
7) służby nawigacji (NAV – Navigation Service) |
2000 |
|||||
8) służby dozorowania (SUR – Surveillance Service) |
4000 |
|||||
9) służby przetwarzania i zobrazowania danych (DP – Data Processing) |
10 000 |
|||||
10) służby informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service) |
10 000 |
|||||
11) służby lub organu zapewniającego informacje meteorologiczne |
10 000 |
|||||
2. |
Przeprowadzenie procesu z wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu |
do 50% opłaty określonej w ust. 1, nie więcej niż 5000 |
||||
3.13. Inne certyfikaty, zaświadczenia, zatwierdzenia, zezwolenia oraz dokumenty |
||||||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|||||
1 |
2 |
|||||
1. |
(uchylony) |
W zależności od maksymalnej masy startowej (MTOM) statku powietrznego |
||||
|
do 10 ton włącznie |
więcej niż 10 ton |
||||
210 |
524 |
|||||
2. |
(uchylony) |
Wielkość jednostki organizacyjnej2) |
||||
|
M |
Ś |
D |
|||
108 |
215 |
428
|
||||
3. |
Rozpatrzenie wniosku o wydanie zgody na lot cywilnego statku powietrznego z materiałami niebezpiecznymi niedopuszczonymi lub warunkowo dopuszczonymi do przewozu na pokładzie statku powietrznego (w tym lotu tranzytowego) obejmującego wydanie odstępstwa |
10 000 |
||||
4. |
Akceptacja pilota do przeprowadzania kontroli typu line-check |
100 |
||||
5. |
Wydanie decyzji w sprawie zwolnień oraz odstępstw od przepisów art. 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia 3922/91/EWG |
10 000 |
||||
6. |
Zatwierdzenie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania w oparciu o art. 83 bis Konwencji i przekazanie nadzoru od lub do organu nadzoru innego państwa |
2000 |
||||
7. |
(uchylony) |
8. Wydanie zgody na wykonywanie lotów w strefach, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 119 ust. 4 pkt 1 ustawy |
800 |
9. Wydanie certyfikatu operatora kontroli bezpieczeństwa |
150 |
10. Wydanie identyfikatora członka załogi (Crew Member Certificate – CMC) |
50 |
10a. Wydanie certyfikatu wewnętrznego audytora kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego |
200 |
11. Wydanie certyfikatu centrum medycyny lotniczej |
1000 |
12. Wydanie certyfikatu dla lekarza orzecznika medycyny lotniczej |
215 |
13. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony lotniska użytku publicznego |
2000 |
14. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony lotniska użytku wyłącznego |
500 |
15. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz regularny |
1000 |
16. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz nieregularny |
500 |
17. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony podmiotu świadczącego obsługę naziemną |
250 |
18. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony służby żeglugi powietrznej lub organu zapewniającego osłonę meteorologiczną |
450 |
19. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony podmiotu wykonującego inną działalność gospodarczą |
300 |
20. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony lotniska użytku publicznego |
600 |
21. Zatwierdzenie programu ochrony podmiotu zapewniającego osłonę meteorologiczną lotnictwa cywilnego |
500 |
22. Zatwierdzenie programu ochrony zarejestrowanego agenta |
450 |
23. Zatwierdzenie programu ochrony zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego |
450 |
24. Wyznaczenie znanego nadawcy ładunków i poczty |
250 |
25. Kontrola w siedzibie zarejestrowanego agenta/zarejestrowanego dostawcy lub znanego nadawcy (w zakresie ładunków i poczty) |
250 |
26. Ponowne wyznaczenie znanego nadawcy w zakresie ładunków i poczty po upływie 5 lat od wyznaczenia, o którym mowa w ust. 24 |
120 |
27. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony innego lotniska |
150 |
28. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony przewoźnika wykonującego loty regularne |
300 |
29. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony przewoźnika wykonującego loty nieregularne |
150 |
30. Zatwierdzenie zmiany lub aktualizacji programu ochrony innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą |
50 |
31. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu szkolenia z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego |
200 |
32. |
Wydanie opinii o możliwości lokalizacji inwestycji ze względu na wysokość zabudowy, o ile przepisy prawa nie nakładają obowiązku zajęcia stanowiska przez Prezesa Urzędu |
1068 |
|
33. |
Wydanie zezwolenia na przeprowadzenie pokazu lotniczego |
Opłata podstawowa 150 zwiększona o 50 za każdy dzień wykonywania pokazów dla każdego statku powietrznego używanego w pokazach |
|
34. |
Przeprowadzenie procesu wpisu lub zmiany do rejestru lotniczych urządzeń naziemnych i wydanie zaświadczenia o wpisie lub zmianie dla każdego z poniższych urządzeń: |
||
1) |
urządzenia łączności (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się): |
||
a) naziemne radiostacje lotnicze |
800 |
||
b) system łączności głosowej VCS |
800 |
||
c) system transmisji danych G/G |
800 |
||
2) |
urządzenie radionawigacyjne (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się): |
||
a) ILS, MLS |
3000 |
||
b) VOR/DVOR |
2000 |
||
c) NDB |
1000 |
||
d) DME |
500 |
||
e) D/GPS (GBAS) |
2000 |
||
3) |
urządzenia dozorowania (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się) |
||
a) radar pierwotny dozorowania (PSR) |
1500 |
||
b) radar wtórny dozorowania (MSSR) |
1500 |
||
c) radar kontroli płyty lotniska |
1000 |
||
d) system multilateracyjny WAM |
1500 |
||
e) system multilateracyjny LAM |
1500 |
||
4) |
system przetwarzania i zobrazowania danych |
5000 |
|
5) |
wzrokowe pomoce nawigacyjne (systemy świetlne) |
800–1000 |
|
6) |
automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych |
||
a) AWOS dla I kat. precyzyjnego podejścia |
1000 |
||
b) AWOS dla II kat. precyzyjnego podejścia |
1000 |
||
c) AWOS dla III kat. precyzyjnego podejścia |
1000 |
||
d) AWOS dla potrzeb AFIS |
500 |
||
35. |
Wydanie zaświadczenia o zmianie wpisu w rejestrze lotniczych urządzeń naziemnych |
||
każde z urządzeń lub systemów wymienionych w ust. 34 |
200 |
||
36. |
Wydanie duplikatu zaświadczenia o zmianie wpisu w rejestrze lotniczych urządzeń naziemnych |
||
każde zaświadczenie |
100 |
37. Wydanie zaświadczenia o wpisie do rejestru radiobikonów za każdy radiobikon |
50 |
||
38. Wyznaczenie unijnego podmiotu zatwierdzającego do spraw ochrony lotnictwa cywilnego |
300 |
||
39. Przeprowadzenie przez Prezesa Urzędu wizji lokalnej w celu potwierdzenia wdrożenia w ramach zatwierdzenia unijnych środków ochrony lotnictwa w odniesieniu do odpowiednich przewozów ładunków wykonywanych przez przewoźnika lotniczego przewożącego ładunki i pocztę z krajów trzecich oraz do zarejestrowanych agentów z krajów trzecich |
20 000 |
||
3.14. Inne certyfikaty, zaświadczenia, zatwierdzenia oraz dokumenty wydane zgodnie z rozporządzeniem nr 965/2012/UE |
|||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||
1 |
2 |
||
1. Zmiana w certyfikacie AOC, specyfikacjach operacyjnych lub w wykazie zatwierdzeń szczególnych w zakresie wykazu statków powietrznych |
W zależności od maksymalnej masy startowej (MTOM) statku powietrznego |
||
do 10 ton włącznie |
więcej niż 10 ton |
||
215 |
535 |
||
2. Zmiana w certyfikacie AOC lub specyfikacjach operacyjnych, z wyjątkiem zmian, o których mowa w ust. 1 |
1000 |
||
3. Zatwierdzenie szkoleniowego urządzenia symulacji lotu (FSTD) do prowadzenia szkoleń i sprawdzeń u posiadacza certyfikatu AOC |
1000 |
||
4. Postępowanie w sprawie wydania zwolnienia na podstawie art. 71 ust. 1 rozporządzenia nr 2018/1139/UE w zakresie podmiotów objętych rozporządzeniem nr 965/2012/UE |
10 674 |
||
5. Zatwierdzenie indywidualnego programu określającego czas lotu na podstawie ARO.OPS.235 rozporządzenia nr 965/2012/UE |
10 000 |
||
6. Zatwierdzenie umowy leasingu statku powietrznego, o której mowa w ARO.OPS.110 albo w ARO.OPS.155 w podczęści OPS załącznika II do rozporządzenia nr 965/2012/UE (dry-lease, wet-lease) |
1000 |
||
7. Zatwierdzenie w zakresie bezpieczeństwa umowy w sprawie dzielenia oznaczeń linii z przewoźnikiem z państwa trzeciego |
1000 |
||
8. Przyjęcie zgłoszenia wykonywania operacji niezarobko-wych skomplikowanym statkiem powietrznym z napędem silnikowym |
500 |
||
9. Przyjęcie zgłoszenia wykonywania zarobkowych operacji specjalistycznych |
500 |
||
10. Zgłoszenie zawierające zmiany w zgłoszeniu wykonywania operacji niezarobkowych skomplikowanym statkiem powietrznym z napędem silnikowym albo wykonywania zarobkowych operacji specjalistycznych |
200 |
11. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie zarobkowych operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka |
2000 |
12. Wniosek o zmianę zezwolenia na wykonywanie zarobkowych operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka, bez względu na ilość i zakres zmian |
1000 |
13. Zatwierdzenie alternatywnych sposobów spełnienia wymagań |
2000 |
14. Zatwierdzenie listy minimalnego wyposażenia lub zmiany tej listy, bez względu na ilość i zakres zmian |
2000 |
Tabela nr 2 Wykaz egzaminów na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz wysokość stawek opłaty lotniczej związanej z egzaminami
Część I Egzaminy |
||
1.1. Egzaminy teoretyczne oraz teoretyczno-praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane |
||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. |
Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na licencję: |
215 |
1) |
praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego |
322 |
2) |
pilota samolotowego rekreacyjnego, pilota samolotowego turystycznego, pilota śmigłowcowego rekreacyjnego, pilota śmigłowcowego turystycznego, pilota wiatrakowcowego turystycznego, pilota balonowego rekreacyjnego, pilota balonowego, pilota szybowcowego rekreacyjnego, pilota szybowcowego, mechanika lotniczego obsługi technicznej |
428 |
3) |
pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, dyspozytora lotniczego |
1068 |
4) |
pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego |
|
2. |
Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego lub egzaminu teoretyczno-praktycznego kandydata na mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66: |
|
1) |
za egzamin z każdego modułu Part-66: od M1 do M17 |
215 |
2) |
za każdy egzamin powtórkowy z niezaliczonego modułu Part-66 |
322 |
3) |
za egzamin teoretyczno-praktyczny na typ statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) nieprzekraczającej 5700 kg |
322 |
– za każdą kategorię |
||
3. |
Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do licencji: |
|
1) |
zawodowej, liniowej |
215 |
2) |
do pozostałych licencji |
162 |
4. |
Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na świadectwo kwalifikacji |
55 |
5. |
Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do świadectwa kwalifikacji |
162 |
6. |
Przeprowadzenie cząstkowego egzaminu teoretycznego na uznanie licencji albo egzaminu wskazanego w decyzji o zawieszeniu lub ograniczeniu licencji albo świadectwa kwalifikacji |
108 |
7. |
Przeprowadzenie komisyjnego egzaminu teoretycznego, za każdy przedmiot |
322 |
1.2. Egzaminy praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane |
||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. |
Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na licencję: |
|
1) |
pilota samolotowego rekreacyjnego |
855 |
2) |
pilota samolotowego turystycznego |
855 |
3) |
pilota śmigłowcowego rekreacyjnego |
855 |
4) |
pilota śmigłowcowego turystycznego |
855 |
5) |
pilota wiatrakowcowego turystycznego |
855 |
6) |
pilota samolotowego zawodowego |
2135 |
7) |
pilota śmigłowcowego zawodowego |
2135 |
8) |
pilota wiatrakowcowego zawodowego |
1068 |
9) |
pilota sterowcowego zawodowego |
1068 |
10) |
pilota samolotowego liniowego |
3202 |
11) |
pilota śmigłowcowego liniowego |
3202 |
12) |
pilota balonowego rekreacyjnego |
535 |
13) |
pilota balonowego |
535 |
14) |
pilota szybowcowego rekreacyjnego |
108 |
15) |
pilota szybowcowego |
108 |
16) |
nawigatora lotniczego |
1603 |
17) |
mechanika pokładowego |
1068 |
18) |
kontrolera ruchu lotniczego |
2670 |
19) |
dyspozytora lotniczego |
1068 |
20) |
mechanika lotniczego obsługi technicznej |
1068 |
21) |
praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego |
1068 |
2. |
Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na uprawnienia w zakresie znajomości lotniczego języka angielskiego, języka polskiego oraz egzaminu na przedłużenie ważności tego uprawnienia zgodnie z wymaganiami Załącznika 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. |
600 |
3. |
Przeprowadzenie egzaminu praktycznego lub oceny kompetencji kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do licencji |
322 |
4. |
Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na świadectwo kwalifikacji dla: |
|
1) |
pilota lotni |
66 |
2) |
pilota paralotni |
44 |
3) |
pilota motolotni i motoparalotni |
66 |
4) |
pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg |
66 |
5) |
pilota – operatora modelu latającego |
23 |
6) |
skoczka spadochronowego |
44 |
7) |
operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe |
108 |
8) |
pilota wiatrakowca ultralekkiego |
66 |
9) |
mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego |
108 |
10) |
informatora służby informacji powietrznej |
108 |
11) |
informatora lotniskowej służby informacji powietrznej |
66 |
5. |
Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do świadectwa kwalifikacji |
108 |
6. |
Przeprowadzenie egzaminu praktycznego, kontroli umiejętności lub oceny kompetencji: |
|
1) |
na przedłużenie ważności uprawnienia wpisanego do licencji, za każde przedłużane uprawnienie |
108 |
2) |
na wznowienie ważności uprawnienia wpisywanego do licencji, za każde wznawiane uprawnienie |
315 |
3) |
w zakresie wykonywanych czynności egzaminacyjnych wymaganych przepisami rozporządzenia 1178/2011/UE |
315 |
7. |
Przeprowadzenie egzaminu praktycznego na przedłużenie lub wznowienie ważności uprawnienia wpisywanego do świadectwa kwalifikacji, za każde przedłużane lub wznawiane uprawnienie |
55 |
Część II |
||
Zaświadczenia oraz poświadczenie zgodności dokumentu z |
oryginałem |
|
2.1. Zaświadczenia i poświadczenia |
||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. |
Wydanie zaświadczenia o zdanym egzaminie na licencję |
30 |
2. |
Wydanie zaświadczenia potwierdzającego uczestnictwo kandydata w egzaminach |
15 |
Tabela nr 3
Wykaz czynności urzędowych i wysokość stawek opłaty lotniczej za sprawowanie bieżącego nadzoru nad lotnictwem cywilnym
Część I Nadzór nad instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej |
||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad instytucją posiadającą certyfikat w zakresie poniższych obszarów: |
||
1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) 8) 9) 10) |
służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service) służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service) służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service) służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service) służby lotniskowej informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service) służby łączności (COM – Communication Service) służby nawigacji (NAV – Navigation Service) służby dozorowania (SUR – Surveillance Service) służby przetwarzania i zobrazowania danych (DP – Data Processing) służby informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service) |
20 000 10 000 10 000 10 000 2000 1000 2000 4000 10 000 10 000 |
2. |
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad instytucją posiadającą certyfikat w zakresie służby meteorologicznej/organ służby |
5000 |
Część II Nadzór nad eksploatacją lotnisk |
||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad bezpieczną eksploatacją posiadacza certyfikatu lotniska: 1) o literze kodu A 2) o literze kodu B 3) o literze kodu C 4) o literze kodu D 5) o literze kodu E |
5000 15 000 30 000 40 000 55 000 |
Część III Nadzór nad rynkiem przewozów lotniczych zgodnie z rozporządzeniem nr 3922/91/EWG oraz nad posiadaczami |
||
certyfikatu AWC i AHAC |
||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
|
1 |
2 |
|
1. |
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu |
Opłata podstawowa w wysokości 100% |
AOC i wpisanymi do niego zezwoleniami specjalnymi: |
opłaty określonej w tabeli nr 1 część III podczęść 3.9. ust. 1 zwiększona o opłatę za każde zezwolenie wpisane do certyfikatu |
|
1) na operacje w każdych warunkach meteorologicznych AWO – od E1 do E5 |
1000 |
|
2) na operacje w przestrzeniach MNPS – E6 |
800 |
|
3) na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi – ETOPS – E7 |
3000 |
|
4) na operacje nawigacji obszarowej – RNAV – E8 |
500 |
|
5) na operacje w przestrzeniach RVSM – E9 |
600 |
|
6) na przewóz materiałów niebezpiecznych – DGR – E11 |
800 |
|
7) na śmigłowcowe operacje przybrzeżne – E12 |
1000 |
|
8) na operacje transportu pilotów morskich – E13 |
1000 |
|
2. |
Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu przewoźnika lotniczego wydanego przez państwa obce z wyłączeniem państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Konfederacji Szwajcarskiej |
4000 |
3. |
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu |
Opłata podstawowa |
AWC |
200 zwiększona o 200 za każdy statek powietrzny o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg włącznie wpisany do certyfikatu zwiększona o 500 za każdy statek powietrzny o maksymalnej masie startowej (MTOM) powyżej 495 kg wpisany do certyfikatu |
|
4. |
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu |
Opłata podstawowa |
AWC dla usług wykonywanych przy użyciu balonów lub ste- |
100 |
|
rowców |
zwiększona o 100 za każdy balon lub sterowiec wpisany do certyfikatu |
|
5. |
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AHAC w zakresie: 1) obsługi ładunków (towarów poczty) – kat. 4 (ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkowników) w portach lotniczych, w których ruch roboczy wynosi: |
|
a) do 1 000 000 pasażerów lub do 25 000 ton ładunku |
30 |
|
b) od 1 000 000 do 2 000 000 pasażerów lub od 25 000 do 50 000 ton ładunku |
40 |
|
c) od 2 000 000 do 5 000 000 pasażerów lub od 50 000 do 125 000 ton ładunku |
60 |
d) od 5 000 000 do 10 000 000 pasażerów lub od 125 000 do 250 000 ton ładunku |
120 |
||
e) powyżej 10 000 000 pasażerów lub powyżej 250 000 ton ładunku |
230 |
||
2) obsługi dotyczącej zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne – kat. 7 (obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne) w portach lotniczych, w których ruch roboczy wynosi: |
|||
a) do 1 000 000 pasażerów lub do 25 000 ton ładunku |
60 |
||
b) od 1 000 000 do 2 000 000 pasażerów lub od 25 000 do 50 000 ton ładunku |
120 |
||
c) od 2 000 000 do 5 000 000 pasażerów lub od 50 000 do 125 000 ton ładunku |
230 |
||
d) od 5 000 000 do 10 000 000 pasażerów lub od 125 000 do 250 000 ton ładunku |
580 |
||
e) powyżej 10 000 000 pasażerów lub powyżej 250 000 ton ładunku |
700 |
||
Część IIIa Nadzór nad rynkiem przewozów lotniczych oraz inną działalnością gospodarczą w lotnictwie cywilnym, zgodnie z rozporządzeniem nr 965/2012/UE |
|||
Rodzaj czynności urzędowej |
Wysokość opłaty lotniczej w zł |
||
1 |
2 |
||
1. |
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AOC |
Opłata podstawowa w wysokości 100% opłaty podstawowej określonej w tabeli nr 1 część III podczęść 3.9.1 ust. 1 |
|
2. |
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad wydanymi zatwierdzeniami szczególnymi (dla przewoźników AOC oraz pozostałych użytkowników): |
||
1) |
na operacje przy ograniczonej widzialności (LVO) – za każde zezwolenie |
1068 |
|
2) |
na operacje z określonymi specyfikacjami minimalnych osiągów nawigacyjnych (MNPS) |
1068 |
|
3) |
na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi – ETOPS |
3202 |
|
4) |
na operacje z nawigacją w oparciu o charakterystyki systemów (PBN) – za każdą specyfikację PBN |
500 |
|
5) |
na operacje w przestrzeni powietrznej ze zredukowanymi minimami separacji pionowej (RVSM) |
1000 |
|
6) |
na operacje śmigłowcowe z użyciem systemu noktowizyjnego (NVIS) |
1000 |
|
7) |
na operacje śmigłowcowe z ładunkiem na zaczepie zewnętrznym (HHO) |
1000 |
|
8) |
na operacje śmigłowcowych służb ratownictwa medycznego (HEMS) |
2000 |
|
9) |
na inne zatwierdzenia szczególne wpisywane do specyfikacji operacyjnej, o których mowa w Dodatku II w Part-ARO przypis 20 – za każde zezwolenie |
1000 |
|
10) |
na transport materiałów niebezpiecznych – DG |
1000 |
11) na upoważnienie do szkolenia personelu pokładowego zgodnie z podczęścią CC (Part-CC) załącznika III do rozporządzenia nr 965/2012/UE
12) na upoważnienie do wydawania świadectw dopuszczenia do pracy personelu pokładowego zgodnie z podczęścią CC (Part-CC) załącznika III do rozporządzenia nr 965/2012/UE
2000
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad zgłaszającymi wykonywanie zarobkowych operacji specjalistycznych
4. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad zgłaszającymi wykonywanie operacji niezarob-kowych skomplikowanym statkiem powietrznym z napędem silnikowym
5. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami zezwolenia na wykonywanie zarobkowych operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka, w tym wykonywania zarobkowych operacji specjalistycznych
2000
5000
Część IV
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu ATO, CTO, ATCO TO, FISP TO oraz MTO
Wysokość opłaty lotniczej w zł
2
Rodzaj czynności urzędowej
1
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu ATO, CTO, ATCO TO lub FISP TO:
1) ATO
2) CTO, ATCO TO lub FISP TO
750
428
1047
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu MTO
Part-147 szkolącego na kategorię lub podkategorię
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad organizacjami szkoleniowymi mechaników lotniczych obsługi technicznej innych niż organizacje MTO Part-147
524
Część V Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu AMO, POA, CAMO |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d) w klasie badania nieniszczące 150 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przypisy: 1) W przypadku zatwierdzenia w wielu klasach końcowa opłata jest sumą opłat w poszczególnych klasach. 2) Wielkość jednostki organizacyjnej, gdzie: a) M – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą do 10 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego, b) Ś – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą od 10 do 100 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego, c) D – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą powyżej 100 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego. 3) Wyjaśnienia do kodu referencyjnego lotniska, zwanego „kodem” w tabeli nr 1 część III podczęść 3.8, znajdują się w Tomie 1 Załącznika 14 do Konwencji. |