Art. 35.
Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
1. Statek posiada załogę, której skład i kwalifikacje zapewniają bezpieczeństwo żeglugi.
2. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji są następujące dokumenty kwalifikacyjne:
1) unijne świadectwo kwalifikacji członka załogi pokładowej;
2) unijne świadectwo kwalifikacji do wykonywania szczególnych operacji;
3) patent żeglarski uprawniający do kierowania statkiem;
4) patent mechanika statkowego uprawniający do obsługi maszyn napędowych;
5) świadectwo uprawniające do zajmowania innych stanowisk na statku.
3. Uznaje się:
1) unijne świadectwo kwalifikacji członka załogi pokładowej oraz unijne świadectwo kwalifikacji do wykonywania szczególnych operacji wydane przez właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego;
2) świadectwo kwalifikacji wydane zgodnie z przepisami dotyczącymi składu załóg statków na Renie wydanymi przez Centralną Komisję Żeglugi na Renie na podstawie Konwencji o żegludze na Renie, w których określono wymogi do uzyskania tego świadectwa kwalifikacji identyczne jak wymogi zawarte w dyrektywie 2017/2397;
3) świadectwo kwalifikacji wydane przez państwo trzecie zgodnie z przepisami krajowymi tego państwa, które uzyskało uznanie Komisji Europejskiej zgodnie z art. 10 ust. 5 dyrektywy 2017/2397.
4. Członek załogi statku jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu dokumenty, o których mowa w ust. 2 lub 3, wymagane odpowiednio do zajmowanego stanowiska.
5. Przepisów ust. 1–3 dotyczących kwalifikacji załóg nie stosuje się do załogi statku przeznaczonego lub używanego wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.