Art. 00000000. Załącznik nr 6

Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze

OBJAŚNIENIA TERMINÓW UŻYTYCH W ZAŁĄCZNIKU

Ilekroć w załączniku nr 6 jest mowa o:

1) certyfikacie AHAC (Airport Handling Agent Certificate) – należy przez to rozumieć certyfikat agenta obsługi naziemnej;

2) certyfikacie AMO (Approved Maintenance Organization) – należy przez to rozumieć certyfikat jednostki obsługi technicznej i napraw;

3) certyfikacie AOC (Air Operation Certificate) – należy przez to rozumieć certyfikat przewoźnika lotniczego;

3a) certyfikacie ATO (Approved Training Organization) – należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, z wyjątkiem specjalności, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1 lit. j, k, r oraz s ustawy;

4) (uchylony)

5) certyfikacie CAMO (Continuing Airworthiness Management Organization) – należy przez to rozumieć certyfikat zarządzania ciągłą zdatnością do lotu;

6) (uchylony)

6a) certyfikacie ATCO TO (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organisation) – należy przez to rozumieć certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 4 i 4a ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

6b) certyfikacie FISP TO (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organisation) – należy przez to rozumieć certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu służb informacji powietrznej, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 8 i 9 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania świadectwa kwalifikacji oraz wpisywanych do niego uprawnień;

7) certyfikacie CTO (Certified Training Organization) – należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w zakresie wymaganym do uzyskania licencji pilota wiatrakowcowego turystycznego, pilota wiatrakow-cowego zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, dyspozytora lotniczego lub uprawnień wpisywanych do tych licencji;

8) certyfikacie FSTD (Flight Simulation Training Device) – należy przez to rozumieć certyfikat kwalifikacji szkoleniowego urządzenia symulacji lotów, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiającym wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;

9) (uchylony)

10) certyfikacie POA (Production Organization Approval) – należy przez to rozumieć certyfikat jednostki produkującej wyroby, części i akcesoria;

11) certyfikacie MTO (Approved Maintenance Training and Examination Organization) – należy przez to rozumieć certyfikat podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową lub organizacyjną w zakresie lotnictwa cywilnego upoważniający do prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w zakresie wymaganym do uzyskania licencji lub uprawnień wpisywanych do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej;

12) (uchylony)

13) ICAO – należy przez to rozumieć Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego;

14) Konwencji – należy przez to rozumieć Konwencję, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy;

15) licencji Part-66 – należy przez to rozumieć licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wydaną zgodnie z załącznikiem III Część 66 do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania;

16) IFR (Instrument Flight Rules) – należy przez to rozumieć przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów;

17) VFR (Visual Flight Rules) – należy przez to rozumieć przepisy dla lotów z widocznością;

18) Part-21 – należy przez to rozumieć część 21 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących;

19) Part-66 – należy przez to rozumieć Część 66 załącznika III do rozporządzenia nr 1321/2014/UE;

20) Part-145 – należy przez to rozumieć Część 145 załącznika II do rozporządzenia nr 1321/2014/UE;

21) Part-147 – należy przez to rozumieć Część 147 załącznika IV do rozporządzenia nr 1321/2014/UE;

22) Part M/F – należy przez to rozumieć Część M podsekcję F załącznika I do rozporządzenia nr 1321/2014/UE;

23) Part M/G – należy przez to rozumieć Część M podsekcję G załącznika I do rozporządzenia nr 1321/2014/UE;

24) PL-6 – należy przez to rozumieć szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych lotnictwa ogólnego i usługowego oraz obowiązków ich użytkowników zawarte w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy;

25) poświadczeniu ARC (Airworthiness Review Certificate) – należy przez to rozumieć poświadczenie przeglądu zdatności do lotu statku powietrznego;

26) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

27) rozporządzeniu 216/2008/WE – należy przez to rozumieć rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE;

28) rozporządzeniu 3922/91/EWG – należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady EWG nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego;

28a) rozporządzeniu nr 965/2012/UE – należy przez to rozumieć rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;

29) FFS (Full Flight Simulator) – należy przez to rozumieć kompletny symulator lotu stanowiący pełnowymiarową replikę kabiny samolotu, włącznie z zabudową pełnego wyposażenia oraz instalacją programów komputerowych niezbędnych do odwzorowania konkretnego typu, rodzaju, modelu lub serii samolotu w warunkach na ziemi i w locie, z systemem wizualizacji zapewniającym widok na zewnątrz kabiny pilotów oraz system odwzorowywania ruchu;

30) FTD (Flight Training Device) – należy przez to rozumieć urządzenie do szkolenia lotniczego stanowiące pełnowymiarową replikę przyrządów samolotów, jego wyposażenia, paneli i sterownic w otwartej lub zamkniętej kabinie załogi, zawierającą niezbędne wyposażenie i programy komputerowe reprezentujące odwzorowywany samolot w warunkach na ziemi i w locie bez systemu odwzorowywania ruchu lub systemu wizualizacji;

31) FNTP (Flight and Navigation Procedures Trainer) – należy przez to rozumieć urządzenie do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych, które przedstawia kabinę i otoczenie włącznie z zabudową pełnego wyposażenia oraz instalacją programów komputerowych niezbędnych do odwzorowania danej klasy samolotu w warunkach na ziemi i w locie w takim stopniu, że systemy te działają tak jak systemy samolotu;

32) BITD (Basic Instrument Training Device) – należy przez to rozumieć urządzenie do podstawowego szkolenia w lotach według wskazań przyrządów, które przedstawia stanowisko ucznia pilota w danej klasie samolotów przy wykorzystaniu tablicy przyrządów na bazie ekranu i sprężynowego urządzenia sterowania lotem, stanowiące platformę szkoleniową co najmniej w aspekcie proceduralnym lotu według wskazań przyrządów;

33) OTD (Other Training Devices) – należy przez to rozumieć inne urządzenia szkoleniowe wykorzystywane do celów szkoleniowych, jeśli środowisko kabiny załogi nie jest konieczne.

34) (uchylony)

35) (uchylony)

36) (uchylony)

37) (uchylony)

38) (uchylony)

39) (uchylony)

OPŁATY LOTNICZE

Tabela nr 1

Wykaz czynności urzędowych i wysokość stawki opłaty lotniczej za koncesje, zezwolenia, promesy, licencje, certyfikaty, świadectwa, zaświadczenia i inne dokumenty

Część I Koncesje i zezwolenia

1.1. Koncesje

 

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1. W zakresie koncesji na przewóz lotniczy:

 

1) przyznanie uprawnień do wykonywania regularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) i liczby miejsc pasażerskich

6000

2) przyznanie uprawnień do wykonywania regularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20

4000

3) przyznanie uprawnień do wykonywania nieregularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) i liczby miejsc pasażerskich

5000

4) przyznanie uprawnień do wykonywania nieregularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub liczbę miejsc pasażerskich poniżej 20

2000

5) zmiana koncesji

10% wynikającej z uprawnień stawki lub sumy stawek określonych w pkt 1–4

2. Wydanie promesy koncesji na przewóz lotniczy

50% stawki lub sumy stawek określonych w ust. 1 pkt 1–4, z uwzględnieniem zakresu uprawnień objętych promesą

3. Związane z nadzorem nad koncesjonariuszami:

 

1) wyrażenie zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego leasingującego od innego przedsiębiorstwa statek powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie nie-będącym członkiem Konfederacji Szwajcarskiej, państwem członkowskim UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym

2000

2) zmiana decyzji w sprawie wyrażenia zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego leasingujące-go od innego przedsiębiorstwa statek powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie niebędącym członkiem Konfederacji Szwajcarskiej, państwem członkowskim UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w zakresie:

a) okresu na jaki została wyrażona zgoda

b) przyznanych decyzją uprawnień

1000

 

3) inne czynności związane ze zmianą decyzji w sprawie wyrażenia

200

zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego przewoź-

nika lotniczego leasingującego od innego przedsiębiorstwa statek

powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie niebędącym

członkiem Konfederacji Szwajcarskiej, państwem członkowskim

UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia

o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Ob-

szarze Gospodarczym)

 

1.2. Zezwolenia

 
 

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

 

1

2

1.

W zakresie zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego:

 
 

1) przyznanie uprawnienia do zarządzania lotniskiem użytku publicznego

6000

 

2) czynności związane ze zmianą zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego

600

2.

Promesa zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego

3000

3.

W zakresie zezwolenia na obsługę naziemną na lotnisku użytku publicznego:

1) przyznanie uprawnień do wykonywania usług obsługi naziemnej na danym lotnisku użytku publicznego:

 
 

a) w kat. 1 – ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkowników

1000

 

b) w kat. 2 – obsługa pasażerów

1000

 

c) w kat. 3 – obsługa bagażu

600

 

d) w kat. 4 – obsługa ładunków (towarów i poczty)

1000

 

e) w kat. 5 – obsługa płytowa statków powietrznych

1000

 

f) w kat. 6 – obsługa kabinowa statków powietrznych

1000

 

g) w kat. 7 – obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne

6000

 

h) w kat. 8 – obsługa techniczno-administracyjna statków powietrznych

1000

 

i) w kat. 9 – obsługa operacyjna lotu i administracyjna załóg statków powietrznych

1000

 

j) w kat. 10 – transport naziemny

1000

 

k) w kat. 11 – obsługa w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych

1000

 

2) przyznanie uprawnień do wykonywania własnej obsługi naziemnej na danym lotnisku użytku publicznego za każdą z kategorii określonych w ust. 3 pkt 1

1000

 

3) czynności związane ze zmianą zezwolenia na obsługę naziemną

10% stawki lub sumy stawek określonych

 

na danym lotnisku użytku publicznego

w pkt 1 i 2, z uwzględnieniem zakresu przyznanych uprawnień

4. W zakresie zezwolenia na prawa sprzedaży:

1) zezwolenie na prowadzenie przez obcego przewoźnika lotniczego sprzedaży przewozów lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

2) czynności związane ze zmianą zezwolenia na prowadzenie przez obcego przewoźnika lotniczego sprzedaży przewozów lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

6000

600

5. Rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia na wykonywanie przewozów lotniczych na określonych trasach lub obszarach polskiemu przewoźnikowi lotniczemu lub przewoźnikowi lotniczemu posiadającemu koncesję udzieloną przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym

2093

6. (uchylony)

 

7. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie przez przewoźnika lotniczego z państwa trzeciego przewozów lotniczych do, z lub na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

1) regularnych (zezwolenie eksploatacyjne)

2) nieregularnych (10 lub więcej nieregularnych lotów handlowych w jednym sezonie rozkładowym – zezwolenie ogólne)

20 927

15 695

8. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia pojedynczego na wykonywanie przez przewoźnika lotniczego z państwa trzeciego przewozów lotniczych do, z lub na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

0

9. Rozpatrzenie wniosku o zmianę lub dokonanie z urzędu zmiany w upoważnieniu lub zezwoleniu, wskazanych w ust. 5–10

0

10. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia pojedynczego na wykonanie dziesiątego lub kolejnych nieregularnych lotów handlowych, obejmujących lądowanie handlowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w danym sezonie rozkładowym dla przewoźnika lotniczego z państwa trzeciego.

15 695

Część II Licencje i świadectwa kwalifikacji

2.1. Licencje i świadectwa kwalifikacji mechaników obsługi technicznej

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1. Wydanie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej po raz pierwszy lub jej przywrócenie

200

2. Każde następne wydanie licencji, o której mowa w ust. 1, bez względu na zakres wpisanych kategorii lub podkategorii

100

3. Wpisanie nowego uprawnienia do licencji, o której mowa w ust. 1, za każde uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia lub przywrócenie jego ważności

108

4. Uznanie licencji, o której mowa w ust. 1, wydanej przez właściwy organ obcego państwa

1000

5.

Wydanie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 po raz pierwszy z wpisaną jedną kategorią lub podkategorią w zakresie:

 
 

1) B1.1, B1.3, B2, C

300

 

2) B1.2, B1.4

200

 

3) pozostałych kategorii lub podkategorii

100

6.

Przedłużenie ważności licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66, niezależnie od uprawnień wpisanych do licencji

200

7.

Przywrócenie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 bez względu na zakres wpisanych kategorii lub podkategorii

200

8.

Wpisanie do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 uprawnienia, typu statku powietrznego lub grupy statków powietrznych:

 
 

1) za każde uprawnienie

100

 

2) za typ w każdej kategorii lub podkategorii

100

 

3) za każdą grupę

100

9.

Wpisanie drugiej i każdej kolejnej kategorii lub podkategorii do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 w zakresie:

 
 

1) B1.1, B1.3, B2, C

100

 

2) B1.2, B1.4

100

 

3) innych kategorii lub podkategorii

50

10.

Wydanie duplikatu licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 lub wprowadzenie w licencji zmian danych adresowych

40

11.

Zniesienie ograniczenia obsługowego w licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66

100

12.

Konwersja kwalifikacji krajowych do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66

100

13.

Wydanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych po raz pierwszy lub jego przywrócenie

100

14.

Każde następne wydanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych

100

15.

Wpisanie nowego uprawnienia do świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych, za każde uzyskane uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia, przywrócenie ważności uprawnienia

100

16.

Uznanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych wydanego przez właściwy organ obcego państwa

1000

17.

Wydanie duplikatu świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych lub wprowadzenie do niego zmian danych adresowych

40

2.2. Licencje i świadectwa kwalifikacji pozostałych członków personelu lotniczego

 

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

 

1

2

1.

Wydanie licencji po raz pierwszy lub jej przywrócenie dla:

 
 

1) pilota samolotowego rekreacyjnego, pilota samolotowego turystycznego, pilota śmigłowcowego rekreacyjnego, pilota śmigłowcowego turystycznego, pilota wiatrakowcowego, pilota balonowego rekreacyjnego, pilota balonowego, pilota szybowcowego rekreacyjnego, pilota szybowcowego, pilota sterowcowego

66

 

2) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowe-go zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego

108

 

3) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego

215

2.

Każde następne wydanie licencji:

 
 

1) pilota samolotowego rekreacyjnego, pilota samolotowego turystycznego, pilota śmigłowcowego rekreacyjnego, pilota śmigłowcowego turystycznego, pilota wiatrakowcowego, pilota balonowego rekreacyjnego, pilota balonowego, pilota szybowcowego rekreacyjnego, pilota sterowcowego

44

 

2) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowe-go zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego

108

 

3) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego, dyspozytora lotniczego

162

3.

Wpisanie nowego uprawnienia do licencji za każde uzyskane uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia, przywrócenie ważności uprawnienia:

 
 

1) pilota balonowego rekreacyjnego, pilota balonowego, pilota szybowcowego rekreacyjnego, pilota szybowcowego

44

 

2) pilota samolotowego rekreacyjnego, pilota samolotowego turystycznego, pilota śmigłowcowego rekreacyjnego, pilota śmigłowcowego turystycznego, pilota wiatrakowcowego, pilota sterowco-wego

44

 

3) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowe-go zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego

108

 

4) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego

215

4. Uznanie licencji wydanej przez właściwy organ obcego państwa:

1) pilota samolotowego rekreacyjnego, pilota samolotowego turystycznego, pilota śmigłowcowego rekreacyjnego, pilota śmigłowcowego turystycznego, pilota wiatrakowcowego, pilota balonowego rekreacyjnego, pilota balonowego, pilota szybowcowego rekreacyjnego, pilota szybowcowego turystycznego, pilota sterowcowego

108

 

2) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego

3) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego

1068

1603

5.

Wydanie duplikatu licencji, o której mowa w ust. 1, lub wprowadzenie do niej zmian danych adresowych

44

6.

Wydanie świadectwa kwalifikacji po raz pierwszy lub jego przywrócenie dla:

 
 

1) pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe

44

 

2) informatora służby informacji powietrznej lub informatora lotniskowej służby informacji powietrznej

44

7.

Każde następne wydanie świadectwa kwalifikacji dla:

 
 

1) pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe

44

 

2) informatora służby informacji powietrznej lub informatora lotniskowej służby informacji powietrznej

44

8.

Wpisanie nowego uprawnienia do świadectwa kwalifikacji, za każde uzyskane uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia, przywrócenie ważności uprawnienia

43

9.

Uznanie świadectwa kwalifikacji wydanego przez właściwy organ obcego państwa

108

10. Wydanie duplikatu świadectwa kwalifikacji lub wprowadzenie do niego zmian danych adresowych

44

 

Część III Certyfikaty, świadectwa, zaświadczenia i inne dokumenty

 

3.1. Certyfikacja podmiotów w zakresie szkolenia lotniczego

 

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

 

1

2

1.

Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu ATO lub

Opłata podstawowa

 

CTO po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu CTO nie-

449

 

ważnego dłużej niż 12 miesięcy w zakresie:

zwiększona o opłatę za poszczególne wskazane specjalności

 

1) pilot samolotowy rekreacyjny

148

 

2) pilot samolotowy turystyczny

151

 

3) pilot samolotowy zawodowy

300

 

4) pilot samolotowy liniowy

748

 

5) pilot śmigłowcowy rekreacyjny

148

 

6) pilot śmigłowcowy turystyczny

151

 

7) pilot śmigłowcowy zawodowy

300

8) pilot śmigłowcowy liniowy

748

9) pilot wiatrakowcowy turystyczny

151

10) pilot wiatrakowcowy zawodowy

449

11) pilot sterowcowy turystyczny

151

12) pilot sterowcowy zawodowy

300

13) pilot balonowy rekreacyjny

148

14) pilot balonowy

151

15) pilot szybowcowy rekreacyjny

148

16) pilot szybowcowy

151

17) nawigator lotniczy

300

18) mechanik pokładowy

300

19) pilot ultralekkiego statku powietrznego

151

20) pilot wiatrakowca ultralekkiego

151

21) pilot motolotni

151

22) instruktor

300

2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu CTO, ATCO TO lub FISP TO w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy w zakresie:

Opłata podstawowa

300

zwiększona o opłatę za poszczególne specyfikacje

1) kontroler ruchu lotniczego

748

2) dyspozytor lotniczy

449

3) informator służby informacji powietrznej

449

4) praktykant-kontroler ruchu lotniczego

748

3. Przeprowadzenie procesu certyfikacji na rozszerzenie zakresu certyfikatu ATO, CTO, ATCO TO lub FISP TO i wydanie nowego certyfikatu w zakresie:

Opłata podstawowa

162

zwiększona o opłatę za poszczególne wskazane specjalności

1) pilot samolotowy rekreacyjny

108

2) pilot samolotowy turystyczny

108

3) pilot samolotowy zawodowy

269

4) pilot samolotowy liniowy

535

5) pilot śmigłowcowy rekreacyjny

108

6) pilot śmigłowcowy turystyczny

108

7) pilot śmigłowcowy zawodowy

269

8) pilot śmigłowcowy liniowy

535

9) pilot wiatrakowcowy turystyczny

108

10) pilot wiatrakowcowy zawodowy

428

11) pilot sterowcowy turystyczny

108

12) pilot sterowcowy zawodowy

269

13) pilot balonowy rekreacyjny

108

14) pilot balonowy

108

15) pilot szybowcowy rekreacyjny

108

16) pilot szybowcowy

108

17) nawigator lotniczy

162

18) mechanik pokładowy

162

19) kontroler ruchu lotniczego

696

20) dyspozytor lotniczy

535

21) informator służby informacji powietrznej

428

22) praktykant-kontroler ruchu lotniczego

696

23) pilot ultralekkiego statku powietrznego

108

24) pilot wiatrakowca ultralekkiego

108

25) pilot motolotni

108

26) instruktor

215

27) informator lotniskowej służby informacji powietrznej

428

4. Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu organizacji szkoleniowej lotniczej albo dokumentu równoważnego wydanego przez inne państwo na podstawie wymagań ICAO w zakresie:

Opłata podstawowa

5337

zwiększona o opłatę za poszczególne specjalności

1) pilota paralotni, pilota lotni, uprawnienia na klasę samolotów jednosilnikowych, uprawnienia do wykonywania lotów nocnych VFR, uprawnienia na motoszybowiec, uprawnienia na klasę balonu, uprawnienia do wykonywania lotów z napędem, uprawnienia do wykonywania lotów na motoparalotni

108

za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie

2) pilota samolotowego, pilota sterowcowego, pilota ultralekkiego statku powietrznego, pilota śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 600 kg, pilota wiatrakowca ultralekkiego, pilota motolotni, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego

215

za każdą wskazaną specjalność

3) uprawnienia do lotów z pasażerem, uprawnienia do zarobkowego wykonywania czynności dowódcy balonu wolnego na gaz, uprawnienia do zarobkowego wykonywania czynności dowódcy balonu wolnego na ogrzane powietrze

322

za każde wskazane uprawnienie

4) specjalności nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego, uprawnienia na klasę samolotów wielo-silnikowych

428

za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie

5) specjalności instruktora

535

za każde wskazane uprawnienie

6) uprawnienia do lotów IFR, uprawnienia pilota doświadczalnego

748

za każde wskazane uprawnienie

7) specjalności pilota zawodowego, uprawnienia na typ samolotu z załogą jednoosobową (wpisywany do licencji), uprawnienia na typ śmigłowca jednosilnikowy z załogą jednoosobową

855

za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie

8) specjalności pilota liniowego, informatora służby informacji powietrznej, informatora lotniskowej służby informacji powietrznej, dyspozytora lotniczego, uprawnienia na typ śmigłowca wielosilni-kowy z załogą jednoosobową

1603

za każdą specjalność lub uprawnienie

9) specjalności praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego i kontrolera ruchu lotniczego

2135

10) uprawnienia na typ samolotu z załogą wieloosobową, uprawnienia na typ śmigłowca z załogą wieloosobową

3202

za każdą specjalność lub uprawnienie

5. Przeprowadzenie procesu certyfikacji urządzenia do szkolenia lotniczego i wydanie certyfikatu po raz pierwszy albo przywrócenie ważności certyfikatu dla:

 

1) BITD

535

2) FNPT

535

3) FTD

855

4) FFS

855

6. Przeprowadzanie procesu certyfikacji na rozszerzenie zakresu certyfikatu FTD dla wszystkich uprawnień lub specjalności

2135

7. Wydanie certyfikatu kwalifikacji szkoleniowego urządzenia symulacji lotu (FSTD)

535

za każde zatwierdzenie

8. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia szkoleń podstawowych i egzaminowania, za każdą kategorię lub podkategorię:

 

1) B1.1, B1.3, B2

748

2) B1.2, B1.4

642

3) inne kategorie lub podkategorie

535

9. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia szkoleń i egzaminowania, za każdy typ statku powietrznego w poszczególnych kategoriach lub podkategoriach:

 

1) B1.1, B1.3, B2

375

2) B1.2, B1.4

322

3) inne kategorie lub podkategorie

269

10. Przeprowadzanie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia egzaminów, za każdy typ statku powietrznego w poszczególnych kategoriach lub podkategoriach:

 

1) B1.2, B1.4

647

2) innych kategoriach

535

11. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO w zakresie obsługi technicznej statków powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce oraz samolotów i śmigłowców, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia nr 2018/1139/UE, i wydanie certyfikatu na:

opłata podstawowa

322

zwiększona o opłatę za każdą specjalność

1) statek powietrzny jako całość

535

2) płatowiec

269

3) silnik

269

4) awionikę

269

12. Rozszerzenie zakresu certyfikatu MTO Part-147:

 

1) za każdą kategorię

2) za każdy typ statku powietrznego:

215

a) szkolenie i egzaminowanie

428

b) egzaminowanie

322

13. Rozszerzenie zakresu certyfikatu MTO

322

14. Wpisanie do rejestru podmiotów szkolących i wydanie zaświadczenia o wpisie

162

15.

Rozszerzenie wpisu do rejestru podmiotów szkolących i wydanie zaświadczenia o wpisie

108

16.

Przeprowadzenie procesu zaliczenia wiedzy i kwalifikacji lotniczych do egzaminów z modułów Part-66 za każdą kategorię i podkategorię licencji Part-66

50

3.2. Rejestracja statków powietrznych

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1.

Rezerwacja znaków rozpoznawczych

30

2.

Przedłużenie rezerwacji znaków rozpoznawczych

20

3.

Przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku powietrznego do rejestru cywilnych statków powietrznych lub ewidencji statków powietrznych i wydanie świadectwa rejestracji lub ewidencji:

   
 

1) lotni, motolotni, paralotni, balonów, spadochronów

 

50

 

2) szybowców, motoszybowców, statków powietrznych kategorii specjalnej

 

70

 

3) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM):

   
 

a) do 1000 kg

 

100

 

b) od 1000 kg do 5700 kg

 

300

 

c) od 5700 kg do 20 000 kg

 

800

 

d) powyżej 20 000 kg

 

2000

4.

Wydanie duplikatu lub wymiana świadectwa rejestracji lub świadectwa ewidencji dokonana na wniosek jego posiadacza

30

5.

Wydanie zaświadczenia o wykreśleniu statku powietrznego z rejestru lub ewidencji albo wydanie zaświadczenia o niewpisaniu statku powietrznego do rejestru lub ewidencji

50

6.

Wydanie wyciągu z rejestru cywilnych statków powietrznych lub z ewidencji statków powietrznych

300

7.

Przeprowadzenie postępowania o wydanie zgody na wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych zgodnie z art. 35 ustawy

80

8.

Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania osobie innej niż właściciel

100

9.

Przydział kodu adresowego transpondera MODE-S

200

10.

Dokonanie wpisu zastawu cywilnego lub rejestrowego w świadectwie rejestracji lub świadectwie ewidencji

100

3.3. Certyfikacja sprzętu lotniczego (Type Certificate)

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość stawki w zł

1

2

1.

Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi typu (nie obejmuje czynności, za które pobierane są opłaty wnoszone na rzecz EASA) dla:

   
 

1) samolotów o maksymalnej masie startowej (MTOM):

   
 

a) do 1000 kg (w tym ultralekkie)

 

1500

 

b) od 1000 kg do 5700 kg

 

3200

c) od 5700 kg do 20 000 kg

8000

d) powyżej 20 000 kg

18 000

2) wiropłatów

jak dla samolotów

3) sterowców

4000

4) motoszybowców

1500

5) szybowców

1000

6) balonów załogowych

1000

7) statków powietrznych kategorii specjalnej

500–3000

8) spadochronów

9) silników lotniczych o maksymalnej mocy startowej lub dopuszczalnym ciągu:

500

a) do 75 kW

800

b) od 75 kW do 375 kW lub 10 000 N

1200

c)  od 375 kW do 750 kW lub od 10 000 N do 50 000 N

3500

d) powyżej 750 kW lub 50 000 N

8000

10) silników do motoszybowców, samolotów ultralekkich lub motolotni

11) śmigieł:

300

a) o skoku stałym lub nastawnym na ziemi

600

b) o skoku zmiennym

2000

12) motolotni

400

13) lotni

80

14) paralotni

15) wydanie uzupełniającego certyfikatu typu (STC) dla samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM):

60

a)   do 1000 kg (w tym ultralekkie)

300

b) od 1000 kg do 5700 kg

1000

c) od 5700 kg do 20 000 kg

2000

d) powyżej 20 000 kg

5000

2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie orzeczenia typu dla następującego sprzętu lotniczego:

 

1) urządzenia ratownicze dla konstrukcji ultralekkich, lotni, motolotni i paralotni

200–600

2) zaczepy do holowania szybowców i transparentów

100

3) uprzęże do lotni i paralotni

60

3. Zmiany i uzupełnienia certyfikacji sprzętu lotniczego

50% stawki określonej w ust. 1 lub 2

4. Zatwierdzanie biuletynów zdatności lub dokumentacji technicznej statków powietrznych i wyposażenia istotnych dla bezpieczeństwa lotniczego:

1) programów prób na ziemi oraz programów prób w locie dla:

a) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM):

 

– do 1000 kg (w tym ultralekkie)

100

– od 1000 kg do 5700 kg

300

– od 5700 kg do 20 000 kg

500

– powyżej 20 000 kg

1000

b) pozostałych rodzajów statków powietrznych

100

2)

instrukcji użytkowania w locie dla:

a) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM):

– do 1000 kg (w tym ultralekkie)

300

 

– od 1000 kg do 5700 kg

500

 

– od 5700 kg do 20 000 kg

2000

 

– powyżej 20 000 kg

8000

 

b) motoszybowców i szybowców

200

 

c) sterowców i balonów załogowych

500

 

d) statków powietrznych kategorii specjalnej

50–800

 

e) spadochronów

50

 

f) motolotni, lotni i paralotni

50

3)

instrukcji obsługi technicznej dla:

a) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM):

 
 

– do 1000 kg (w tym ultralekkie)

200

 

– od 1000 kg do 5700 kg

500

 

– od 5700 kg do 20 000 kg

1000

 

– powyżej 20 000 kg

3000

 

b) pozostałych statków powietrznych i silników

100

4)

głównego wykazu wyposażenia minimalnego (MMEL) dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM):

 
 

a) do 5700 kg

500

 

b) powyżej 5700 kg

1000

5. Zmiany w dokumentacji technicznej

50% stawki określonej w ust. 4

6. Szczególne przypadki certyfikacji:

 

1)

uznanie dokumentów zdatności wydanych przez władze lotnicze innych państw:

a) dla samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM):

 
 

– do 1000 kg (w tym ultralekkie)

200

 

– od 1000 kg do 5700 kg

500

 

– od 5700 kg do 20 000 kg

1000

 

– powyżej 20 000 kg

6000

 

b) dla pozostałych rodzajów statków powietrznych

100

2)

wydanie świadectw zgodności z normą hałasu, wibracji oraz zanieczyszczeniem ziemi, wody i powietrza dla:

a) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM):

 
 

– do 5700 kg

500

 

– powyżej 5700 kg

2000

 

b) pozostałych rodzajów statków powietrznych

300

 

3) wydanie świadectwa zgodności z normą hałasu, wibracji oraz za-

300

3000

nieczyszczenia ziemi, wody i powietrza dla importowanych stat-

ków powietrznych

4) certyfikacja statków powietrznych bezpilotowych, wszystkich ro-

dzajów

 

3.4. Zdatność do lotu statków powietrznych

 

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

 

1

2

1.

Przeprowadzenie procesu oceny zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego po raz pierwszy dla:

1) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM):

 
 

a) do 1000 kg (w tym ultralekkie)

300

 

b) od 1000 kg do 2730 kg

900

 

c) od 2730 kg do 20 000 kg

3000

 

d) powyżej 20 000 kg

10 000

 

2) sterowców i bezpilotowych

400

 

3) szybowców

120

 

4) motoszybowców

250

 

5) balonów załogowych

250

 

6) spadochronów osobowych

120

 

7) spadochronów ratunkowych

200

2.

Przedłużanie i odnawianie świadectw zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego dla statków powietrznych, wykonanie przeglądu zdat-ności do lotu i wydanie poświadczenia ARC

75% opłaty określonej w ust. 1

3.

Wydanie poświadczenia ARC w oparciu o rekomendację organizacji CAMO (wg Part-M/G z przywilejem M.A.711(b)) – obejmuje to kontrole Prezesa Urzędu, zatwierdzanie wszelkiego typu dokumentacji i ich zmian

10% opłaty określonej w ust. 1

4.

Wystawienie eksportowego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego lub dokumentu równoważnego dla elementu wyposażenia:

1) samoloty i wiropłaty o maksymalnej masie startowej (MTOM):

 
 

a) do 2730 kg

100

 

b) od 2730 kg do 5700 kg

300

 

c) od 5700 kg do 20 000 kg

500

 

d) powyżej 20 000 kg

1500

 

2) sterowce

200

 

3) motoszybowce

100

 

4) szybowce

50

 

5) balony załogowe

50

 

6) spadochrony osobowe

30

 

7) spadochrony ratunkowe

80

5. Wystawienie świadectw oględzin dla statków powietrznych będących w próbach:

1) samoloty i wiropłaty o maksymalnej masie startowej (MTOM):

a) do 1000 kg (w tym ultralekkie)

b) od 1000 kg do 5700 kg

c) od 5700 kg do 20 000 kg

d) powyżej 20 000 kg

2) szybowce

3) motoszybowce

4) inne (w szczególności sterowce, balony)

200

300

700

2000

55

100

200

6. Wydanie duplikatu dokumentów, o których mowa w ust. 1–5 i 7

55

7. Wydanie zezwolenia na wykonanie lotu przez statek powietrzny nie-mający ważnego świadectwa zdatności do lotu o maksymalnej masie startowej (MTOM):

1) do 1000 kg

2) od 1000 kg do 5700 kg

3) od 5700 kg do 20 000 kg

4) powyżej 20 000 kg

100

300

1000

3000

8. Zatwierdzenie personelu przeglądu zdatności do lotu statku powietrznego wykonującego przeglądy zdatności do lotu na podstawie rozporządzenia nr 1321/2014/UE pkt M.A.901 (g)

300

3.5. Certyfikacja jednostek produkujących wyroby, części i akcesoria

Rodzaj czynności urzędowej

Zakres prac

A1 Samoloty duże

A3 Śmigłowce duże

B1 Silniki turbinowe

A2 Samoloty małe

A4 Śmigłowce małe

A5 Autożyra

A6 Szybowce

A7 Motoszybowce

A8 Balony załogowe

A9 Sterowce

A11 Samoloty klasy VLA

A12 Inne

B2 Silniki tłokowe

B3 APU

D2 Wydawanie pozwolenia na lot

B4 Śmigła

C1 Akcesoria

C2 Części

D1 Czynności obsługowe

Wysokość stawki w zł

1.   Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certy

fikatu POA po raz pierwszy lub wznowienie ważności zatwierdzenia nieważnego dłużej niż 12 miesięcy

2000

1000

500

2. Rozszerzenie zakresu zatwierdzenia:

1) Rozszerzenie zakresu prac

2) Rozszerzenie o inne typy wyrobów

– w zatwierdzonym zakresie prac

840

420

140

jak za zatwierdzenie zmiany znaczącej (ust. 3)

3. Zatwierdzenie zmian znaczących w organizacji posiadającej zatwierdzenie

25% wartości opłaty jak za certyfikację (ust. 1)

50% wartości opłaty jak za certyfikację (ust. 1)

4. Wydanie zgody na produkcję wyrobów, części lub akcesoriów bez przeprowadzenia procesu certyfikacji i wydania certyfikatu POA

3.6. Certyfikacja jednostek obsługi technicznej sprzętu lotniczego i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość stawki w zł

1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AMO po raz pierwszy lub wznowienie certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy, dla jednostki:

 

1) spełniającej wymagania PART-1451)

 

a) w klasie statki powietrzne

A1

A2

A3

A4

3000

1500

1500

1100

b) w klasie silniki

B1

B2

B3

 

2250

1100

750

 

c) w klasie podzespoły

450 za każdą kategorię

d) w klasie badania nieniszczące

450

2) spełniającej wymagania PART M/F1)

 

a) w klasie statki powietrzne

A1

A2

A3

A4

 

1100

1100

750

b) w klasie silniki

B1

B2

B3

 

1500

750

450

 

c) w klasie podzespoły

300 za każdą kategorię

d) w klasie badania nieniszczące

300

3) spełniającej wymagania PL-61)

 

a) w klasie statki powietrzne

A1

A2

A3

A4

 

750

750

450

b) w klasie silniki

B1

B2

B3

 

900

500

300

 

c) w klasie podzespoły

200 za każdą kategorię

d) w klasie badania nieniszczące

200

2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji jednostki zarządzania ciągłą zdatnością do lotu i wydanie certyfikatu CAMO po raz pierwszy lub wznowienie certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy:

 

1) spełniającej wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(a)

A1

A2

A3

A4

3000

1500

1500

500

2) spełniającej wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(b)

2000

1000

700

400

3) spełniającej wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(c)

1500

700

500

250

4) spełniającej wymagania PL-6

 

600

400

200

3. Rozszerzenie zakresu certyfikatu AMO o nową kategorię

Stawka jak w ust. 1 w zakresie dodanych kategorii

4. Rozszerzenie zakresu certyfikatu CAMO o nową kategorię

Stawka jak w ust. 2 w zakresie dodanych kategorii

Kategorie:

A1 – samoloty o maksymalnej masie startowej (MTOM) powyżej 5700 kg A2 – samoloty o maksymalnej masie startowej (MTOM) 5700 kg i poniżej A3 – śmigłowce

A4 – statki powietrzne inne niż kategoria A1, A2 i A3

B1 – silniki turbinowe

B2 – silniki tłokowe B3 – silniki pomocnicze APU

3.7. Uznawanie certyfikatów wydanych przez nadzory obcych państw

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość stawki w zł

Wielkość jednostki organizacyjnej2)

M

Ś

D

* 1. Uznanie certyfikatu AOC lub dokumentu równoważnego

500

1500

4500

2. Uznanie certyfikatu AMO lub dokumentu równoważnego

Opłata lotnicza jak w podczęści 3.6. ust. 1 pkt 3

3. Uznanie certyfikatu CAMO lub dokumentu równoważnego

Opłata lotnicza jak w podczęści 3.6. ust. 2 pkt 4

4. Uznanie certyfikatu symulatora lotu oraz urządzeń treningowych

300

500

1000

3.8. Certyfikacja i rejestracja lotnisk3)

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1. Przeprowadzenie postępowania o wydanie promesy zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego i wydanie promesy:

1) o literze kodu A, B

2) o literze kodu C, D, E

5000

25 000

2.  Przeprowadzenie postępowania o wydanie promesy zezwolenia na zało

żenie lotniska użytku wyłącznego i wydanie promesy:

1) o literze kodu A, B

2) o literze kodu C, D, E

1500

3000

3. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na założenie lotniska użytku publicznego i wydanie zezwolenia:

1) o literze kodu A, B

2) o literze kodu C, D, E

10 000

40 000

4. Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na założenie lotniska użytku wyłącznego i wydanie zezwolenia:

1) o literze kodu A, B

2) o literze kodu C, D, E

2000

4000

5.

Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lotniska użytku publicznego do rejestru lotnisk cywilnych i wydanie zaświadczenia o wpisie:

1) o literze kodu A, B

2) o literze kodu C, D, E

7000

30 000

6.

Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lotniska użytku wyłącznego do rejestru lotnisk cywilnych i wydanie zaświadczenia o wpisie:

 
 

1) o literze kodu A, B

2500

 

2) o literze kodu C, D, E

5000

7.

Wydanie zaświadczenia o wpisie lotniska do rejestru lotnisk cywilnych

100

8.

Przeprowadzenie postępowania o dokonanie zmiany w rejestrze lotnisk cywilnych

300

9.

Wydanie zmienionego zaświadczenia o wpisie lotniska do rejestru lotnisk cywilnych

100

10.

Zatwierdzenie instrukcji operacyjnej nowo zakładanego lotniska użytku publicznego:

 
 

1) o literze kodu A

8000

 

2) o literze kodu B

16 000

 

3) o literze kodu C

24 000

 

4) o literze kodu D

32 000

 

5) o literze kodu E

40 000

11.

Zatwierdzenie instrukcji operacyjnej nowo zakładanego lotniska użytku wyłącznego:

 
 

1) o literze kodu A

500

 

2) o literze kodu B

1600

 

3) o literze kodu C

2700

 

4) o literze kodu D

3800

 

5) o literze kodu E

5000

12.

Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na wprowadzenie pojedynczej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska użytku publicznego:

 
 

1) o literze kodu A, B

1300

 

2) o literze kodu C, D, E

2600

13.

Przeprowadzenie postępowania o wydanie zezwolenia na wprowadzenie pojedynczej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska użytku wyłącznego o literze kodu A, B, C, D, E

200

14.

Przeprowadzenie postępowania o wpisanie lądowiska do ewidencji lądowisk i wydanie zaświadczenia

1000

15.

Wydanie zaświadczenia o wpisie lądowiska do ewidencji lądowisk

100

16.

Wydanie duplikatu zaświadczenia o wpisie lądowiska do ewidencji lądowisk lub o wpisie lotniczego urządzenia naziemnego do rejestru lotniczych urządzeń naziemnych

300

17.

Wydanie zgody na odstępstwo od wymogów dotyczących powierzchni ograniczających przeszkody

2670

18. Przeprowadzenie procesu certyfikacji lotniska:

   

1) o literze kodu A

 

10 000

2) o literze kodu B

 

20 000

3) o literze kodu C

 

30 000

4) o literze kodu D

 

40 000

5) o literze kodu E

 

50 000

19. Przeprowadzenie procesu certyfikacji rozszerzającego zakres upraw-

   

nień wynikających z procesu certyfikacji, o wykonywanie operacji:

   

1) lądowania w warunkach ograniczonej widzialności (LVO) dla:

   

a) kategorii II (CAT II)

 

20 000

b) kategorii III A (CAT III A)

 

30 000

c) kategorii III B (CAT III B)

 

40 000

d) kategorii III C (CAT III C)

 

55 000

2) startów przy ograniczonej widzialności (LVTO)

 

20 000

20. Przeprowadzenie procesu certyfikacji lotniska przedłużającego waż-

50% stawki określonej w ust. 18

ność certyfikatu lotniska

   

21. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 19,

 

50% opłaty określonej

przedłużającego ważność uprawnień

 

w ust. 19

22. Przeprowadzenie procesu certyfikacji wznawiającego ważność certy-

50% stawki określonej w ust. 18

fikatu, który był nieważny dłużej niż 12 miesięcy

   

23. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 19,

50% stawki określonej w ust. 19

wznawiającego ważność uprawnień, które były nieważne dłużej niż

   

12 miesięcy

   

24. Przeprowadzenie procesu certyfikacji wznawiającego ważność certy-

25% stawki określonej w ust. 18

fikatu, który był cofnięty, zawieszony lub nieważny dłużej niż

   

6 miesięcy, ale nie dłużej niż 12 miesięcy

   

25. Przeprowadzenie procesu certyfikacji, o którym mowa w ust. 19,

25% stawki określonej w ust. 19

wznawiającego ważność uprawnień, które były cofnięte, zawieszone

   

lub nieważne dłużej niż 6 miesięcy, ale nie dłużej niż 12 miesięcy

   

3.9. Certyfikacja zarobkowego transportu lotniczego oraz wydawanie zatwierdzeń szczególnych

(zgodnie z rozporządzeniem nr 965/2012/UE)

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AOC po raz

opłata podstawowa

pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu AOC nieważnego dłużej niż

5000

12 miesięcy:

   
   

zwiększona o opłatę za

1) przewóz pasażerów i ich bagażu

 

5000

2) przewóz towarów i poczty

 

5000

3) przewóz sanitarny i medyczny

 

5000

2. Przeprowadzenie procesu wznowienia ważności certyfikatu AOC, który był

75% opłaty wyliczonej zgodnie

cofnięty, zawieszony nie dłużej niż 12 miesięcy

 

z ust. 1

3. Przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zatwierdzenia szczególnego – dla każdego egzemplarza statku powietrznego:

 

1) na operacje przy ograniczonej widzialności (LVO):

 

a) kategorii II (CAT II)

2135

b) kategorii IIIA (CAT IIIA)

2135

c) kategorii IIIB (CAT IIIB)

2135

d) kategorii IIIC (CAT IIIC)

4270

e) operacja poza standardem w kategorii II (OTS CAT II)

2000

f) operacja poniżej standardu w kategorii I (LTS CAT I)

2000

g) wykonywanie startów przy ograniczonej widzialności (LVTO)

1068

h) operacja podejścia z wykorzystaniem systemów polepszających widzenie (EVS), dla której wykorzystuje się możliwość wykonywania operacji przy minimach widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) zmniejszonych o nie więcej niż jedną trzecią publikowanych RVR

2000

2) na operacje z określonymi specyfikacjami minimalnych osiągów nawigacyjnych (MNPS)

2135

3) na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi (ETOPS)

4270

4) na operacje z nawigacją w oparciu o charakterystyki systemów (PBN) – za każdą wpisywaną specyfikację PBN

2000

5) na operacje w przestrzeni powietrznej ze zredukowanymi minimami separacji pionowej (RVSM)

3202

6) na operacje śmigłowcowe z użyciem systemu noktowizyjnego (NVIS)

2000

7) na operacje śmigłowcowe z ładunkiem na zaczepie zewnętrznym (HHO)

2000

8) na każde inne zatwierdzenia szczególne, o których mowa w dodatku II do załącznika II (Part-ARO) rozporządzenia nr 965/2012/UE przypis 20

1000

4. Przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zatwierdzenia szczególnego dla organizacji:

 

1) na transport materiałów niebezpiecznych (DG)

4270

2) na upoważnienie do prowadzenia szkoleń personelu pokładowego zgodnie z podczęścią CC (Part-CC) załącznika III do rozporządzenia nr 965/2012/UE

2000

3) na upoważnienie do wydawania świadectw dopuszczenia do pracy personelu pokładowego zgodnie z podczęścią CC (Part-CC) załącznika III do rozporządzenia nr 965/2012/UE

2000

4) na operacje śmigłowcowych służb ratownictwa medycznego (HEMS)

5000

3.10. (uchylona)

3.11. Certyfikacja obsługi naziemnej w portach lotniczych

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

Wielkość jednostki organizacyjnej2)

M

Ś

D

1

2

3

4

1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu AHAC po raz pierwszy lub po upływie 12 miesięcy od daty wygaśnięcia certyfikatu lub jego zawieszenia w zakresie zaopatrywania statków powietrznych w materiały napędowe

980

2100

3100

2. Przeprowadzenie procesu certyfikacji AHAC w zakresie obsługi towarów niebezpiecznych po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy (z prawem spedycji drogą lotniczą)

1068

1603

2135

3.12. Certyfikacja służb żeglugi powietrznej

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1.

Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, odpowiednio do:

       
 

1) służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service)

     

20 000

 

2) służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service)

   

10 000

 

3) służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service)

   

10 000

 

4) służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service)

   

10 000

 

5) służby lotniskowej informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service)

   

1000

 

6) służby łączności (COM – Communication Service)

     

1000

 

7) służby nawigacji (NAV – Navigation Service)

     

2000

 

8) służby dozorowania (SUR – Surveillance Service)

     

4000

 

9) służby przetwarzania i zobrazowania danych (DP – Data Processing)

   

10 000

 

10) służby informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service)

   

10 000

 

11) służby lub organu zapewniającego informacje meteorologiczne

   

10 000

2.

Przeprowadzenie procesu z wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu

do 50% opłaty określonej w ust. 1, nie więcej niż 5000

3.13. Inne certyfikaty, zaświadczenia, zatwierdzenia, zezwolenia oraz dokumenty

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1.

(uchylony)

W zależności od maksymalnej masy startowej (MTOM) statku powietrznego

 

 

do 10 ton włącznie

więcej niż 10 ton

   

210

524

2.

(uchylony)

Wielkość jednostki organizacyjnej2)

 

 

M

Ś

D

 

108

215

428

 

3.

Rozpatrzenie wniosku o wydanie zgody na lot cywilnego statku powietrznego z materiałami niebezpiecznymi niedopuszczonymi lub warunkowo dopuszczonymi do przewozu na pokładzie statku powietrznego (w tym lotu tranzytowego) obejmującego wydanie odstępstwa

10 000

4.

Akceptacja pilota do przeprowadzania kontroli typu line-check

 

100

5.

Wydanie decyzji w sprawie zwolnień oraz odstępstw od przepisów art. 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia 3922/91/EWG

10 000

6.

Zatwierdzenie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania w oparciu o art. 83 bis Konwencji i przekazanie nadzoru od lub do organu nadzoru innego państwa

2000

7.

(uchylony)

   

8. Wydanie zgody na wykonywanie lotów w strefach, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 119 ust. 4 pkt 1 ustawy

800

9. Wydanie certyfikatu operatora kontroli bezpieczeństwa

150

10. Wydanie identyfikatora członka załogi (Crew Member Certificate – CMC)

50

10a. Wydanie certyfikatu wewnętrznego audytora kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

200

11. Wydanie certyfikatu centrum medycyny lotniczej

1000

12. Wydanie certyfikatu dla lekarza orzecznika medycyny lotniczej

215

13. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony lotniska użytku publicznego

2000

14. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony lotniska użytku wyłącznego

500

15. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz regularny

1000

16. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz nieregularny

500

17. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony podmiotu świadczącego obsługę naziemną

250

18. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony służby żeglugi powietrznej lub organu zapewniającego osłonę meteorologiczną

450

19. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu ochrony podmiotu wykonującego inną działalność gospodarczą

300

20. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony lotniska użytku publicznego

600

21. Zatwierdzenie programu ochrony podmiotu zapewniającego osłonę meteorologiczną lotnictwa cywilnego

500

22. Zatwierdzenie programu ochrony zarejestrowanego agenta

450

23. Zatwierdzenie programu ochrony zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego

450

24. Wyznaczenie znanego nadawcy ładunków i poczty

250

25. Kontrola w siedzibie zarejestrowanego agenta/zarejestrowanego dostawcy lub znanego nadawcy (w zakresie ładunków i poczty)

250

26. Ponowne wyznaczenie znanego nadawcy w zakresie ładunków

i poczty po upływie 5 lat od wyznaczenia, o którym mowa w ust. 24

120

27. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony innego lotniska

150

28. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony przewoźnika wykonującego loty regularne

300

29. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia zmiany lub aktualizacji programu ochrony przewoźnika wykonującego loty nieregularne

150

30. Zatwierdzenie zmiany lub aktualizacji programu ochrony innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą

50

31. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia programu szkolenia z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego

200

32.

Wydanie opinii o możliwości lokalizacji inwestycji ze względu na wysokość zabudowy, o ile przepisy prawa nie nakładają obowiązku zajęcia stanowiska przez Prezesa Urzędu

1068

33.

Wydanie zezwolenia na przeprowadzenie pokazu lotniczego

Opłata podstawowa

150 zwiększona o 50 za każdy dzień wykonywania pokazów dla każdego statku powietrznego używanego w pokazach

34.

Przeprowadzenie procesu wpisu lub zmiany do rejestru lotniczych urządzeń naziemnych i wydanie zaświadczenia o wpisie lub zmianie dla każdego z poniższych urządzeń:

 
 

1)

urządzenia łączności (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się):

 
   

a) naziemne radiostacje lotnicze

800

   

b) system łączności głosowej VCS

800

   

c) system transmisji danych G/G

800

 

2)

urządzenie radionawigacyjne (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się):

 
   

a) ILS, MLS

3000

   

b) VOR/DVOR

2000

   

c) NDB

1000

   

d) DME

500

   

e) D/GPS (GBAS)

2000

 

3)

urządzenia dozorowania (w urządzeniach połączonych opłaty sumują się)

 
   

a) radar pierwotny dozorowania (PSR)

1500

   

b) radar wtórny dozorowania (MSSR)

1500

   

c) radar kontroli płyty lotniska

1000

   

d) system multilateracyjny WAM

1500

   

e) system multilateracyjny LAM

1500

 

4)

system przetwarzania i zobrazowania danych

5000

 

5)

wzrokowe pomoce nawigacyjne (systemy świetlne)

800–1000

 

6)

automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych

 
   

a) AWOS dla I kat. precyzyjnego podejścia

1000

   

b) AWOS dla II kat. precyzyjnego podejścia

1000

   

c) AWOS dla III kat. precyzyjnego podejścia

1000

   

d) AWOS dla potrzeb AFIS

500

35.

Wydanie zaświadczenia o zmianie wpisu w rejestrze lotniczych urządzeń naziemnych

 
 

każde z urządzeń lub systemów wymienionych w ust. 34

200

36.

Wydanie duplikatu zaświadczenia o zmianie wpisu w rejestrze lotniczych urządzeń naziemnych

 
 

każde zaświadczenie

100

37. Wydanie zaświadczenia o wpisie do rejestru radiobikonów za każdy radiobikon

50

38. Wyznaczenie unijnego podmiotu zatwierdzającego do spraw ochrony lotnictwa cywilnego

300

39. Przeprowadzenie przez Prezesa Urzędu wizji lokalnej w celu potwierdzenia wdrożenia w ramach zatwierdzenia unijnych środków ochrony lotnictwa w odniesieniu do odpowiednich przewozów ładunków wykonywanych przez przewoźnika lotniczego przewożącego ładunki i pocztę z krajów trzecich oraz do zarejestrowanych agentów z krajów trzecich

20 000

3.14. Inne certyfikaty, zaświadczenia, zatwierdzenia oraz dokumenty wydane zgodnie z rozporządzeniem nr 965/2012/UE

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1. Zmiana w certyfikacie AOC, specyfikacjach operacyjnych lub w wykazie zatwierdzeń szczególnych w zakresie wykazu statków powietrznych

W zależności od maksymalnej masy startowej (MTOM) statku powietrznego

do 10 ton włącznie

więcej niż 10 ton

215

535

2. Zmiana w certyfikacie AOC lub specyfikacjach operacyjnych, z wyjątkiem zmian, o których mowa w ust. 1

1000

3. Zatwierdzenie szkoleniowego urządzenia symulacji lotu (FSTD) do prowadzenia szkoleń i sprawdzeń u posiadacza certyfikatu AOC

1000

4. Postępowanie w sprawie wydania zwolnienia na podstawie art. 71 ust. 1 rozporządzenia nr 2018/1139/UE w zakresie podmiotów objętych rozporządzeniem nr 965/2012/UE

10 674

5. Zatwierdzenie indywidualnego programu określającego czas lotu na podstawie ARO.OPS.235 rozporządzenia nr 965/2012/UE

10 000

6. Zatwierdzenie umowy leasingu statku powietrznego, o której mowa w ARO.OPS.110 albo w ARO.OPS.155 w podczęści OPS załącznika II do rozporządzenia nr 965/2012/UE (dry-lease, wet-lease)

1000

7. Zatwierdzenie w zakresie bezpieczeństwa umowy w sprawie dzielenia oznaczeń linii z przewoźnikiem z państwa trzeciego

1000

8. Przyjęcie zgłoszenia wykonywania operacji niezarobko-wych skomplikowanym statkiem powietrznym z napędem silnikowym

500

9. Przyjęcie zgłoszenia wykonywania zarobkowych operacji specjalistycznych

500

10. Zgłoszenie zawierające zmiany w zgłoszeniu wykonywania operacji niezarobkowych skomplikowanym statkiem powietrznym z napędem silnikowym albo wykonywania zarobkowych operacji specjalistycznych

200

11. Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie zarobkowych operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka

2000

12. Wniosek o zmianę zezwolenia na wykonywanie zarobkowych operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka, bez względu na ilość i zakres zmian

1000

13. Zatwierdzenie alternatywnych sposobów spełnienia wymagań

2000

14. Zatwierdzenie listy minimalnego wyposażenia lub zmiany tej listy, bez względu na ilość i zakres zmian

2000

Tabela nr 2 Wykaz egzaminów na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz wysokość stawek opłaty lotniczej związanej z egzaminami

Część I Egzaminy

1.1. Egzaminy teoretyczne oraz teoretyczno-praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1.

Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na licencję:

215

1)

praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego

322

2)

pilota samolotowego rekreacyjnego, pilota samolotowego turystycznego, pilota śmigłowcowego rekreacyjnego, pilota śmigłowcowego turystycznego, pilota wiatrakowcowego turystycznego, pilota balonowego rekreacyjnego, pilota balonowego, pilota szybowcowego rekreacyjnego, pilota szybowcowego, mechanika lotniczego obsługi technicznej

428

3)

pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, dyspozytora lotniczego

1068

4)

pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego

 

2.

Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego lub egzaminu teoretyczno-praktycznego kandydata na mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66:

 

1)

za egzamin z każdego modułu Part-66: od M1 do M17

215

2)

za każdy egzamin powtórkowy z niezaliczonego modułu Part-66

322

3)

za egzamin teoretyczno-praktyczny na typ statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) nieprzekraczającej 5700 kg

322

– za każdą kategorię

 

3.

Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do licencji:

 

1)

zawodowej, liniowej

215

2)

do pozostałych licencji

162

4.

Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na świadectwo kwalifikacji

55

5.

Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do świadectwa kwalifikacji

162

6.

Przeprowadzenie cząstkowego egzaminu teoretycznego na uznanie licencji albo egzaminu wskazanego w decyzji o zawieszeniu lub ograniczeniu licencji albo świadectwa kwalifikacji

108

7.

Przeprowadzenie komisyjnego egzaminu teoretycznego, za każdy przedmiot

322

1.2. Egzaminy praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1.

Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na licencję:

 

1)

pilota samolotowego rekreacyjnego

855

2)

pilota samolotowego turystycznego

855

3)

pilota śmigłowcowego rekreacyjnego

855

4)

pilota śmigłowcowego turystycznego

855

5)

pilota wiatrakowcowego turystycznego

855

6)

pilota samolotowego zawodowego

2135

7)

pilota śmigłowcowego zawodowego

2135

8)

pilota wiatrakowcowego zawodowego

1068

9)

pilota sterowcowego zawodowego

1068

10)

pilota samolotowego liniowego

3202

11)

pilota śmigłowcowego liniowego

3202

12)

pilota balonowego rekreacyjnego

535

13)

pilota balonowego

535

14)

pilota szybowcowego rekreacyjnego

108

15)

pilota szybowcowego

108

16)

nawigatora lotniczego

1603

17)

mechanika pokładowego

1068

18)

kontrolera ruchu lotniczego

2670

19)

dyspozytora lotniczego

1068

20)

mechanika lotniczego obsługi technicznej

1068

21)

praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego

1068

2.

Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na uprawnienia w zakresie znajomości lotniczego języka angielskiego, języka polskiego oraz egzaminu na przedłużenie ważności tego uprawnienia zgodnie z wymaganiami Załącznika 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.

600

3.

Przeprowadzenie egzaminu praktycznego lub oceny kompetencji kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do licencji

322

4.

Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na świadectwo kwalifikacji dla:

 

1)

pilota lotni

66

2)

pilota paralotni

44

3)

pilota motolotni i motoparalotni

66

4)

pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg

66

5)

pilota – operatora modelu latającego

23

6)

skoczka spadochronowego

44

7)

operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe

108

8)

pilota wiatrakowca ultralekkiego

66

9)

mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego

108

10)

informatora służby informacji powietrznej

108

11)

informatora lotniskowej służby informacji powietrznej

66

5.

Przeprowadzenie egzaminu praktycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na dodatkowe uprawnienie w zakresie wykonywanych czynności lotniczych, za każde nowe uprawnienie wpisywane do świadectwa kwalifikacji

108

6.

Przeprowadzenie egzaminu praktycznego, kontroli umiejętności lub oceny kompetencji:

 

1)

na przedłużenie ważności uprawnienia wpisanego do licencji, za każde przedłużane uprawnienie

108

2)

na wznowienie ważności uprawnienia wpisywanego do licencji, za każde wznawiane uprawnienie

315

3)

w zakresie wykonywanych czynności egzaminacyjnych wymaganych przepisami rozporządzenia 1178/2011/UE

315

7.

Przeprowadzenie egzaminu praktycznego na przedłużenie lub wznowienie ważności uprawnienia wpisywanego do świadectwa kwalifikacji, za każde przedłużane lub wznawiane uprawnienie

55

 

Część II

 
 

Zaświadczenia oraz poświadczenie zgodności dokumentu z

oryginałem

2.1. Zaświadczenia i poświadczenia

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1.

Wydanie zaświadczenia o zdanym egzaminie na licencję

30

2.

Wydanie zaświadczenia potwierdzającego uczestnictwo kandydata w egzaminach

15

Tabela nr 3

Wykaz czynności urzędowych i wysokość stawek opłaty lotniczej za sprawowanie bieżącego nadzoru nad lotnictwem cywilnym

Część I

Nadzór nad instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad instytucją posiadającą certyfikat w zakresie poniższych obszarów:

1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

9)

10)

służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service) służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service) służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service) służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service)

służby lotniskowej informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service)

służby łączności (COM – Communication Service) służby nawigacji (NAV – Navigation Service)

służby dozorowania (SUR – Surveillance Service)

służby przetwarzania i zobrazowania danych (DP – Data Processing)

służby informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service)

20 000

10 000

10 000

10 000

2000

1000

2000

4000

10 000

10 000

2.

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad instytucją posiadającą certyfikat w zakresie służby meteorologicznej/organ służby

5000

Część II

Nadzór nad eksploatacją lotnisk

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad bezpieczną eksploatacją posiadacza certyfikatu lotniska:

1) o literze kodu A

2) o literze kodu B

3) o literze kodu C

4) o literze kodu D

5) o literze kodu E

5000

15 000

30 000

40 000

55 000

Część III

Nadzór nad rynkiem przewozów lotniczych zgodnie z rozporządzeniem nr 3922/91/EWG oraz nad posiadaczami

 

certyfikatu AWC i AHAC

 

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

 

1

2

1.

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu

Opłata podstawowa w wysokości 100%

 

AOC i wpisanymi do niego zezwoleniami specjalnymi:

opłaty określonej w tabeli nr 1 część III podczęść 3.9. ust. 1 zwiększona o opłatę za każde zezwolenie wpisane do certyfikatu

 

1) na operacje w każdych warunkach meteorologicznych AWO – od E1 do E5

1000

 

2) na operacje w przestrzeniach MNPS – E6

800

 

3) na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi – ETOPS – E7

3000

 

4) na operacje nawigacji obszarowej – RNAV – E8

500

 

5) na operacje w przestrzeniach RVSM – E9

600

 

6) na przewóz materiałów niebezpiecznych – DGR – E11

800

 

7) na śmigłowcowe operacje przybrzeżne – E12

1000

 

8) na operacje transportu pilotów morskich – E13

1000

2.

Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu przewoźnika lotniczego wydanego przez państwa obce z wyłączeniem państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Konfederacji Szwajcarskiej

4000

3.

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu

Opłata podstawowa

 

AWC

200

zwiększona o 200 za każdy statek powietrzny o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg włącznie wpisany do certyfikatu

zwiększona o 500 za każdy statek powietrzny o maksymalnej masie startowej (MTOM) powyżej 495 kg wpisany do certyfikatu

4.

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu

Opłata podstawowa

 

AWC dla usług wykonywanych przy użyciu balonów lub ste-

100

 

rowców

zwiększona o 100 za każdy balon lub sterowiec wpisany do certyfikatu

5.

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AHAC w zakresie:

1) obsługi ładunków (towarów poczty) – kat. 4 (ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkowników) w portach lotniczych, w których ruch roboczy wynosi:

 
 

a) do 1 000 000 pasażerów lub do 25 000 ton ładunku

30

 

b) od 1 000 000 do 2 000 000 pasażerów lub od

25 000 do 50 000 ton ładunku

40

 

c) od 2 000 000 do 5 000 000 pasażerów lub od

50 000 do 125 000 ton ładunku

60

 

d) od 5 000 000 do 10 000 000 pasażerów lub od

125 000 do 250 000 ton ładunku

 

120

 

e) powyżej 10 000 000 pasażerów lub powyżej

250 000 ton ładunku

 

230

 

2) obsługi dotyczącej zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne – kat. 7 (obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne) w portach lotniczych, w których ruch roboczy wynosi:

   
 

a) do 1 000 000 pasażerów lub do 25 000 ton ładunku

 

60

 

b) od 1 000 000 do 2 000 000 pasażerów lub od

25 000 do 50 000 ton ładunku

 

120

 

c) od 2 000 000 do 5 000 000 pasażerów lub od

50 000 do 125 000 ton ładunku

 

230

 

d) od 5 000 000 do 10 000 000 pasażerów lub od

125 000 do 250 000 ton ładunku

 

580

 

e) powyżej 10 000 000 pasażerów lub powyżej

250 000 ton ładunku

 

700

Część IIIa

Nadzór nad rynkiem przewozów lotniczych oraz inną działalnością gospodarczą w lotnictwie cywilnym, zgodnie z rozporządzeniem nr 965/2012/UE

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1.

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu AOC

Opłata podstawowa w wysokości 100% opłaty podstawowej określonej w tabeli nr 1 część III podczęść 3.9.1 ust. 1

2.

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad wydanymi zatwierdzeniami szczególnymi (dla przewoźników AOC oraz pozostałych użytkowników):

 

1)

na operacje przy ograniczonej widzialności (LVO) – za każde zezwolenie

1068

2)

na operacje z określonymi specyfikacjami minimalnych osiągów nawigacyjnych (MNPS)

1068

3)

na operacje o wydłużonym zasięgu samolotami dwusilnikowymi – ETOPS

3202

4)

na operacje z nawigacją w oparciu o charakterystyki systemów (PBN) – za każdą specyfikację PBN

500

5)

na operacje w przestrzeni powietrznej ze zredukowanymi minimami separacji pionowej (RVSM)

1000

6)

na operacje śmigłowcowe z użyciem systemu noktowizyjnego (NVIS)

1000

7)

na operacje śmigłowcowe z ładunkiem na zaczepie zewnętrznym (HHO)

1000

8)

na operacje śmigłowcowych służb ratownictwa medycznego (HEMS)

2000

9)

na inne zatwierdzenia szczególne wpisywane do specyfikacji operacyjnej, o których mowa w Dodatku II w Part-ARO przypis 20 – za każde zezwolenie

1000

10)

na transport materiałów niebezpiecznych – DG

 

1000

11) na upoważnienie do szkolenia personelu pokładowego zgodnie z podczęścią CC (Part-CC) załącznika III do rozporządzenia nr 965/2012/UE

12) na upoważnienie do wydawania świadectw dopuszczenia do pracy personelu pokładowego zgodnie z podczęścią CC (Part-CC) załącznika III do rozporządzenia nr 965/2012/UE

2000

 

3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad zgłaszającymi wykonywanie zarobkowych operacji specjalistycznych

4. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad zgłaszającymi wykonywanie operacji niezarob-kowych skomplikowanym statkiem powietrznym z napędem silnikowym

5. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami zezwolenia na wykonywanie zarobkowych operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka, w tym wykonywania zarobkowych operacji specjalistycznych

 

2000

 

5000

 

Część IV

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu ATO, CTO, ATCO TO, FISP TO oraz MTO

Wysokość opłaty lotniczej w zł

2

 

Rodzaj czynności urzędowej

1

1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu ATO, CTO, ATCO TO lub FISP TO:

1) ATO

2) CTO, ATCO TO lub FISP TO

 

750

 

428

1047

 

2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu MTO

Part-147 szkolącego na kategorię lub podkategorię

3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad organizacjami szkoleniowymi mechaników lotniczych obsługi technicznej innych niż organizacje MTO Part-147

 

524

 

Część V

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu AMO, POA, CAMO

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu AMO:

       

1) spełniającymi wymagania PART-1451)

       

a) w klasie statki powietrzne

A1

A2

A3

A4

1500

750

750

550

b) w klasie silniki

B1

B2

B3

 

1125

550

375

 

c) w klasie podzespoły

225 za każdą kategorię

d) w klasie badania nieniszczące

225

     

2) spełniającymi wymagania PART M/F1)

       

a) w klasie statki powietrzne

A1

A2

A3

A4

 

550

550

375

b) w klasie silniki

B1

B2

B3

 

750

375

225

 

c) w klasie podzespoły

150 za każdą kategorię

d) w klasie badania nieniszczące

150

3)  spełniającymi wymagania PL-61)

       

a) w klasie statki powietrzne

A1

A2

A3

A4

 

375

375

225

b) w klasie silniki

B1

B2

B3

 

450

250

150

 

c) w klasie podzespoły

110

     

d) w klasie badania nieniszczące

110

     

2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu CAMO:

       

1) spełniającymi wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(a)

A1

A2

A3

A4

1500

750

750

250

2) spełniającymi wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(b)

1000

500

350

200

3) spełniającymi wymagania PART M/G w zakresie uprawnień określonych w pkt M.A.711(c)

750

350

250

125

4) spełniającymi wymagania PL-6

 

300

200

100

3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu POA

50% wartości opłaty jak za certyfikację (tabela nr 1 część III podczęść 3.5.)

4. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu dotyczącego projektowania, produkcji i obsługi

250

5. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad budową w pojedynczym egzemplarzu: lotni, paralotni, spadochronu, motolotni lub ultralekkiego statku powietrznego

250

6. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczem certyfikatu dotyczącego obsługi sprzętu spadochronowego, motolotni lub ultralekkich statków powietrznych

150

Część VI

Sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością centrów medycyny lotniczej i lekarzy orzeczników medycyny lotniczej

Rodzaj czynności urzędowej

Wysokość opłaty lotniczej w zł

1

2

1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością centrum medycyny lotniczej

1068

2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością lekarza orzecznika medycyny lotniczej

215

Przypisy:

1) W przypadku zatwierdzenia w wielu klasach końcowa opłata jest sumą opłat w poszczególnych klasach.

2) Wielkość jednostki organizacyjnej, gdzie:

a) M – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą do 10 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego,

b) Ś – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą od 10 do 100 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego,

c) D – oznacza jednostkę organizacyjną zatrudniającą powyżej 100 osób, w wymiarze min. 35 godzin tygodniowo, dla każdego zatrudnionego.

3) Wyjaśnienia do kodu referencyjnego lotniska, zwanego „kodem” w tabeli nr 1 część III podczęść 3.8, znajdują się w Tomie 1 Załącznika 14 do Konwencji.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.